پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ادعای مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره سلامت دام کشتار شده در ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فیلمی از وضعیت نامناسب کشتار دام در کشتارگاه ساری دست به دست می‌چرخد که نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشته است.

براساس پیگیری‌های صورت گرفته این فیلم مربوط به ماه گذشته بوده که از آن زمان تاکنون در فضای مجازی منتشر می‌شود.

در این فیلم تصایری از تلفات تعدادی از گوسفندان است که باوجود اینکه بیمار بودند در بدترین وضعیت بهداشتی کشتار شدند که در این زمینه خبرگزاری فارس این موضوع را از دامپزشکی مازندران پیگیری کرده است.

حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این فیلم توسط یکی از قصابان ساروی در محل تخلیه دام زنده کشتارگاه صنعتی دام این شهرستان ضبط و پخش شد.

وی افزود: کشتار گوسفندان و دام و طیور با رعایت مسائل شرعی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به فعالیت  ناظران شرعی و بهداشتی در تمام کشتارگاه‌های مازندران، افزود: پس از معاینه  در صورت سلامت دام کشتار می‌شود به این معنا که همه دام‌ها پس از انتقال به کشتارگاه معاینه شده و درصورت سلامت کشتار می‌شوند.

این مسؤول تصریح کرد: با بررسی به عمل آمده  مشخص شد این دام‌ها با خودروی مخصوص حمل دام زنده و با گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی از شهرستان سبزوار به مقصد کشتارگاه صنعتی دام شرق ساری برای کشتار حمل شده که بعضاً به‌واسطه تراکم بالای حیوان در خودرو و مسافت طولانی مبدا و مقصد، برخی از دام‌ها تلف و یا دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

رضوانی ادامه داد: معمولاً با توجه به حضور روحانی ناظر شرعی و مسؤول فنی بهداشتی مستقر در واحد کشتارگاهی، دام‌هایی‌که در اثر خفگی مردار شدند حذف و دام‌هایی‌که دچار آسیب دیدگی و یا شکستگی از ناحیه دست و پا می‌شوند از گله جدا و به‌صورت اضطراری کشتار و پس از بازرسی بهداشتی و تائید سلامت توسط دامپزشک به‌عنوان مسؤول فنی بهداشتی واحد، به لاشه به‌صورت اصلاحی ( ضبط موضعی اندام‌های آسیب‌دیده) اجازه مصرف داده می‌شود.

این مسؤول بیان کرد: تمامی این اقدامات در فیلم منتشر شده رعایت و دام‌های تلف شده و آسیب‌دیده، از گله جدا و با نظارت بهداشتی مسؤول بهداشتی و نظارت شرعی روحانی ناظر شرعی از چرخه کشتار حذف و یا با توجه به وضعیت دام به خط کشتار اضطراری هدایت شدند و تمامی مستندات مربوطه اعم از گواهی حمل بهداشتی و اقدامات صورت گرفته موجود است.

رضوانی با تاکید بر اینکه به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهیم که در صورت خرید گوشت از مراکز تحت نظارت دامپزشکی و توجه به برچسب تگ و مهر بهداشتی دامپزشکی ضرب شده بر روی لاشه هیچ خطری سلامت آنها را تهدید نمی‌کند، خاطرنشان کرد: تمامی لاشه‌های استحصال شده در کشتارگاه‌های صنعتی دام تحت نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی و با طی کردن پروسه تولید بهداشتی همچون بازرسی دام‌ها قبل، حین و پس از کشتار و ماندگاری زمان معین لاشه در پیش سردکن قبل از انتقال به مراکز عرضه همگی تحت نظارت بهداشتی و شرعی انجام‌ می‌گیرد.

وی تصریح کرد: کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی هم در بازدیدهای ادواری و سرزده خود از قصابی‌ها و دیگر مراکز عرضه بر روند عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و مواد پروتئینی نظارت دارند.

 

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان یادآور شد: هیچ گونه مشکلی در مصرف فرآورده‌های گوشتی تحت نظارت دامپرشکی وجود ندارد و تمامی آنها بهداشتی و قابل مصرف است.

 /۸۶۰۳۴/ج

 


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.