پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آشنایی با قوانین اولیه تورهای گردشگری و طبیعت گردی

هفته گذشته بود که خبر گرفتار شدن یک دستگاه اتوبوس گردشگری در منطقه چهاردانگه خبر ساز شد. در این مورد که به واسطه انتشار این خبر واکنش هایی را در منطقه به دلیل گردشگری بودن این اتوبوس که در این اوضاع کرونایی که کشور درگیر آن است کمی عجیب به نظر می رسید همراه داشت.

0

هفته گذشته بود که خبر گرفتار شدن یک دستگاه اتوبوس گردشگری در منطقه چهاردانگه خبر ساز شد. در این مورد که به واسطه انتشار این خبر واکنش هایی را در منطقه به دلیل گردشگری بودن این اتوبوس که در این اوضاع کرونایی که کشور درگیر آن است کمی عجیب به نظر می رسید همراه داشت.

به همین واسطه آقای عین الله آزموده همکار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز که اتفاقا در زمینه تور لیدری و طبیتگردی در سراسر ایران سابقه و اطلاعات لازم را دارد در یادداشتی قوانین و باید ها و نبایدهای این موضوع را بررسی کرده است.

[su_button url=”https://4dangehnews.ir/جزییاتی-از-حادثه-اتوبوس-در-چهاردانگه/” target=”blank” background=”#580031″ color=”#ffffff” icon=”icon: link” icon_color=”#e60101″]جزییاتی از حادثه اتوبوس در چهاردانگه! / نویسنده: سید روح الله شجاعی کیاسری[/su_button]

………………………………………………………………………………..

به عنوان یک فعال رسانه‌ای و فرهنگی چهاردانگه و نیز طبیعتگرد (که مدت دو سال کلاس های تورلیدری طبیعتگردی را رفته ام و با قوانین آشنا هستم) لازم می دانم مواردی را در ارتباط با تورهای طبیعتگردی مطرح کنم تا باعث آگاهی بیشتر مسئولان و مردم محلی نسبت به قوانین اجرای تورهای طبیعتگردی شود.

۱. هر تور طبیعتگردی باید دارای سه مجوز قانونی و معتبر باشد و در صورت نبودن هر یک از این سه مجوز، آن تور قانونی نیست: الف. مجوز کتبی آژانس معتبر و دارای شماره ثبت و پروانه فعالیت از سازمان میراث فرهنگی. ب. سرپرست برنامه یا تورلیدر (راهنما) با کارت معتبر با عنوان «راهنمای طبیعتگردی» پ. بیمه مسئولیت مدنی سفر. چنانچه سرپرست یا لیدر، کارت «راهنمای گردشگری» داشته باشد حق فعالیت و اجرای تور در طبیعت و با نام طبیعتگردی را ندارد. تور گردشگری در شهرها و برای بازدید از اماکن و بناهای تاریخی می باشد و تور طبیعتگردی برای بازدید از جاذبه های طبیعی.

۲. هر تور طبیعتگردی باید دارای نامه آژانس به نیروی انتظامی استان مقصد با ذکر مسیر حرکت و نام جاهای بازدید و نام مقصد سفر و تعداد مسافران و نام تورلیدر و نیز «صورتحساب اتوبوس» باشد. برای اجرای تور، اگر اتوبوس در اختیار باشد، باید در «صورتحساب اتوبوس» ساعت و تاریخ، نام مسیر رفت و بالعکس (نام شهر و روستای مقصد و از همان مسیر برگشتن)، نام و کد ملی مسافران و نام آژانس و تورلیدر نوشته و مُهر می‌شود و «صورتحساب» فقط در همان مسیر و تاریخ اعتبار دارد.
اگر در «صورتحساب» بعد از نام مسیرهای رفت و برگشت، «و حومه» نوشته شده باشد، راننده می تواند در اطراف آن مسیر هم تردد کند ولی اگر «و حومه» نوشته نشده باشد، راننده و تورلیدر حق ندارند خارج از مسیر درج شده در «صورتحساب» تور اجرا کنند. در اینجا وظیفه نیروی انتظامی است که از راننده اتوبوس و راهنمای تور، مدارک معتبر و قانونی سفر را بخواهد و در صورت نداشتن هر یک از مدارک قانونی، نسبت به توقیف اتوبوس اقدام قانونی انجام دهد.

شایان گفتن است که اتوبوس های طبیعتگردی دارای پلاک های زرد رنگ با حرف « ع » در وسط می باشند و سایر پلاک ها و حروف نمی توانند برای اجرای طبیعتگردی در جاده ها تردد کنند و پلیس می تواند از حرکت آنها جلوگیری کند. هم چنین رانندگان اتوبوس دارای دو نوع دفترچه هستند که از طرف پلیس راه به آنها داده می شود: الف. جلد آبی رنگ که به منزله نداشتن تخلف رانندگی می باشد. ب. جلد قرمز رنگ که به منزله دارا بودن تخلفات زیاد رانندگی از سوی راننده می باشد و همه خلاف ها در آخر دفترچه نوشته شده است.

۳. خانه های بومگردی، اقامتگاه ها و خانه های روستایی که به مسافران اسکان شبانه می دهند زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می کنند و دارای مجور فعالیت و تابع استانداردهای آن سازمان و نیز نرخنامه مصوب برای اسکان و غذا هستند و اداره بهداشت و اداره اماکن نیروی انتظامی نیز بر آنها نظارت دارند. اگر شخصی خانه اش را به بومگردی تبدیل کند، باید از سازمان میراث فرهنگی مجوز بگیرد در غیر اینصورت تخلف کرده است و حق فعالیت در این زمینه را ندارد و در صورت بروز سانحه و حوادث در محوطه اقامتگاه، تمام مسئولیت حقوقی و قضایی و مالی و جانی بر عهده مالک می باشد و اداره اماکن نیروی انتظامی می تواند با حکم مرجع قضایی نسبت به پلمپ آن واحد متخلف اقدام قانونی انجام دهد.

۴. طبق پروتکل های بهداشتی در هر بازه زمانی مشخص، سفرهای طبیعتگردی با رعایت تعدادی مشخص از ظرفیت صندلی اتوبوس (و هم چنین میدل باس، مینی بوس، قطار، قایق و … ) قابل اجرا می باشد که در حال حاضر و با توجه به پیک سوم فراگیری کرونا، هر دو صندلی باید در اختیار یک مسافر باشد و همه مسافران و راننده موظف به استفاده از ماسک در تمام طول سفر در داخل اتوبوس و فضاهای بسته و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نزدیک نشدن به مردم بومی هستند و سوار کردن مسافر بیشتر از ظرفیت اعلام شده ی قانونی، تخلف بوده و پلیس راه می تواند جلوگیری کند.

در زمانی که وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی انجام سفرها را ممنوع اعلام کند، اجرای هرگونه تور نیز ممنوع و خلاف قانون و قابل جلوگیری از سوی نیروی انتطامی می باشد.

5. تمامی تورهای طبیعتگردی موظف به رعایت قانون رسمی کشور (به همراه نداشتن مشروبات الکی، مواد مخدر و روان گردان ها، رعایت حجاب و و شئون اسلامی و …)، احترام به عرف و آداب و رسوم و فرهنگ و اعتقادات مذهبی جامعه محلی و روستایی، احترام به طبیعت و عدم تخریب آن بوده و در صورت رعایت نکردن موازین قانونی و شکایت مردم بومی، نیروی انتظامی می تواند ضمن تذکر و در صورت رعایت نکردن از اجرای تور و حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کرده و تورلیدر و اشخاص متخلف را به مرجع قضایی معرفی کند.

اصولا یکی از اهداف سفرهای طبیعتگردی آشنایی با فرهنگ های بومی و کمک به اقتصاد جوامع محلی با خرید مایحتاج مورد نیاز سفر، تولیدات محلی به ویژه صنایع دستی و هنری می باشد.

با درود و خسته نباشید به همکاران عزیز پایگاه خبری چهاردانگه نیوز که ماجرای به گِل نشستن اتوبوس طبیعتگردی در روستای لالا چهاردانگه ساری را مسئولانه پیگیری و اطلاع رسانی کردند.

 

نوشته: عین اله آزموده
25 مهر 1399

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.