پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دورخیز جشنواره بین المللی وارش برای پرواز بلندتر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش که از ۹ تا ۱۳ اردیبهشت در مازندران و سه شهر بابل، ساری و رامسر برگزار شد، این روزها با وجود پایان یافتن جشنواره نیز در حال فعالیت است و برای برگزاری برخی برنامه‌های وابسته به جشنواره وارش در فاصله بین جشنواره نهم تا دهم و گسترده‌تر شدن جشنواره در دوره آتی فعالیت می‌کند.

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا از رایزنی با سازمان سینمایی و مسئولان مربوطه برای سالانه برگزار شدن این جشنواره خبر داد و گفت: امیدواریم تا جشنواره را با مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره به صورت سالانه برگزار کنیم. مذاکراتی در این مورد انجام شده و در حال پیگیری برای به سرانجام رسیدن این ایده هستیم.

جریان مستمرِ وارش

«مهدی قربان‌پور» با بیان اینکه نمی‌خواهیم دبیرخانه غیرفعال باشد، اظهار کرد: دبیرخانه‌های جشنواره‌ها در هیچ جای دنیا تعطیل نمی‌شوند، بلکه همواره در حال برنامه‌ریزی برای گسترش و افزایش کیفیت آن رویداد هستند. دبیرخانه وارش نیز که پیش از وارش نهم به طور جدی فعال شد، خوشبختانه امروز فعال است و با همه دست‌اندرکاران و داوطلبان در ارتباط هستیم. یکی از برنامه‌های ما نیز اکران فیلم‌های بخش نهایی برای داوطلبان امور اجرایی جشنواره است. چرا که داوطلبان در روزهای برگزاری جشنواره فرصت تماشای فیلم‌ها را نداشتند. ضمن اینکه با این کار در فضای کیفی و محتوایی جشنواره نهم نیز قرار می‌گیرند.

وی به برخی برنامه‌های در دست اقدام دبیرخانه این جشنواره برای وارش دهم اشاره کرد و افزود: یکی از کارهای در حال انجام بررسی اساسنامه جشنواره دهم است. پیش‌نویس اساسنامه دوره دهم آماده شده و اکنون زیر نظر چند تن از خبرگان و باسابقه‌های حوزه سینما در حال بررسی است.

این مستندساز و مدیر فرهنگی از پیگیری برای به سرانجام رسیدن برگزاری هفته فیلم وارش با اکران فیلم‌های برگزیده جشنواره نهم در شهرستان‌های مختلف خبر داد و گفت: همچنان درصدد هستیم که هفته‌های فیلم را با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها فعال کنیم. همچنین تعامل بسیار خوبی میان فیلمسازان ایرانی و هنرمندان کشورهای حوزه دریای کاسپین ایجاد شده و امیدوارم با رایزنی‌هایی که در حال انجام است بتوانیم هفته فیلم وارش را در کشورهای منطقه برگزار کنیم.

مؤسس و طراح جشنواره فیلم وارش به اقدام برای جمع‌آوری آرشیو همه فیلم‌های ۹ دوره جشنواره اشاره کرد و افزود: متأسفانه دبیرخانه جشنواره آرشیو منظم و کاملی از آثار دوره‌های مختلف نداشت. به همین دلیل در حال گردآوری آثار ادوار مختلف وارش هستیم تا به مناسبت دهمین دوره جشنواره وارش، احتمالاً در بخشی مستقل فیلم‌های برتر ۱۰ دوره اخیر جشنواره را مرور کنیم.

تأسیس موزه استاد رشیدی در بابل

وی از پیگیری و رایزنی با خانواده زنده‌یاد داوود رشیدی برای تأسیس موزه شخصی این هنرمند فقید در بابل خبر داد و گفت: یکی از پروژه‌های دبیرخانه تا پیش از آغاز دوره دهم، راه‌اندازی موزه استاد رشیدی در بابل است. در دوره نهم یکی از سالن‌های کاخ جشنواره به نام استاد رشیدی نامگذاری شد و قصد داریم در دوره دهم موزه استاد رشیدی را نیز افتتاح کنیم. خانواده استاد رشیدی نیز اعلام کردند که حاضرند تمام وسایل شخصی اعم از دست‌نوشته‌ها، لباس، کتاب‌ها، عکس‌ها و هر آنچه که از ایشان به جا مانده را به شهر آبا و اجدادی‌اش بیاورند. مذاکراتی با میراث فرهنگی انجام شده و امیدواریم که این اتفاق برای دوره دهم بیفتد. تحقق این هدف علاوه بر ارزش فرهنگی، نقش زیادی در جذب گردشگران فرهنگی دارد.

قربان‌پور با اشاره به تلاش برای برگزاری متفاوت جشنواره وارش در دوره دهم، افزود: برگزاری هر جشنواره نیازمند زیرساخت در بخش‌های آموزش، تولید و نمایش است و تلاش خواهیم کرد با جذب اعتبار از منابع ملی و استانی جشنواره آتی را در شکلی متفاوت‌تر برگزار کنیم. البته هنوز بخش مهمی از تعهدات مالی در قبال جشنواره محقق نشد. سازمان مدیریت برنامه‌ریزی اعلام کرده تا ۳ هفته دیگر بخشی از مطالبات جشنواره پرداخت خواهد شد.

پیگیری برای تحقق تعهدات مالی

وی یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور همه جشنواره‌هایی که پیوند دولتی دارند با مشکلاتی مواجهند و قطعاً جشنواره وارش هم در این میان مستثنی نیست. خسارات ناشی از سیل مازندران همزمان با برگزاری این رویداد و توجه مسئولان به این موضوع انسانی نیز باعث کندی در روند تعهدات سازمان‌های دولتی شده است.

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش تصریح کرد: اگر چه وارش جشنواره‌ای است که در ادوار مختلف با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و به همین دلیل هم این دوره با ۴ سال تأخیر برگزار شد، اما طبیعتاً اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به عنوان سازمان برگزارکننده جشنواره به تعهدات خود عمل خواهد کرد. البته بخشی از این تعهدات توسط دیگر دستگاه‌ها همچون استانداری، سازمان برنامه و بودجه و فرمانداری شهرستان به جشنواره داده شده و تلاش خواهیم کرد تا پیش از پایان نیمه نخست سال از منابع مصوب و تعیین شده تعهدات را به سرانجام برسانیم.

توقف ممنوع

این مستندساز اهل مازندران با تأکید بر اینکه استراتژی ما این است از چشم‌انداز و فرآیندی که داریم عدول نکنیم، گفت: تعریف وارش از جشنواره همان تعریفی است که در سایر نقاط دنیا می‌شود. یک جریانِ جاری و مستمر که برای به روز شدن و گسترده شدن تلاش می‌کند و با به روزهای انتشار فراخوان و برگزاری جشنواره محدود نمی‌شود. قطعاً هدف از گسترش این فعالیت‌ها این نیست که جشنواره نقش انجمن سینمای جوان یا انجمن صنفی را ایفا کند و فقط می‌خواهیم جشنواره باشیم. بخشی از کارهای ما مصرفش داخلی است و تا زمانی که جشنواره شروع شود و مدتی قبل از آن ممکن است به چشم بیاید.

وی با بیان اینکه جشنواره وارش می‌تواند یک الگو برای نشاط فرهنگی سینماگران جوان باشد و همچنین می‌تواند سکویی برای معرفی آثار فیلمسازان و همسو با اولویت‌های فرهنگی ایران و منطقه شود، اظهار داشت: وارش جشنواره‌ای موضوعی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی منطقه‌ای وکشف استعدادهای جدید و تعامل و دوستی میان هنرمندان است و بی‌شک برگزاری این دوره مرهون تلاش فیلمسازانی است که با حضور و ارائه آثارشان به ارزش‌آفرینی جشنواره کمک کردند. خوشحالیم که آثار به نمایش در آمده در جشنواره به لحاظ کیفی توانسته نظر مخاطبان را بیش از گذشته جلب کند.

قربان‌پور در خصوص شکل‌گیری و نقش شورای جشنواره‌ها در کمک به فرایند برگزاری جشنواره‌ها تصریح کرد: جشنواره‌ها زمانی می‌توانند تأثیرگذار باشند که دولت نقش ناظر و هدایت کننده داشته باشد. یکی از اقدامات بسیار مؤثر و خوب دکتر انتظامی رئیس سازمان سینمایی تشکیل شورای جشنواره‌هاست.با توجه به محدودیت‌هایی که برای جشنواره‌های خارج از پایتخت وجود دارد، انتظار می‌رود این شورا از نظر مشورتی دبیران جشنواره‌ها برای تأثیر و کارایی بیشتر در استان‌ها بهره‌گیری کند.

دستاوردهای وارش نهم

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم وارش امسال به دبیری قربان‌پور برگزار شد که بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ اثر برای شرکت در این جشنواره به دبیرخانه فرستاده شد.

به گفته برگزارکنندگان این جشنواره، استفاده از شورای سیاستگذاری متخصص، تربیت نیروی انسانی جوان وایجاد بخش داوطلبان، نوآوری در ساختار اجرایی و توانمندسازی نیروهای بومی، آماده‌سازی زیرساخت‌ها با استفاده از آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات، ارتقای سطح اطلاع‌رسانی در رسانه‌های دیداری و شنیداری، استفاده از متخصصین حوزه سینما و مردم‌شناسی در کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی فراخوان جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی، استفاده از مدیران جوان و نخبه فرهنگی در ستاد جشنواره، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی و راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای اکو در مازندران، برنامه‌ریزی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان به مخاطبان جشنواره در قالب نمایشگاه و برنامه‌های آئینی، راه‌اندازی پرتال الکترونیکی برای استفاده از نظر مشاوران انتخاب جشنواره، کمک به موضوع ثبت جنگل‌های هیرکانی در کمیسیون ملی یونسکو از طریق فیلم‌های ارائه شده به جشنواره و در نظر گرفتن بخش ویژه جنگل‌های هیرکانی، اکران همزمان فیلم‌ها در هفت سالن نمایش بابل، ساری و رامسر و نامگذاری یکی از سالن‌های کاخ جشنواره به نام استاد «داوود رشیدی» از مهمترین دستاوردهای دوره نهم جشنواره وارش بود.

۹۹۲۷/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.