پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اعطای ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک مسکن مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سید حسین حاجی‌پور امروز در نشست خبری به‌مناسبت گرامیداشت ایام دهه فجر، ضمن تبریک ایام، به تشریح عملکرد این بانک در استان پرداخت و اظهار کرد: بانک مسکن با ۵۲ شعبه در استان مشغول فعالیت است که به لحاظ تعداد شعبه و پرسنل در شبکه بانکی جایگاه هشتم را داریم.

وی با بیان اینکه ۵/۸ منابع شبکه بانکی در اختیار بانک مسکن قرار دارد، افزود: تا پایان آبان ماه مجموع منابع بانکی یک هزار و ۳۴۷ میلیارد بوده، همچنین مصارف شبکه بانکی یک هزار و ۱۷۴ میلیارد بوده که سهم بانک مسکن ۱۷۴ هزار میلیارد بوده که ۱۱ درصد آن مانده مصارف مربوط به بانک مسکن است.

حاجی‌پور خاطرنشان کرد: استفاده از تمام ظرفیت تسهیلات دهی بانک‌ها مهم است و حداکثر می‌توانند ۹۰ درصد منابع مالی را تسهیلات بدهند، شبکه بانکی استان ۸۷ درصد منابعی که در اختیار داشته تسهیلات داده است؛ ما ۱۶۵ درصد از منابع بانکی را با استفاده از منابع استان‌های دیگر تسهیلات پرداخت کردیم.

مدیر شعب بانک مسکن مازندران یادآور شد: میانگین مانده شبکه بانکی ۱۳/۱ رشد داشت اما در بانک مسکن با رشد ۲۵ درصدی همراه بود که دو برابر رشد کلی است، همچنین در ۱۰ ماهه سال گذشته در حوزه پرداخت تسهیلات حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده بودیم و در سال جاری تا پایان دی ماه بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که با رشد ۱۵۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

*تحقق تکلیف بانک در بخش تسهیلات اعطایی

وی اعلام کرد: در بخش مشارکت مدنی یا ساخت مسکن ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد و ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم که با رشد ۳۳۱ درصدی همراه بود، در بخش تسهیلات خرید خانه ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال قبل و ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال جاری تسهیلات پرداخت شد.

حاجی‌پور اضافه کرد: در سال گذشته هزار و ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات در بخش قرض الحسنه و در سال جاری هزار و ۹۵۷ میلیارد تسهیلات پرداخت شده، در بخش جعاله در سال گذشته یک هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان و در سال جاری ۳ هزار و ۷۷۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر شعب بانک مسکن مازندران با اعلام اینکه تکلیف داریم که ۹۰ درصد تسهیلات اعطایی ما در بخش مسکن باشد، عنوان کرد: امسال حدود بیش از ۸۹ درصد تسهیلات پرداخت شده و تکلیف رعایت شده است.

حاجی‌پور تاکید کرد: در ارتباط با طرح ملی نهضت مسکن یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم بوده، هدفگداری در طول چهار سال ساخت ۴میلیون واحد است، در این طرح تسهیلات با دو رویکرد در حال پرداخت است.

*جزئیات پرداخت تسهیلات در حوزه نهضت ملی مسکن

مدیر شعب بانک مسکن مازندران ادامه داد: رویکرد اول کمک به خانه‌دار کردن اقشار فاقد مسکن است، دولت مکلف شده زمین را تهیه کند در نتیجه مسکن ارزان‌تر در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد، به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان در مرکز استان و در شهرها به ازای هر واحد ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

این مسؤول همچنین خاطرنشان کرد: در رویکرد دوم هدف تولید مسکن است هر کسی که زمین داشته و مایل به ساخت مسکن باشد می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند، الزامی ندارد که خریداران واجد طرح شرایط طرح نهضت ملی مسکن باشند.

وی با بیان اینکه دولت به همه بانک‌های دولتی و خصوصی تکلیف کرده که سالانه ۲۰درصد تسهیلات خود را در این طرح خرج کنند، گفت: در سال اول یک پنجم کل سهمیه مربوط به بانک مسکن و مابقی مربوط به بقیه بانک‌ها می‌شد که بانک کاملا در سال اول به تکلیف خود عمل کرده است ولی بانک‌های دیگر خیلی پای کار نیامدند و به تعهدات خود عمل نکردند در صورتی که یک بانک به تنهایی نمی‌تواند از عهده این تعهدات بربیاید.

حاجی‌پور اعلام کرد: در سال اول به ۷ هزار و ۳۸۸ واحد را با اعتباری بالغ بر ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم، الان هم پروژه‌هایی در نوبت داریم، در بحث بافت‌های فرسوده شهری در بحث بازسازی و احیای بافت‌های فرسوده تا الان حدود ۹۶۴ واحد با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

مدیر شعب بانک مسکن مازندران اضافه کرد: سقف تسهیلات در بخش احیای واحدهای فرسوده ۳۰۰ میلیون تومان است که نصف مبلغ با نرخ سود ۹ درصد و مابقی با نرخ سود ۱۸ درصد محاسبه اما در کل سود میانگین با نرخ ۹ درصد پرداخت می‌شود که سیاستی تشویقی است.

*اعطای تسهیلات در بخش‌های حمایتی

وی با بیان اینکه به هزار و ۵۰۰ واحد از محل خط اعتباری تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: در بخش‌های حمایتی همه ساله تکالیفی داریم، امسال در بحث قرض الحسنه اشتعالزایی کمیته امداد سهمیه ما ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که بیش از ۹۰ درصد آن انجام شده، در بحث اشتغالزایی بهزیستی سهمیه استان ۳۳۶ میلیارد تومان بوده که ۷۰ درصد آن پرداخت شده، همچنین در بخش قرض الحسنه ازدواج ۸۳۰ میلیارد تسهیلات از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت، بیش از ۱۲۲ میلیارد هم در قالب قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت شده است.

حاجی‌پور گفت: همه این تسهیلات از منابع داخلی بانک است و تامین آن برای ما بسیار حائز اهمیت است، در استان بیشتر از توان خودمان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم تا الان ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع جدید جذب کردیم اما بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید پرداخت کردیم یعنی بیش از دو برابر.

مدیر شعب بانک مسکن مازندران از ارتقای درجه این بانک خبر داد و اعلام کرد: در سال گذشته هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات روستایی از محل سهمیه ۱۴۰۰ پرداخت کردیم و پرداخت برای سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت که سهمیه برای ۱۴۰۱، ۳۳۰ میلیارد تومان است.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.