پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آلودگی‌های ‌نوری؛ تهدیدی برای پرندگان مهاجر

0

کوروس ربیعی مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران امروز درباره روز پرندگان مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از سال ۲۰۰۶ میلادی طی توافقنامه بین‌المللی پرندگان مهاجر آبزی آفریقا و اوراسیا روزی را باعنوان روز پرندگان مهاجر داشته باشند که از آن سال ۱۶ سال می‌گذرد و امسال روز ۲۴ اردیبهشت باعنوان روز پرندگان مهاجر نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی پرندگان ” بخاطر پرنده‌ها شب‌ها نور چراغ‌ها را کم کنید ” است، افزود: در راستای انتخاب شعار یکی از عوامل یا تهدیدهای اصلی که پرندگان مهاجر با آن مواجه هستند، به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود.

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه برنامه‌ها در این زمینه با هدف ترویج یا مشارکت همه مردم برای حفاظت از پرندگان مهاجر است، تصریح کرد: باتوجه به شعار سال پرندگان یکی از تهدیدهایی که پرندگان در مسیرهای مهاجرت با آن مواجه هستند، آلودگی‌های نوری است که در کنار شکار در مسیر مهاجرت دچار آسیب می‌شوند.

ربیعی ادامه داد: گسترش محیط‌های مسکونی، ساخت‌وسازهای مسکونی باعث می‌شود آلودگی‌های نوری در مسیر مهاجرت نور روشن تهدیدی برای پرندگان محسوب می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه آلودگی‌های نوری باعث می‌شود پرندگان در جست وجو برای غذا و ارتباطات دچار اختلال شوند و  کیفیت زیستگاهی پرندگان مهاجر تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: باتوجه به اینکه مازندران در محدوده‌ای از کره زمین قرار گرفته که میزبان ۱۲۰ گونه مهاجر پرنده زمستان‌گذران است، چه در فصل بهار و تابستان و چه در زمستان شاهد حضور پرندگان مهاجر هستیم باید به این مسائل توجه شود.

مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: کم کردن نور چراغ ها در استان مازندران که یکی از مقصدهای پرندگان مهاجر است می‌توان به حمایت از پرندگان کمک کند.

 /۸۶۰۳۴/ع


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.