پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ارزش صادرات گیاهان دارویی مرتعی به ۱۰۰ میلیون دلار رسید

0

ترحم بهزاد روز سه شنبه در حاشیه همایش روسای مراتع ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور ( خراسان شمالی، گلستان، گیلان، منطقه ساری و نوشهر) در ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین از رشد سه برابری ارزش صادرات  گیاهان دارویی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

وی گیاهان دارویی مرتعی ( وحشی) صادراتی را شامل گل گاوزبان ، گل وشا ، کتیرا ، گلرنگ، سبلان و گونه های دیگری معرفی کرد که تعدادشان به بیش از ۷۰  می رسد.
بهزاد وضعیت مناسب جوی سال زراعی گذشته را عامل اصلی در افزایش میزان برداشت گیاهان دارویی مرتعی اعلام کرد و توضیح داد : در نیمه نخست سال جاری یک هزار و ۵۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در مراتع کشور برداشت شد.

رویش هشت هزار و ۴۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور
مدیرکل دفتر امور مرتع سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اعلام این که حدود هشت هزار و ۴۰۰ گونه از گیاهان دارویی در ایران وجود دارد ، گفت که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از این تعداد گیاهان دارویی مرتعی و یک هزار و ۷۲۸ گونه از گیاهان دارویی تولیدی در مرتع کل کشور نیز بومی ایران است.
وی افزود: تاکنون برای شناسایی  ۷۰ گونه از گیاهان دارویی مرتعی کلاس های آموزشی برای مرتع داران برگزار شد.

 بر اساس آمارهای جهانی اکنون میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار است که طبق پیش بینی انجام شده، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
گزارش های رسمی کشور هم نشان می دهد که سالانه بیش از ۱۷ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۴۶۷ کیلوگرم انواع گیاهان دارویی در قالب ۲۰۹ شرکت تعاونی بخش کشاورزی با اشتغالزایی ۱۰۲ هزار و ۸۸۰ نفر در کشور تولید می شود.

۶۹۸۲/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.