پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بسته شدن راه خط قرمز است/ اغلب بستن زنجیرچرخ بلد نیستند

0

خبرگزاری مهر – گروه استان ها- سمیه اسماعیل زاده: هنوز برف شروع نشده اما همه آماده‌باش هستند؛ فرقی نداشت کجای مسیر باشی اداره راهداری سوادکوه، راهدارخانه اوریم یا راهدارخانه گدوک، همه چهل پرسنل راهداری آماده و گوش‌به‌زنگ بودند.

برف و بوران از سمت گدوک آغاز شده و ما هم از پل‌سفید به قلب بوران رفتیم. تا راهدارخانه اوریم هوا همچنان بارانی اما برودت هوا افزایش‌یافته بود، حدود پنج راهدار در راهدارخانه بودند و در میانشان سید محسن حسینی ارجمند از همه بیشتر سابقه راهداری داشت، حدود ۲۸ سال و به یاد ندارد در این مدت، برای یک‌بار هم، محور سوادکوه بسته‌شده باشد و می‌گوید: بسته شدن محور سوادکوه خط قرمز ما است و تا آنجا که در توان داریم نمی‌گذاریم که این محور بسته شود.

بسته شدن محور سوادکوه خط قرمز ما است و تا آنجا که در توان داریم نمی‌گذاریم که این محور بسته شود

همه در حالت آماده‌باش هستند؛ آماده‌باشی که تا فردا و اصلاً تا هر وقت که هوا برفی باشد، ادامه دارد و حسینی می‌گوید: تا وقتی هوا برفی و بحرانی باشد ما هم اینجا هستیم، هرقدر هم که طول بکشد، ما هستیم تا محور بسته نشود و مردم به‌سلامت بگذرند.

حرف‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: جاده سوادکوه تاکنون بسته نشده، مگر اینکه جاده فیروزکوه بسته‌شده باشد و آن‌وقت پلیس‌راه در آزادمهر جلوی مردم را می‌گیرد اما آن‌ها بابیان اینک می‌خواهند به پل‌سفید بروند ازآنجا رد می‌شوند و باز ما اینجا (راهدارخانه اوریم) جلوی آن‌ها را می‌گیریم، چون اگر در سرچمن ماشینشان خراب شود تحمل وضعیت برایشان دشوار می‌شود اما به ما هم می‌گویند می‌خواهیم تا ورسک برویم؛ آن‌ها فقط می‌خواهند بروند و به عواقب رفتن خود فکر نمی‌کنند، شاید آن‌ها هم دلیل خاص خودشان را داشته باشند اما نمی‌دانند جلو چه خبر است و شاید جانشان به خطر بیفتد و ما هم برای امنیت جان آن‌ها می‌گوییم کمی توقف کنند و چه چیزی از جان مهم‌تر است.

می‌گوید: با مردم برخورد داشتن زشتی و زیبایی‌ها و تلخ و شیرین‌های خاص خود را دارد. عده‌ای از ما تشکر می‌کنند و عده‌ای گاهی به خاطر اینکه نمک‌پاشی دستی انجام می‌شود و نمک به شیشه ماشینشان می‌خورد، شاکی می‌شوند اما همه آن‌ها، وقتی ساعت دو شب، ماشین نمک‌پاش و حضور راهدار را می‌بیند، حس خوشایندی دارند و دلگرم می‌شوند که می‌توانند در جاده آسوده تردد کنند.

بیش از ۶۰ درصد رانندگان ما زنجیر چرخ بستن را بلد نیستند

بر این تأکید دارد که راهدار اول‌از همه باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا اتفاقی رخ ندهد و تأکید دیگرش بر ایمنی و رعایت آن از سوی مردم است و می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد از رانندگان ما بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند و گاهی به خاطر یک زنجیر چرخ نبستن ساده، یک ترافیک ده کیلومتری در چهار باند ایجاد شود، چراکه ماشین اولی زنجیر نبسته و سرخورده و ترافیک ایجاد کرده، اگر بتوان کاری کرد که یادگیری بستن زنجیر چرخ برای رانندگان آیین‌نامه‌ای و اجباری شود، خوب است.

کم‌کم آهنگ رفتن می‌کند تا موقعیت جاده را بررسی کند و ما نیز به سمت گدوک پیش می‌رویم، در ورسک به برف و بوران می‌رسیم و از تونل که بیرون می‌آییم انگار دنیای دیگری است. برف با شدت می‌بارد و تندباد می‌وزد تا راهدارخانه گدوک می‌آییم و منتظر می‌مانیم تا با ماشین کمک‌دار گشت راهداری دوباره به محور برویم.

یک لودر در محل دپو نمک راهدارخانه در حال کار است و ماشین نمک‌پاش سریع از جاده به سمت راهدارخانه گدوک پایین می‌آید، به محل دپو می‌رود و با سریع‌ترین همکاری مورد تصور، لودر با بیل مکانیکی‌اش مخزن نمک‌پاش را پر می‌کند و پس‌از آن ماشین نمک‌پاش بدون لحظه‌ای توقف دوباره به سمت جاده می‌شتابد.

حمید محمودیان، نگهبان و مسئول بی‌سیم و تلفن راهدارخانه گدوک است. می‌گوید از دیشب به‌واسطه بارش برف حدود چهل نفر درگیر کار هستند و در مواقع اضطراری مانند امشب، حدود ۸ نمک‌پاش، ۳ گریدر، ۳ لودر و ۴ ماشین سبک در اینجا بکار گرفته می‌شود.

راهدارخانه گرم و جای امنی برای در راه ماندگان است و محمودی در اینباره می‌گوید: در مواقع اضطرار که هلال‌احمر جا نداشته باشد، در راه ماندگان را اینجا اسکان و غذای مختصری به آن‌ها می‌دهیم و راننده‌های ماشین‌های سنگین هم که بیشتر با اینجا آشنا هستند، در مواقع خرابی ماشینشان شب را اینجا به صبح می‌رسانند.

در رابطه با وضعیت کاری راهداری می‌گوید: در روزهای عادی شیفتی هستیم، سه روز کار و سه روز استراحت، اما هنگام بحران مانند امشب، دیگر استراحتی وجود ندارد و همه ما تا وقتی هوا خراب است در شیفت و آماده‌باش هستیم و این امر گاهی تا ده روز هم طول می‌کشد.

حرف‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: محور هراز و کندوان به خاطر ریزش کوه بسته می‌شود اما با وجودی که گاهی شدت بارش برف در این محور بیشتر است، همیشه محور باز است و این فعالیت مضاعفی می‌طلبد.

راهداران همراه ما، درجایی متوقف می‌شوند تا به ماشینی درراه مانده کمک کنند، برف همچنان می‌بارد و در همان‌جاست که ما رئیس راهداری سوادکوه را می‌بینیم که او نیز در طول محور در حال گشت بوده و درباره اوضاع می‌گوید: با توجه به شرایط بحران، حدود چهل دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین اعم از نمک‌پاش، گریدر و لودر در منطقه هستند و عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی توسط اکیپ راهداری در حال انجام و ترافیک در جریان است و اجازه ندادیم راه بسته شود.

مظلومی بابیان اینکه همه پرسنل تا فروکش کردن برف و عادی شدن بحران در منطقه حضور دارند، به مردم نیز توصیه کرد تا در مواقع بحران و به‌ویژه هنگام عبور از گردنه‌ها زنجیر چرخ همراه داشته باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

از شب بسیار گذشته اما جایی نیست در این محور که به یک راهدار برنخوری که در حال گشت، نمک‌پاشی و برف‌روبی، زنجیر چرخ بستن و هل دادن ماشین و یا حتی تلفن کردن به ماشین امداد برای حمل ماشین خراب نباشد.

ماشین گشت برای بنزین زدن به پمپ‌بنزین پل‌سفید می‌رسد و ما پیاده می‌شویم تا به خانه بازگردیم و اما راهداران دوباره در مسیر به سمت گدوک می‌روند که تا صبح و تا هر وقت که برف ببارد همچنان در مسیر و در حال گشت و خدمات‌رسانی باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.