پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساخت مرکز بیماران خاص مازندران پا در هوا مانده

0

موافقت نکردن شهرداری نور از اهدای زمینی برای ساخت نخستین مرکز بیماری‌های خاص مازندران در این شهرستان سبب شد این پروژه در آستانه انتقال به نوشهر باشد.

داستان از آنجا شروع می‌شود که بنیاد امور بیماری‌های خاص تصمیم گرفت برای ساماندهی و ارتقای وضعیت بیماران خاص و صعب العلاج مازندران، نخستین مرکز بیماری‌های خاص را در شهرستان نور احداث کند و برای همین منظور پیدا کردن زمینی برای ساخت این مرکز در دستور کار این بنیاد قرار گرفت.

فرمانداری شهرستان نور با این امر موافقت کرده و در کمیته انطباق نیز این واگذاری زمین تأیید شده اما شورای شهر و شهردار این شهر گویا در ابتدا راضی به این امر نبودند.

در ادامه ماجرا اعضای شورای شهر رضایت خود را از اهدای زمین برای ایجاد مرکز بیماری خاص اعلام می‌کنند اما شهردار نور رضایت قطعی خود را اعلام نکرده و واگذاری زمین هنوز پا در هوا مانده است.

*آمار بیماران خاص در مازندران به بیش از ۱۶ هزار نفر می‌رسد

محمدرضا سالار، نماینده بنیاد بیماری خاص در استان مازندران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بنیاد بیماری‌های خاص یک نهاد عمومی غیر دولتی است، اظهار کرد: مراکز پزشکی خاص در راستا و ارتقای وضعیت بیماران خاص در زمینه آموزشی، پیشگیری و درمان فعالیت می‌کند.

وی افزود: این مراکز پزشکی در کشور توسط بنیاد و با همکاری خیرین اداره می‌شود و گروه بیماران خاص و صعب العلاج می‌توانند تمامی خدمت درمانی و آموزشی خود را از این مرکز دریافت کنند.

نماینده بنیاد بیماری خاص در استان مازندران با اشاره به رویکرد بنیاد که حرکت به سمت جامعه سلامت نگر با افق کاملاً شفاف است، افزود: بر اساس آخرین آماری که از شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور دریافت شد، ۵ هزار و ۶۳۲ نفر بیمار دیابتی، ۶۸ نفر بیمار دیالیزی، ۵ نفر هموفیلی و ۸۴ نفر تالاسمی، ۷ نفر بیمار ام اس و ۸۴ نفربیمار سرطانی در شهرستان نور وجود دارد.

سالار، آمار مبتلایان به بیماری خاص استان را در سال ۹۲ را ۱۱ هزار و ۵۰۸ نفر عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمار بیماران خاص در مازندران به بیش از ۱۶ هزار نفر می‌رسد و یکی از اهداف مرکز بیماری خاص در این استان فراهم آوردن تمامی خدمات آموزشی، تشخیصی و درمانی برای مبتلایان است.

وی ادامه داد: نبود مرکز پزشکی بیماران خاص و سرطانی در شمال ایران باعث شد تا جرقه احداث این مرکز پزشکی در شهرستان نور روشن شود.

سالار با اشاره به اینکه مبتلایان به سرطان از غرب مازندران جهت انجام رادیوتراپی به بابلسر می آیند، گفت: با توجه به پیشنهاد داده شده توسط نماینده بنیاد بیماری خاص در مازندران به شورای شهر نور در ۲۶ آذر ۹۶ و همچنین طی جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای شهر و دکتر فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص در تهران برگزار شد، مقرر شد تا شهرداری زمینی را در اختیار مرکز بیماران خاص جهت ساخت نخستین مرکز پزشکی بیماران خاص در شمال ایران قرار دهد.

نماینده بنیاد بیماری خاص در استان مازندران با اشاره به اینکه مکاتبات اداری به طور رسمی برای دریافت این زمین انجام شد، تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای در ۲۰ اردیبهشت میان شهرداری و بنیاد امور بیماری‌های خاص برای احداث این مرکز منعقد شد اما با وجود تعهدات بسیاری که بنیاد در این تفاهم‌نامه از جمله نفروختن زمین، عدم تغییر کاربری و استفاده از نیروی بومی را پذیرفته بود، شهرداری از اهدای زمین امتناع کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این، موضوع اهدای زمین در کمیته انطباق با حضور فرماندار و اعضای شورای شهر نور مورد موافقت قرار گرفت، یادآور شد: در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۹۷، اهدا زمین به امضای کمیته انطباق و اعضای شورای شهر رسید اما شهردار به استناد ماده ۵۵ بند ۶ از دادن زمین سرباز زد.

*واگذاری زمین به مرکز پزشکی بیماران خاص با شرایط خاص!

نماینده بنیاد بیماری خاص در استان مازندران ادامه داد: طی نامه‌ای از سوی شهردار نور، این زمین اهدایی با شرایطی چون تأمین نیروی انسانی، اعطای درصدی از درآمد به دست آمده به شهرداری و مدیریت شهرداری در پیشبرد امور، از ۴۰۰۰ مترمربع به ۲۷ هزار مترمربع افزایش یافت که عاقلانه نبوده است.

سالار با بیان اینکه شهرداری نور فعالیت بنیاد بیماران خاص را با درمانگاه‌های خصوصی اشتباه گرفته است، تصریح کرد: این مرکز در صورت احداث برای بیماران سرطانی و خاص، رایگان و صرفاً از نیروهای بومی استفاده می‌کند.

وی افزود: با اجرای این پروژه بیش از ۵۰ فرصت شغلی در دو فاز شیمی درمانی، رادیوتراپی و دیابت بوده و همچنین تالاسمی، هموفیلی، ام اس، پیوند کلیه، مرکز غدد و غیره است، ایجاد می‌شود.

نماینده بنیاد بیماری خاص در استان مازندران گفت: با وجود نامه‌ای که به اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در جهت همکاری با این مرکز زده شد، متأسفانه هیچ توجهی به نامه نداشتند و فقط در جلسات موافقت خود را اعلام کردند اما هیچ حرکتی در این مورد از وی دیده نشده است.

* کوچ نخستین مرکز پزشکی بیماران خاص به نوشهر؟

سالار با بیان اینکه بی تدبیری مدیران نور باعث شد این پروژه در این شهرستان ادامه پیدا نکند، یادآور شد: رئیس شورای شهر نوشهر با اعلام آمادگی از اجرایی شدن این پروژه با زمینی به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر حمایت کرده است.

اما علی شادمان فرماندار نور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نشستی در اجرای پروژه مرکز پزشکی بیماران خاص با اعضای شورا برگزار شد، اظهار کرد: ساز و کارها و نحوه مصوبات و دادن مشورت به اعضای شورا انجام شد و در کمیته انطباق نیز این طرح مصوب شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امر شورای شهر برای تأیید این طرح در شک و شبهه بودند، تصریح کرد: فرمانداری تمام آن چه را که در حیطه اختیارات خود بود را تمام و کمال انجام داد اما باقی مسائل به شهرداری و بنیاد بیماری‌های خاص مربوط می‌شود.

گزارش از زینب تذکاری، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.