پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چرا قوانین منجر به حفظ محیط زیست ایران نشده است؟

0

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه محیط زیست مشکل قانون نداریم، گفت: از لحاظ کمیت، قوانین محیط زیستی بسیاری داریم اما اینکه چرا این قوانین منجر به حفظ محیط زیست نشده است، باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، واحد عبداللهیان در اختتامیه چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: شاید قوانین ضمانت اجرایی ندارند یا شاید ما شهروندان اهتمام کافی برای اجرای این قوانین نداشته‌ایم.

وی افزود: سه ضلع اصلی توسعه پایدار انسان، انرژی و محیط زیست است. در بین این ضلع‌ها، انسان اصل است و همه آفریده های الهی برای آن است که انسان را به کمال برساند. متاسفانه گاهی انسان این آفریده‌ها را دچار آسیب می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه فرآیند حفظ پایدار محیط زیست، توسعه پایدار را محقق می‌کند، اظهار کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار باید به این سئوال پاسخ دهیم که آیا انسان مسئله است یا محیط زیست؟ از نظر من مسئله انسان است، چون تا زمانی انسان در محیط زیست دخالت نکرده محیط زیست دچار آسیب و تخریب نشده است.

وی تاکید کرد: در شرایط حاضر تخریب در همه جوامع رخ می‌دهد اما در جوامع توسعه یافته شدت تخریب کنترل شده است و در ایران این کنترل مشاهده نمی‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید بر اینکه معضل پسماند گریبانگیر استان‌های شمالی است که فرآیند توسعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد. عامل تخریب هم ما انسان ها هستیم که تک تک ما در این وضعیت نقش داریم.

عبداللهیان اظهار کرد: از آنجا که انسان مسئله است باید خود، در بهبود شرایط محیط زیستی نقش آفرینی کند. همچنین باید بدانیم که حل مسائل محیط زیستی باید از پایین به بالا رخ دهد و بهبود محیط زیست باید توسط فعالیت های مردمی مشابه گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست انجام شود.

وی ادامه داد: در زمینه فعالیت های محیط زیستی نهضت تسهیل گران محیط زیست باید شکل بگیرد. دانشجویان نیز بهترین قشر برای کار تسهیل گری هستند. نتیجه عملکرد این گروه باعث حساس شدن جامعه نسبت به محیط زیست می شود.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته علاوه بر قواعد حقوقی، قواعد اخلاقی هم باعث کاهش روند تخریب شده است، بنابراین ما نیز برای حفظ محیط زیست باید قواعد اخلاقی را در کنار قواعد حقوقی تقویت کنیم.

عبداللهیان تاکید کرد: دانشجویان می‌توانند در زمینه تقویت قواعد اخلاقی محیط زیست نقش آفرینی کنند و در راستای فرهنگسازی محیط زیستی مثمر ثمر باشند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور دیروز و امروز (سه شنبه و چهارشنبه 24 و 25 مهرماه) در دانشگاه بابلسر مازندران با حضور شوراهای مرکزی مناطق هشت گانه دانشجویان حامی محیط زیست برگزار شد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.