پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از قائم‌شهر تا سیستان| اجرای طرح طبابت کریمانه توسط گروه مردمی فلق/لزوم رفع کمبود دارو

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| اقدامات گروه‌های جهادی با هدف  محرومیت‌زدایی حد و مرز ندارد به‌طوری که گروه‌های مختلف مردمی در استان مازندران پس از رفع مشکلات مناطق آسیب‌دیده در صورت مشاهده محرومیت در بخش‌های مختلف کشور عزم خود را جزم کرده و وارد عمل می‌شوند.

 در روزهای پایانی سال ۹۹ زمانی که همه به استقبال سال نو می‌رفتیم بچه‌های گروه جهادی درمانی فلق که با شیوع ویروس کرونا با اجرای طرح طبابت کریمانه به رفع مشکلات درمانی مردپ پرداختند با هدف آسیب‌سنجی به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان سفر کردند تا در هفته اول سال ۱۴۰۰ در محلات شناسایی شده مستقر شوند.

*اسفند ماه و سفری به سیستان/ کشف محرومیت ۹ هزار نفر

میثم مهدی پور مسوول جمعیت مردمی فلق در قائم‌شهر در این باره می‌گوید؛ اوایل اسفند ماه سال گذشته به روستاهای اطراف چابهار، دشتیاری، زابل و هامون در سیستان سفر کردیم تا خودمان را برای آغاز عملیات طبابت کریمانه آماده کنیم، در این راستا با کادر مجرب درمان متشکل از ۱۰ خانم و ۱۵  آقا در حوزه‌های مختلف؛ زنان، متخص گوارش، پزشک عمومی، اعصاب و روان، دانپزشکی، طب سنتی و غیره آماده سفر شدند.

وی با اشاره به اینکه در طی این سفر که با هماهنگی مسؤولان و ائمه جماعات مناطق شهری هامون و زابل انجام شد دریافتیم که مردم از  محرومیت شدیدی رنج می‌برند، اضافه می‌کند؛ روستاها در آن مناطق نیازمندی‌های عجیب و غریبی دارند، مردم در طول دو هفته آب مرغ می‌خورند نه خود مرغ! در مجموع حدود ۹ هزار نفر در محرومیت قرار دارند. 

*اهم مشکلات مردم 

مهدی پور یادآور می‌شود؛ در این مناطق محروم جوانان در حال مهاجرت هستند و برای دست‌فروشی با شهرهای بزرگ سفر می‌کنند، آب آشامیدنی گاهی قطع می‌شود آب کشاورزی که اصلا موجود نیست! علتش هم بسته شدن سدی بر روی رودخانه هیرمند توسط کشور افغانستان است که همچنین با حفر کانال‌هایی حق‌آبه از مردم گرفته شد، والدین و کهنسالان دارای افسردگی روحی هستند این را از روی ظاهرشان میتوان تشخیص داد،مردم غذایی برای خوردن ندارند…

 مسوول گروه جهادی فلق، ادامه می‌دهد؛ در این مناطق محروم خانه‌های بهداشت یک الی دو نفر بهورز فعالیت دارند که فقط انجام کارهای اولیه را آموختند در این مراکز حتی نخ بخیه موجود نیست، بر این اساس ما تمامی مشکلات درمانی و تجهیزاتی را ارزیابی کردیم و به این نتیجه رسیدیم کخ در اجرای طرح طبابت کریمانه “در حوزه دارو نیازمند کمک هستیم”.

این نیروی فعال جهادی بدون مرز، خاطرنشان می‌کند؛ در مدارس این مناطق بیش از ۶۰۰ دانش‌آموز در حال تحصیل هستند، اما متاسفانه حتی به داروی شپش و قرص انگل هم دسترسی ندارند، اینجا کم‌خونی شایع‌ترین بیماری است، مادران باردار ویتامینی برای خوردن ندارند، حجم مشکلات جسمی در حدی بالا است که کرونا در میانشان اصلا دیده نمی‌شود، مالاریا، تب برفکی و تب کریمه کنگو که می‌گویند ریشه‌کن شده اینجا به وفور دیده می‌شود.

*اعزام کادر متخصص ۲۵ نفره درمان به هامون

وی با اشاره به انتخاب مدرسه در منطقه علی‌اکبر هامون برای استقرار نیروهای جهادی، بیان می‌کند؛ در پنجمین روز از فرودین ماه سال ۱۴۰۰ به سیستان می‌رویم و با کادر ۲۵ نفر برای اجرای طرح طبابت کریمانه به مدت هشت روز آماده می‌شویم، به این صورت که هر کلاس تبدیل به یک بخش می‌شود تا حدود ۳۰ روستا را تحت پوشش درمانی قرار دهیم.

مهدی پور می‌گوید؛ نمی‌توان فراموش کرد که مردم این مناطق محروم غذای خودشان را به خورد دام می‌دهند تا روزیشان قطع نشود، کشاورزان از پس هزینه سم و کود گران برنمی‌آیند، اوضاع جاده اصلا خوب نیست، ما با حمایت بسیج دانشجویی برای حمایت درمانی آماده ایم البته کمبود دارو داریم و در این راستا نیازمند حمایت‌های مردمی هستیم.

گفتنی است این گروه جهادی در جهت رفع مشکلات درمانی و شناسایی بیماری‌های شایع از پنجم فروردین ماه جاری وارد عمل می‌شوند، که در این خصوص نیاز شدید به دارو و حمایت‌های مادی دارند‌.

به گزارش فارس؛ در حال حاضر ۹ هزار نفر از مردم سیستان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی مردم و خیران دلسوز هستند، حضور نیروهای جهادی در بخش‌های تخصصی زمینه‌ای رفع مشکلات دیگر و در نهایت برطرف کردن اهم نیازمندهای‌شان فراهم می‌کند.

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.