پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اردکانیان: مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیروگاهی تقویت شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، رضا اردکانیان امروز در بازدید از تصفیه‌خانه آب ساری، با تأکید بر استفاده مضاعف از تأسیسات آب و برق، احداث نیروگاه بر روی خطوط انتقال آب را کاری بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: با اجرای این‌گونه پروژه‌ها بهره‌وری طرح‌ها افزایش و هزینه تولید برق نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به‌ضرورت بهره‌گیری از مشارکت بخش خصوصی در اجرای این‌گونه پروژه‌ها، افزود: اجرای این پروژه توسط بخش خصوصی شروع خوبی برای بهره‌گیری از این ظرفیت در استان است.

محمد ابراهیم یخکشیف مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز به تشریح ظرفیت‌های نیروگاه‌های برق‌آبی در استان پرداخت و گفت: در این استان بر اساس مطالعات شناختی که انجام گرفت، ظرفیتی بالغ بر 700 مگاوات ظرفیت برق‌آبی برای احداث نیروگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد که به دلیل محدودیت منابع عمومی تاکنون فقط 13.5 مگاوات آن در پایین‌دست سد شهید رجایی محقق شد.

یخکشی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به رویکرد وزارت نیرو، فراخوانی برای تعدادی از نیروگاه‌های کوچک برق‌آبی گذاشته شد که نتایج آن حضور و مشارکت بخش خصوصی برای سه واحد نیروگاه برق‌آبی در مسیر خط انتقال آب شرب ساری است که امروز بحمدالله با حضور وزیر نیرو عملیات آن را شروع خواهیم کرد که این پروژه از جهت افزایش کارایی آب، بهره‌وری اقتصادی از آب و ایجاد اشتغال، مشارکت بخش خصوصی و همچنین از جنبه زیست‌محیطی بسیار بااهمیت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران میزان سرمایه‌گذاری این سه واحد نیروگاه را 250 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد: این نیروگاه طی یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو در آخرین برنامه سفر دو روزه خود به مازندران از شبکه انتقال آب رودخانه بابلک به سد البرز بازدید کرد. با اجرای این طرح سالانه 35 میلیون مترمکعب از آب این رودخانه وارد مخزن سد البرز می‌شوند.

طول تونل انتقال آب این طرح را 2600 متر بوده و  برای انحراف آب این رودخانه به داخل تونل، یک سد انحرافی به ارتفاع 3 متر و طول 50 متر احداث شد که این تونل می تواند حداکثر 5 مترمکعب بر ثانیه را از خود عبور دهد.

برای اجرای این طرح 380 میلیارد ریال هزینه شد و این هزینه شامل احداث تونل با سرمایه گذاری 220 میلیون ریال و احداث سد انحرافی و تأسیسات وابسته آن با سرمایه گذاری 160 میلیون ریال است.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.