پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اما و اگرهای حذف انتگرال از کتب درسی ریاضی!

0

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران با بیان اینکه حذف و اضافه مطالب درسی رخداد تازه ای نیست، گفت: اما چگونگی انجام و الزام چنین کارهایی باید با وسواس زیادی صورت بگیرد و اگر بهانه حذف انتگرال از کتب درسی دبیرستان، آشنایی دانش آموزان با زندگی است، واقعیت آن است که اگر انتگرال در زندگی کارایی نداشته، مشتق هم ندارد.

علی توکلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اینکه بگوییم انتگرال در دانشگاه هم آموزش داده شده بنابراین نیازی به تدریس آن در دبیرستان نیست به فهم نادرست از ریاضیات مربوط می‌شود.

وی با اشاره به مفاهیم ریاضی که دارای لایه‌های بسیار است، تصریح کرد: به تدریج باید لایه‌ها برداشته شود تا مفاهیم به شکل عمیق در ذهن دانش آموز یا دانشجو رسوخ کند، برای نمونه مبحثی مانند “تقارن” از کلاس دوم دبستان آغاز  و سپس در سال‌های بالاتر تا دبیرستان باز هم تدریس می‌شود در واقع هر بار پرده جدیدی از مفهوم تقارن برای دانش آموز کنار زده شده است. 

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز اساتید ریاضی فرصت کافی برای تدریس تمام مطالب سرفصل دروس ریاضی عمومی را ندارند، اگر قرار بر این است که پس از این، انتگرال از همان لایه نخستش آموزش داده شود، نمیدانم چه وقت فرصت خواهد شد تا یک دانشجو، انتگرال را تا حدی عمیق بفهمد.

توکلی با اشاره به اهمیت آشنایی دانش آموزان با شاخه‌های مختلف یک علم افزود: به همین علت است که مبحثی مانند ریاضیات گسسته وارد دنیای دبیرستان شده و اکنون، در بسیاری از مدارس و کلاس‌های آموزشی، ذهن دانش آموزان را به بهانه عمق بخشیدن به برخی مباحث کتاب، با انبوهی از مسائل ریاضی بمباران می‌کنند.

وی ادامه داد: بی‌تردید اثرات بسیار نامطلوبی داردبنابراین وسواس اصلی مولفان کتب درسی، پیش از آنکه بر روی حذف مطالب درسی باشد باید بر این بوده که در هر مقطعی، تا کدام لایه از یک مبحث ریاضی آموزش داده شود. 
عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران بیان کرد: اگر بهانه حذف انتگرال از کتب درسی دبیرستان، آشنایی دانش آموزان با زندگی است، واقعیت آن است که اگر انتگرال در زندگی کارایی نداشته، مشتق هم ندارد.

توکلی گفت: به لحاظ تاریخی، انتگرال زودتر از مشتق کشف شده است و آنهم به دلیل کاربردهای مرسوم در زندگی؛ اگر دانش آموز  با یادگیری انتگرال نمی‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد با دانستن قوانین نیوتن، جدول مندلیف و موارد گوناگون  دیگر نیز نمی‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

وی یادآور شد: تربیت نیروی علمی متخصص در دانشگاه‌ها نیاز به آن دارد تا لایه‌های اولیه علمی دانشجو در دوران دبیرستان شکل گرفته شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.