فیلترهای جستجو
فقط عبارات کاملا یکسان
جستجو در عنوان
جستجو در محتوا
جستجو در خلاصه نوشته
فیلتر بر اساس نوع پست سفارشی
شهدا

معرفی شهید سید همت موسوی سنگ‌چشمه

سید همت موسوی سنگ چشمه ای فرزند موسی و صغری در ۴ شهریور ۱۳۴۴ در روستای سنگ چشمه چهاردانگه دیده به جهان گشود. وی در آغوش خانواده ای مومن و...

سید همت موسوی سنگ چشمه ای فرزند موسی و صغری در ۴ شهریور ۱۳۴۴ در روستای سنگ چشمه چهاردانگه دیده به جهان گشود.

وی در آغوش خانواده ای مومن و مقید ، آگاه به اصول و ارزش های اسلامی ، با اوضاع اقتصادی نسبتاً خوبی که از زحمات شبانه روزی در جهت کسب روزی حلال در مزارع کشاورزی تامین می شد به رشد و تکامل رسید .

شهید همت موسوی دوره ابتدایی را در مدرسه ابتدایی انوری روستای کیاسر و دوره راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری کیاسر و دبیرستان شهید مالک ساری ، رشته فرهنگ و ادب (۳ سال) تحصیل نمود و در رشته زبان فرانسه دانشگاه اصفهان پذیرفته شد.

وی نسبت به پدر و مادر احترام و ادب را رعایت می کرد . فرزند صالحی برای آنان بود و به آنان عشق می ورزید و احترام شان را نگه می داشت . ارتباط صمیمانه و دوستانه ای با مادر داشت . به دلیل این که فرزند آخر بود اکثر اوقات با مادرش زندگی می کرد . در واقع وابستگی زیادی به او داشت .

۱- وقایع با افرادی که باعث تأثیر گذاری بر شهید شدند :

عاشق و دلسوخته حضرت امام بود و به فرامین او گوش فرا می داد و با مطالعه نشریات ، شناخت خود را از ایشان بیشتر می کرد در عین حال تابع محض حضرت امام بود و به فرامین وی گوش فرا می داد با روحانیت نیز بسیار خوب و با احترام برخورد می کرد . ضمناً عشق زیادی نسبت به اهل بیت خصوصاً حضرت اباعبدالله  داشت و از زندگی آنان درس و عبرت می گرفت . تمامی این موارد سبب شدند تا شخصیت او شکل گرفته و روحیات وی متاثر شوند .

۲- وقایعی که به تأثیر گذاری شهید بر فرد ، خانواده یا گروه اشاره دارد :

یکی از ویژگی های بارز اخلاقی ایشان که سبب تاثیرپذیری برادرش سید محمد می شد اخلاق خوب و خوشش با دوستان و صبوری و بردباری اش ، در مقابل مصائب و سختی ها و رعایت و پایبند بودنش نسبت به نماز ، حجاب ، پوشش اسلامی ، زبانزد خاص و عام بود. ضمناً در تواضع و فروتنی سرآمد و در حجب و حیا یکه و تنها و در گشاده رویی حرف نداشت و در نظم و انضباط یک نظامی تمام عیار قلمداد می شد . این صفات و ویژگی های اخلاقی او را از دیگران متمایز می کرد و سبب تاثیرپذیری خانواده دوستان و مردم می شد .

۳- نوع و محدوده ی جغرافیایی فعالیت های انقلابی :

او نیز به نوبه خود با سردادن شعارهای انقلابی و ضد شاهنشاهی ، در تظاهرات و راهپیمایی هایی که به جهت تقویت نظام اسلامی و سرکوبی شاهنشاهی  صورت می گرفت ، نقش داشت و در توزیع اعلامیه نیز شرکت می کرد .

۴- زمان آغاز حضور در پایگاه (چه سنی یا چه سالی ؟) و نوع فعالیت در پایگاه :

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، به عضویت دانشگاه بسیج در آمد و با عشق و علاقه ای فراوان در این نهاد همکاری می کرد . ضمناً در در قسمت فرهنگی پایگاه های محل نیز حضور داشت و جوانان را برای دفاع از کشور تشویق می نمود.

۲- تعداد تاریخ محل اعزام ها ، یگان اعزام کننده ، و منطقه یا مناطقی که اعزام شد :

طی ۳ مرحله ، از ۱۸/۷/۶۴ الی ۴/۱۰/۶۵ از دانشگاه اصفهان ، لشکر امام حسین ، با عضویت بسیجی به مناطق اهواز ، مریوان ، ایوان دره اعزام شد .

۳- مجموع مدت حضور در جبهه :

۱۶ ماه

۴- مسئولیت در جبهه :

بی سیم چی ، مسئول پایگاه محور قرارگاه حمزه ، مسئول گروهان.

۷- مکان ، زمان ، عملیات و نحوه ی شهادت :

تاریخ ۴/۱۰/۶۵ در منطقه فاو ، بر اثر اصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

۸- تاریخ تشییع و محل خاکسپاری :

پیکر و پاک و نورانی اش ۱۷/۱۰/۶۵ در گلزار شهدای ملامجدالدین خاکسپاری شد .

ی) خاطرات یا ویژگی های بارز شهید:

در کالبد وجود او اخلاق و اعمال پاک و بی نظیری دیده می شد . در این باره سید عابدین موسوی ضمن بیان مطالب و خاطره ای نقل می کند :

 او فردی با گذشت ، مهربان و با عطوفت بود و در مقابل خطای دیگران عفو و بخشش زیادی داشت. زیاد اهل شوخی های زننده که باعث رنجش کسی شود نبود به عنوان مثال او به همراه بنده و برادرم سید مجتبی و اسماعیل و علیجان خلردی به اتفاق تصمیم گرفتیم جهت دیدن دوستان ، کوه پیمایی و تمدد اعصاب و تجربه جهت دیدن روستای جدید از روستای خودمان سنگ چشمه به سمت روستاهای خلرد ،ایلال و سعیدآباد  پیاده سفر کنیم . بچه ها در بین راه شوخی می کردند و او سرخ می شد و استغفار می کرد. هیچ گاه از شوخی های آنان کینه ای به دل نمی گرفت.

 در تصمیم گیری ها تابع جمع بود و مخالف آرای جمع نظر نمی داد. در حمل بار و توشه راه سعی می کرد بار سنگین تر را حمل کند و بار خود را بر دوش دیگران نگذارد . به محض رسیدن به روستای سعید آباد نمازمان را خواندیم و به راه خود ادامه دادیم با توجه به سن، جوانی اهل مطالعه بود و دیگران را به این امر تشویق می کرد. ترک نماز و روزه نمی کرد. ذکاوت بالایی داشت. اگر دوستی شبیه خود پیدا می کرد مصرانه و خالصانه با او رفت و آمد می کرد. او پاک و خالص بود. با بچه های خشن و درشتگو هم بازی نمی شد. دوست داشت با بچه ها فعالیت گروهی اسلامی تشکیل دهد. راستگو بود . اگر کسی او را به شوخی متهم می کرد شروع به استغفار می کرد . کاش همه او را درک می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

IMG_20240912_111243_862-1024x768
بیست و یکمین یادواره شهدای بخش چهاردانگه برگزار شد
IMG_20240912_115638_166-1024x768
گزارش تصویری از برگزاری بیست و یکمین یادواره شهدای بخش چهاردانگه در روستای ایلال
11494526_204-1024x576
برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره ملی شهدای مازندران در ۱۲ مهر – پايگاه خبري چهاردانگه
0a2156b8-aa81-4323-a5d2-335f029b3e0c-1
22 شهریور1403 یادواره شهدای چهاردانگه برگزار می شود
IMG_20240806_074457_137-1024x682
گزارش تصویری | چهل و یکمین یادواره شهدا دیار امامزاده میرافضل