پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آژیر قرمز آلودگی هوا در مازندران به صدا در آمد

0

حسینعلی ابراهیمی کارنامی روز دوشنبه در همایش روز ملی هوای پاک در دانشگاه علوم کشاورزی ساری افزود : در شرایط فعلی به طور لحظه ای و موقتی آلودگی در برخی از شهرهای این استان بویژه مناطق مرکزی ایجاد می شود و روند رو به افزایش دارد که باید چاره اندیشی شود.

وی توضیح داد : با توجه به این که افزایش میزان آلایندگی در برخی شهرهای مازندران به صورت موقتی و لحظه ای است ، شرایط هوای ناسالم در استان اعلام نمی شود ولی چنانچه این آلودگی ها مدت زمان بیشتری در هوا معلق باشد، احتمال اعلام روز هوای ناسالم در استان هم وجود دارد.
مدیرکل محیطزیست مازندران جلوگیری از بلندمرتبه سازی در شهرهای استان بویژه شهرهای ساحلی ساخت را خواستار شد و تاکید کرد : باید استفاده از سوخت های فسیلی کاهش یافته و معضل پسماند و زباله هم در استان حل شود چون بر میزان آلایندگی هوا اثرگذاری دارد.

مدیرکل محیطزیست مازندران گفت : در حال حاضر میانگین سرانه تولید پسماند در این استان یک کیلوگرم  و حدود ۵۰ درصد بیش از میانگین کشوری است ، در حالی که هیچ مرکزی برای فراوری زباله مانند نیروگاه زباله سوز و یا مرکز دفع بهداشتی پسماند وجود ندارد.
وی رها سازی فاضلاب های صنعتی و خانگی را هم بخشی از مشکلات پشماند در مازندران برشمرد و افزود : برخورد قانونی محیط زیست با این واحدها  نیز با فشارهای دستگاه های بالادستی غیر محیط زیستی مواجه می شود.
ابراهیمی توضیح داد : به عنوان نمونه زمانی که محیط زیست برای برخورد با فاضلاب پلاژهای دولتی و حاکمیتی ساحل خزر وارد عمل شد تا آنها را ساماندهی کند که به دریا نریزد ، فشارهای برخی دستگاههای دولتی و حاکمیتی باعث کندی اجرای این طرح شده است.

ریزگردها

مدیرکل محیط زیست مازندران از ریزگردها به عنوان یکی از تهدیدات جدی زیست میحطی استان یاد کرد و گفت : باید برای افزایش روز افزون برداشت غیرمجاز آب از رودخانه ها و تالاب ها که نتیجه اش خشکیدن تالاب ها و ایجاد ریزگردهاست ، چاره اندیشی اساسی شود تا بتوان هوای مازندران را پاک نگه داشت.

ابراهیمی افزود : براساس آمار حدود ۲۰ درصد از مساحت تالاب بین المللی میانکاله در چند دهه اخیر خشک شد که می تواند یکی از اماکن اصلی برای تولید ریزگردها به خصوص در شرق استان و استان گلستان باشد.
وی دلیل اصلی خشک شدن بخشی از مساحت این تالاب را برداشت غیر مجاز آب از طریق چاههای مجاز و غیر مجاز، عدم رعایت حق آبه و سدسازی در بالادست دانست و اظهار داشت : با وجود پیگیری ها همچنان حق آبه به عنوان مهمترین مطالبه زیست محیطی برای تالاب بین المللی میانکاله رعایت نمی شود و این رویه می تواند این ذخیرگاه زیست کره را با خشکی بیشتری مواجه کند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.