پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش 21 درصدی بارش باران در مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سرسبزی مازندران مدیون بارش‌هایش است که همراه همیشگی‌اش بود و حتی در تابستان که فصل گرم سال است بارش‌ها را در مازندران شاهد هستیم.

استان مازندران سال زراعی گذشته را با بارش‌های نسبتا خوب سپری کرد درست است در برخی از شهرستان‌ها از پراکنش زمانی و مکانی خوبی برخوردار نبود اما درمجموع پرونده بارشی سال زراعی گذشته با پربارشی بسته شد.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با پایان شهریور سال زراعی ۹۹ ـ ۹۸ به پایان رسید که با نوسانات بارشی مواجه بودیم در برخی از ماه‌ها با افزایش یا کاهش بارش مواجه شدیم.

وی افزود: براساس آمار ۱۵ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی در شهریور ۹۹ متوسط بارش مازندران حدود ۳۳ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت حدود ۴۴درصد کاهش و نسبت به شهریور ۹۸ حدود ۴۷ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

 معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: اکثر ایستگاه‌ها با کاهش بارش مواجه بودند و تنها در ایستگاه‌های نوشهر و آمل با افزایش ۱۰درصدی مواجه بودند.

اسدی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ براساس آمار ۱۵ ایستگاه هواشناسی متوسط بارندگی استان حدود ۲۶۳ میلی‌متر بوده و نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۸درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، حدود ۸درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته که از اول مهر ماه ۹۸ تا پایان شهریور ۹۹ براساس آمار و اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور متوسط بارندگی استان ۷۸۷ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۲۱درصد افزایش و نسبت به مدت سال زراعی ۹۸-۹۷حدود هشت درصد کاهش داشته است.

 معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران ادامه داد: هرچند در سال  زراعی گذشته بارش خوبی را در سطح استان داشتیم اما با بررسی آمار ماهانه در سال زراعی ۹۸ ـ ۹۹ در ۶ ماه ماه‌های آبان، بهمن،اسفند،فروردین، اردیبهشت و مرداد افزایش بارش داشتیم که در ماه‌های ابان، فروردین و مرداد افزایش بارش قابل ملاحظه بود و در ۶ ماهه دیگر کاهش بارش را شاهد بودیم.

اسدی با اشاره به عدم توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش در سال زراعی گذشته، اضافه کرد: طی سال زراعی جاری تمامی شهرستان‌های استان بارش افزایش داشته بیشترین افزایش مربوط به سوادکوه حدود ۴۷درصد و کمترین افزایش مربوط به نوشهر ۶ و نکا هفت درصد بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط بارش در سنوات گذشته و همچنین پیش‌بینی فصلی در ماه‌های آینده که بارش در محدوده نرمال تا متمایل به کمتر از نرمال و میانگین دما نرمال تا متمایل به بیش از نرمال پیش‌بینی شده پس لازم است در مصرف بهینه آب و منابع آب مدیریت لازم به عمل آید.

 /۸۶۰۳۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.