پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آخرین وضعیت مازندران 10 روز پس از سیل

0

بارش 26 اسفند پارسال‌ در مازندران خسارت‌های زیادی را به همراه داشت و از همان ساعات ابتدایی وقوع سیل، نیروهای امدادی از تمامی نهادها و ارگان‌های دولتی و مردمی، برای کمک به مردم و جبران بخشی از خسارت‌ها دست به کار شدند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، با توجه به ورود به سامانه بارشی جدید در مازندران، دوباره نگرانی‌ها افزایش یافته و مدیریت بحران نیز در این زمینه هشدار داد. هر چند این بارش به قدرت سامانه بارشی گذشته نیست اما با توجه به شرایطی که باران قبلی ایجاد کرده، می‌تواند این بارش مشکلاتی را به وجود بیاورد. در این میان مسئولان اجرایی با تمام توان خود پای کار آمدند و با همراهی و کمک نیروهای بسیجی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر و غیره، در حال انجام عملیات عمرانی، هر فرد به اندازه سهم خود است.

مسدود بودن راه دسترسی دو روستای نکا

علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، با اشاره به اینکه از روز دوشنبه، عملیات بازسازی پس از سیل، آغاز شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه‌های زیربنایی آب، گاز و تلفن در مازندران مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تنها دسترسی به دو روستای نکا با مشکل رو به رو است و امدادرسانی از طریق هوایی صورت می‌گیرد، گفت: به منظور جلوگیری از اتلاف دام‌های این دو روستا، علوفه از طریق امداد هوایی تأمین و در اختیار آنها قرار داده شد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به وضعیت محورهای مواصلاتی مازندران نیز، اظهارکرد: ریزش و رانش در جاده‌های مازندران به صورت مکرر به وقوع می‌پیوندد به طوری که باعث مسدود شدن محورها به ویژه در هراز و کندوان شده بود و با تلاش نیروهای امدادی در حال حاضر این محورها باز است.

وی با بیان اینکه به دلیل ریزش سنگ، ادوات امدادرسانی در محور سوادکوه مستقر هستند تا به محض ایجاد مشکل به بازگشایی اقدام شود، تصریح کرد: در هزارجریب نکا نیز رانش جاده به وقوع پیوست و در حال حاضر با ترمیم و بهسازی یک راه جنگلی موقت، تردد برای مردم امکان‌پذیر شد.

احمدی خاطرنشان کرد: عبور موقت در پل بالارستم قائم‌شهر در حال احداث است و در چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین پل علوی کلاً ساری نیز بازسازی شده و در حال حاضر قابل تردد بوده است.

۱۴ میلیون تومان؛ کمک بلاعوض به هر خانواده سیل‌زده

وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی با رعایت قوانین و مقررات اقدامات بازسازی پس از سیل را انجام می‌دهند، گفت: به جهت سرعت بخشیدن به کارهای عمرانی در حال حاضر به بنیاد مسکن، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها ابلاغ شده تا اقدامات لازم جهت مرمت و بازسازی را انجام و شارژ اولیه ریالی به دستگاه‌ها تزریق خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه تا به امروز ۴ نفر از سیل‌زدگان، کمک‌های بلاعوض ۴ میلیون تومانی را دریافت کردند، تصریح کرد: دهیاران مدارک مورد نیاز مردم را جمع‌آوری می‌کنند و نیازی به مراجعه آنها به دستگاه‌های اجرایی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه شش بانک عامل سپه، ملت، ملی، صادرات و غیره توسط بنیاد مسکن معرفی می‌شوند تا ۱۲ میلیون تسهیلات ۴ درصدی تعمیراتی بر اساس معیارها در اختیار مردم قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۴۷ واحد ساختمان تخریب شده است که برای احداث این منازل در روستاها تسهیلاتی با مبلغ ۳۵ میلیون تومان با بهره ۴ درصدی و در شهرها ۵۰ میلیون تومان با بهره ۵ درصدی در نظر گرفته شده است.

احمدی افزود: همچنین کسانی که تسهیلات ۳۵ و ۵۰ میلیونی دریافت می‌کنند، از ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض علاوه بر آن ۴ میلیون اولیه برخوردار خواهند شد و مجموعاً به آنها ۱۴ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه مسکن نیز رئیس بنیاد مستضعفان وعده تأمین سیمان رایگان واحدهای خسارت دیده را داده و همچنین یک خیر اعلام کرد که شیشه پنجره تمامی ساختمان‌های احداثی را به صورت رایگان تأمین می‌کند.

ورود یک سامانه جدید بارشی و لزوم هوشیاری مردم

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به ورود یک سامانه جدید بارشی در این استان، گفت: آب شدن برف‌ها در بارش‌هایی که از دیروز آغاز شده بیشترین نگرانی کنونی ماست و ممکن است خطرآفرین باشد.

وی با بیان اینکه ضمن صدور اخطاریه نسبت به بارش مجدد باران، تمامی دستگاه‌های اجرایی و امدادی در حالت آماده‌باش به سر می‌برند، اظهار کرد: تاکنون ۳ نفر بر اثر وقوع سیل فوت کردند و دو نفر نیز با ورود به زیرگذر مسدود شده، بر اثر برق گرفتگی جان باختند.

وجود لاشه حیوانات در منابع آبی گزارش نشده است

در ادامه مجید عبداللهی سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با بیان اینکه پیش از وقوع سیل سال گذشته، هشدارهای لازم داده شده بود، گفت: پس از وقوع سیل، ۱۲ شهرستان به صورت مستقیم درگیر این موضوع شدند و آب در ۲۷۱ روستا و ۶ شهر قطع شده بود.

وی افزود: ایستگاهی که وظیفه آبرسانی به روستاهای سیمرغ را به عهده داشت حدود ۱.۵ متر در زیرآب قرار گرفت که به وسیله غواص، بخشی از مشکلات این ایستگاه و آب شرب حدود ۳۰ درصد مردم را برطرف کردیم.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران، تصریح کرد: پس از فروکش کردن آب، مسائلی همچون ریزش و رانش به وجود آمد که موجب ایجاد مشکلاتی در نکا، بهشهر، گلوگاه، سوادکوه و سوادکوه شمالی شد.

عبداللهی در پاسخ به اینکه وجود لاشه‌های حیوانات منابع آب شرب را با خطر آلودگی تهدید نمی‌کند، گفت: کیفیت خط قرمز ماست و بر این اساس آزمایش‌های لازم روی آب انجام می‌شود، همچنین تاکنون این موارد در منابع ذخیره‌سازی آب گزارش نشده است.

خسارت ۶ میلیاردی سیل به شبکه برق مازندران

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل خاصی در وضعیت برق رسانی مناطق روستایی و شهری استان مازندران وجود ندارد اما تنها یک روستا در آلاشت سوادکوه دچار قطعی برق بود که خوشبختانه آن نیز مرتفع شد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان به شبکه برق مازندران خسارت وارد شده است.

گزارش: راضیه عنایتی خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.