پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساری| عدم اصلاح قیمت آرد و نان در مازندران از سال 93 تاکنون اجرایی نشده است

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حسین اصغرزاده  امروز در جلسه هم اندیشی دستگاه‌های اجرایی مازندران با کارخانجات آردسازی مازندران‌‌ بر لزوم کم کردن هزینه تولید جهت افزایش درآمدها در کارخانجات آر استان تاکید کرد.

وی افزود:  نحوه فروش گندم مورد نیاز مصارف نانوایی‌های آزادپز استان نیازمند بازنگری بوده و ارتقاکیفیت آرد تولیدی کارخانجات و رعایت وزن کیسه‌های آرد باید از سوی متولیان امر جدی گرفته شود.

صادرات آرد مازندران به کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور نیز گفت: انجمن صنفی کارخانجات آردسازی استان باید برنامه‌های سال 97 خود را تدوین و اولویت‌های خود را مشخص کند.

سید محمد جعفری با بیان اینکه تحریم‌های خارجی و افزایش قیمت ارز نباید ما را دچار اختلال کند، افزود: باید با قدرت بیشتر ادامه دهیم و باید به صنعت آرد استان کمک کرد.

جعفری افزود: برای همه دولت‌ها امنیت غذایی اولویت نخست بوده و دیپلماسی گندم بسیار مهم است. غلات به عنوان یک کالای استراتژیک و راهبردی به استقلال دولت‌ها و ملتها کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی با کارخانجات آرد استان و به تبع آن اقدامات خوب صورت گرفته حاکی از آن است که این صنعت در مسیری صحیح و اصولی قرار گرفته است، گفت: ظرفیت تجارت کارخانجات آردسازی استان در سال گذشته افزایش یافته است.با توجه به اقدامات صورت گرفته ضریب ارزش افزوده کارخانجات آرد از 28 به 35 درصد افزایش یافت.

جعفری با اشاره به افزایش ظرفیت تبدیل گندم به آرد استان، گفت: در سال گذشته 144 هزار تن گندم 900 تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن آسیاب شده که این رشد چشمگیر موجب افزایش فعالیت کارخانجات و افزایش اشتغال شده است.

وی تاکید کرد: در سال 97 باید ظرفیت تبدیل گندم 982 تومانی به آرد را به دو برابر برسانیم.در سالجاری با توافق صورت گرفته درباره خرید گندم غرب استان گلستان و به این تناسب خرید گندم غرب کشور و انجام این عملیات در بورس مازندران، کارخانجات آرد استان این بستر را بوجود بیاورند تا 350 هزار تن گندم آزاد را تبدیل به آرد کنند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور گفت: خوشبختانه برای نخستین بار آرد تولیدی استان به کشورهای همسایه صادر شد.

جعفری با اشاره به اینکه در سال گذشته 98 هزار و 414 تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان بصورت تضمینی خریداری شد، گفت: این میزان یک چهارم نیاز استان بوده که مابقی آن از طریق استان گلستان و سایر استان‌ها تامین خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته 465 هزار تن گندم داخلی وارد استان شد که از این میزان 278 هزار تن گندم از استان گلستان برای مصارف داخلی وارد مازندران شده که در نوع خود بی سابقه بود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور اضافه کرد: در سال گذشته از 465 هزار تن گندم داخلی وارده به استان، 123 هزار تن گندم از طریق حمل ریلی به استانهای مقصد ارسال شد. 212 هزار تن آرد یارانه ای در سال گذشته در استان توزیع شد.

غیراقتصادی بودن احداث کارخانه جدید آردسازی در مازندران

وی به غیراقتصادی بودن راه اندازی کارخانه جدید آردسازی در استان اشاره کرد و گفت: احداث کارخانه جدید در صنعت آرد در استان ضربه مهلکی به کارخانجات آرد مازندران است.

جعفری افزود: راه اندازی هر واحد جدید در واقع تعطیلی دو کارخانه قبلی و حذف 80 اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، 20 میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم را در اختیار دارد، گفت: در دو سال گذشته حدود 100 هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی سیلو در استان مازندران توسط بخش خصوصی اضافه شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور به خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: 19 هزار و 586 تن دانه روغنی کلزا از طریق 18 مرکز در استان خریداری شد.

 /

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.