پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از توقف فعالیت معدنی در هراز تا نبود نگرانی آنی از ریزش و رانش/ ترک محور هراز مربوط به دهه ۷۰ است

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، ماجرای ترک محور هراز موضوعی بوده که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده ک با توجه به حساسیت بالا بحث بازدید و بررسی از محور کماکان در دستور کار قرار دارد.

با توجه به حساسیت و اهمیت بالای این محور، بررسی‌ها و بازدیدها از این محور کماکان در دستور کار قرار دارد و تا اعلام نظر نهایی همچنان نگرانی‌ها از ریزش و رانش به قوت ادامه دارد.

*این ترک مربوط به چند دهه قبل است

اسماعیل فولادی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگویی اظهار کرد: در دهه ۷۰ شاهد بروز رانش و ریزش در محور هراز بودیم و این ترک مربوط به چند دهه قبل بوده و شواهد هم نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر تغییری در آن ایجاد نشده است.

وی با اشاره به بازدید گروهی از زمین‌شناسان از ترک‌های موجود در محور هراز، گفت: قرار شد تا ۱۰ روز آینده  با تکمیل شدن مطالعات، نظر نهایی آنان در این زمینه ارائه شود ولی بررسی اولیه نشان داده که این ترک‌های قدیمی است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران اضافه کرد: با اعلام نظر زمین‌شناسان بحث تعریض محور هراز طی برنامه بلندمدت و کوتاه مدت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

* توقف در فعالیت معدن

این مسؤول با اشاره به متوقف کردن فعالیت معدن در محور هراز، تصریح کرد: همچنین تابلوهای مرتبط با این بحث در مسیر نصب شده است.

 

فولادی گفت: از دیگر اقدامات، در محدوده این شکاف، چند دکه فعالیت داشته که به آنها اخطار دادیم تا نسبت به جمع‌آوری اقدام کنند.

وی یادآور شد: وظیفه اداره کل راهداری نگهداری از راه را دارد و طراح شرکت زیرساخت بوده که باید نسبت به بازنگری در چهارخطه کردن محور و یا تغییر واریانت اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

*ترک و رانش هراز به‌دور از دلایل علمی است

سیدرمضان موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به ‏عنوان یک زمین‌شناس و متخصص بلایای طبیعی نیز در گفت‌وگویی، اظهار کرد: نگرانی‌ها و جوسازی‌های فعلی ‏در فضای مجازی در خصوص وقوع ترک و رانش بزرگ دو کیلومتری در جاده هراز در ‏منطقه اسک پلور جاده هراز، چیزی جز مخدوش کردن اذهان مردم و به دور از دلایل علمی ‏و میدانی نیست.‏

وی افزود: این نکته مهم است که مسؤولان ارشد استانی و کشوری بدانند جاده بسیار مهم و ‏استراتژیک هراز به خاطر شرایط ویژه جغرافیایی، زمین شناسی، ژئومورفولوژیکی، ‏تکتونیکی، مخاطرات زمینی و بلایای طبیعی در مجموع دارای ظرفیت بالای وقوع رانش‌ها، ‏ریزش‌ها، واریزه‌ها، بهمن‌ها و انواع حرکات توده‌ای است.‏

این زمین‌شناس با اشاره به وجود یک آتشفشان جوان فعال که هم اکنون دارای علائم فعالیت ‏نظیر خروج  دود از دهانه آن و نیز وجود چشمه‌های آب گرم لاریجان در البرز مرکزی و ‏در کنار دره و جاده هراز اعلام کرد: منطقه و این مسیر ارتباطی شدیداً به مطالعات ‏تخصصی و انجام عملیات‌های حفاظت و اصلاح و کنترل دامنه ها و تثبیت رانش‌ها و ‏واریزه‌ها دارد. 

موسوی افزود: به دلیل تکتونیزه بوده منطقه و وجود ده‌ها گسل فعال در ‏منطقه و اطراف قله آتشفشانی و طول مسیر جاده هراز و امکان وقوع زلزله های بزرگ و ‏کوچک، لزوم توجه جدی مسوولان استانی و ملی را بر مهار و حفظ دامنه‌های این دره و جاده ‏بی‌نظیر و زیبای جهان را می‌طلبد.‏

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه “الان یک تکه از محور هراز شکاف برداشته و به‌زودی ‏رانش خواهد کرد”  یک موضوع کذب و غیرتخصصی است، تصریح کرد: در سال ۷۷ دو ‏ماه قبل از وقوع آخرین رانش در این منطقه لغزشی که با دانشجویان از منطقه بازدید کردیم با ‏توجه مطالعه دقیق زمین شناسی و شرایط ناپایداری آن اعلام کردم این زمین لغزش حداکثر دو ‏ماه آینده ریزش خواهد کرد و این اتفاق هم افتاد؛ بنده با سابقه مطالعه کامل صفر تا صدی ‏بیش از ۱۰۰ پدیده رانشی در مازندران و کشور، تخصص جامع از رفتارسنجی رانش‌ها ‏داشته و با بررسی دقیق روی رانش امازاده علی اسک پلور اعلام نظر می‌کنم.‏

*فاصله ترک تا جاده

موسوی خاطرنشان کرد: براساس بررسی دقیق میدانی، ژئو تکنیکی، تصاویر ماهواره‌ای اعلام ‏می‌کنم که این زمین لغزش قدیمی چند مرحله‌ای و چرخشی آب‌اسک دست‌کم تا بیش از یک ‏سال آینده هیچ حرکتی در منطقه نخواهد داشت؛ زیرا این زمین لغزش در آخرین رانش خود ‏در اواخر دهه هفتاد شمسی به پایداری نسبی خود رسیده است، الا اینکه زلزله بسیار بزرگ و ‏یا فعالیت پیش‌بینی نشده قله آتشفشانی دماوند رخ دهد.

وی یادآور شد: در روی این زمین لغزش کارستی و ‏آهکی شیارها و شکاف‌های کارستی قدیمی وجود دارد و نیز در اسکارپ و پیشانی جبهه ‏جنوبی یک جابه‌جابی کوچکی رخ داده است که قابل اغماض است زیرا با جاده و منطقه فاصله ‏داشته و نیز پایدار شده است؛ یعنی فعلا نه آب سطحی، نه آب زیرزمینی و پدیده‌های جانبی ‏مشکل خاصی برای این توده و منطقه و جاده ندارد.‏

این زمین‌شناس با تاکید بر اینکه فعالیت معدنی و برداشت از این توده رانشی کارستی و ‏تراورتنی حاصل از فعالیت چشمه‌های معدنی کارستی قدیمی اشتباه علمی و فنی بود، ولی ‏به‌دلیل اشتغال و رونق تولید در صورت رعایت اصول فنی و تخصصی و جوانب احتیاط در ‏عملیات آتشباری و بهره‌برداری از این معدن، نقشه راه بهره برداری ویژه از آن توسط ‏کارشناسان اداره کل مدیریت بحران مازندران و کشور مورد توجه قرار گیرد.

موسوی گفت: خلاصه اینکه ‏با افزایش توجه مدیران ارشد استانی و ملی و اجرای تمهیدات فنی و اجرای عملیات‌های ‏حفاظت حرکات توده‌ای در دامنه‌های زیبای طبیعی این جاده مهم ارتباطی در آینده نزدیک ‏نگرانی آنی و فعلی برای این ترک‌های رانش آب اسک پلور وجود ندارد. ‏

 

وی در پایان گفت: این زمین لغزش قدیمی آب اسک به‌نام امامزاده علی و سد ‏طبیعی لنداسلایدی رانشی آن و وجود امامزاده رانشی شده و دریاچه لنداسلایدی و تاسیسات و ‏پدیده‌های ژئوتوریستی این منطقه یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر، بی‌بدیل و تماشایی‌ترین ‏نقطه ژئوتوریستی ایران و جهان را ایجاد کرد که متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مسافران و ‏گردشگران در این جاده از آنها بی‌اطلاع و محروم از تماشا هستند. این شایعه و جوسازی ‏سبب شده تا این منطقه رویایی بیشتر به مردم استان و کشور و مسافران شناسانده شود.‏

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج/ ق


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.