پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش روزنامه شرق – درخشش ايران در «شاخ آفريقا»

گروه تئاتر «بدن ديوانه» به کارگرداني ياسر خاسب در سالن تئاتر شهر تونس به اجراي برنامه پرداخت. در اين نمايش رضا موسوي به همراه خاسب به ايفاي نقش پرداخت. شيما خاسب و رضا موسوي (عوامل پشت صحنه) نيز ديگر همراهان گروه بودند.

0

 

کشور تونس در شمال آفريقا در مهرماه سال جاري ميزبان فرهنگ و هنر ايران بود. در آخرين روزهاي مهرماه که شهر تونس هوايي بهاري داشت، جمعي از هنرمندان کشورمان در قالب «نخستين هفته فرهنگي ايران در تونس پس از انقلاب اين کشور» راهي آنجا شدند تا هنر خود را در اين سرزمين همجوار درياي مديترانه که ردپاي ايران در فرهنگ و تمدن آن هويداست، عرضه کنند. هفته فرهنگي ايران در تونس که با همکاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تونس برگزار شد، 22مهر با حضور وزيران فرهنگ دو کشور کارش را آغاز کرد.

 

علي جنتي به همراه مراد الصکلي به قصر العبدليه شهر تونس رفتند و در ميان جمع حاضر با قيچي اي که در ظرفي حاوي يک جلد قرآن کريم و چند شاخه گل جا گرفته بود، روبان گشايش اين هفته فرهنگي را بريدند. وزيران فرهنگ دو کشور در بدو ورود به محل برگزاري نمايشگاه هنرهاي تجسمي و صنايع دستي هفته فرهنگي ايران با لباس هاي اقوام ايراني مواجه شدند که توسط عشرت بدر به اين نمايشگاه آورده شده بود. در ميان رنگ هاي متنوع اين لباس ها، حضور پررنگ رسانه ها و عکاس هاي تونسي هم جلب توجه مي کرد. وزيران فرهنگ ايران و تونس در ادامه از نقاشي هاي احمد خليلي فرد، خوشنويسي هاي فريبا مقصودي، تابلوهاي نقاشي پشت شيشه مهرنوش بشارت، تابلوفرش هاي ژيلارسام عرب زاده، معرق هاي محسن کاوه، نگارگري هاي فرح کيمياقلم، قلم زني هاي سعيد عکاف زاده، جواهرهاي عبدالناصر گيو و نمايشگاه عکس ايران ديدن کردند.

 

در اين مراسم که فتحي الجراي، وزير آموزش وپرورش تونس نيز در آن حضور داشت، همچنين از کتاب «من الطهران الي القيروان» نوشته محمدعلي آذرشب رونمايي شد. جنتي و الصکلي سپس دو تفاهمنامه در زمينه نشر، ترجمه و موسيقي امضا کردند و در فضاي حياط قصر العبدليه در چايخانه ايراني که مهدي جعفرزاده مسوولش بود، مورد پذيرايي قرار گرفتند. برنامه مراسم افتتاحيه در قصر نجِمه الزهرا در منطقه توريستي سيدي بوسعيد ادامه پيدا کرد.

 

سيدمحمدحسين هاشمي، معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين مراسم با اشاره به حرکت و تلاش زنان ايراني، هنرمندان ايراني را که حضور بانوان در ميان آنها نمود پررنگي داشت، براي تقدير روي سن فراخواند. در منطقه ساحلي سيدي بوسعيد که خانه هايي سپيد با در و پنجره هاي آبي دارد، همچنين نواي موسيقي ايراني مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت. گروه موسيقي حسام الدين سراج با صداي اين هنرمند و همراهي محمود فرهمند، داوود ورزيده، کوروش بابايي، شهرام ميرجلالي، رامين کاکاوند، بهرام خاني، سورنا صفاتي و مسعود حبيبي به اجراي چند قطعه موسيقي ايراني پرداخت که با همراهي تونسي ها مواجه شد. اين گروه موسيقي در ادامه برنامه خود در اين هفته فرهنگي، در يک نشست دانشگاهي شرکت کرد و در شهر سوسه هم به اجراي برنامه پرداخت.

 

در ادامه برپايي هفته فرهنگي ايران در تونس که با برپايي کارگاه هاي آموزشي در حوزه تجسمي و صنايع دستي همراه بود، گروه تئاتر «بدن ديوانه» به کارگرداني ياسر خاسب در سالن تئاتر شهر تونس به اجراي برنامه پرداخت. در اين نمايش رضا موسوي به همراه خاسب به ايفاي نقش پرداخت. شيما خاسب و رضا موسوي (عوامل پشت صحنه) نيز ديگر همراهان گروه بودند.

 

بخش فيلم هفته فرهنگي ايران در تونس نيز با نمايش «حوض نقاشي» به کارگرداني مازيار ميري و با حضور وزيران فرهنگ دوکشور آغاز شد و منوچهر محمدي به عنوان تهيه کننده فيلم در برنامه حضور داشت. محمدي که با يک هيات سينمايي تونسي هم ديدار داشت، با اشاره به علاقه مندي تونسي ها به ساخت فيلم مشترک با ايران گفت ايران به عنوان يک نقطه آرماني در حوزه سينما براي تونسي ها مطرح است. ديگر فيلم هاي نمايش داده شده در اين هفته فرهنگي، «بوسيدن روي ماه» همايون اسعديان، «راه بهشت» مهدي صباغ زاده، «راه آبي ابريشم» محمد بزرگ‎نيا و «گهواره‎اي براي مادر» پناه بر خدا رضايي بودند. وزير فرهنگ تونس پس از بازديد از نمايشگاه هنر ايران، با تمجيد از هنر و تمدن کشورمان، بر گسترش همکاري‎هاي فرهنگي تاکيد کرد و گفت هفته فرهنگي ايران براي تونس اهميت زيادي دارد. همچنين وزير فرهنگ ايران که در اين سفر با محمد منصف مرزوقي، رييس جمهور تونس، ديدار داشت و از شهرهاي مهديه، جم و قيروان هم ديدن کرد، در گفت وگويي با اشاره به استقبال تونسي ها از هفته فرهنگي ايران، بر معرفي هنر معاصر کشورمان در تونس تاکيد کرد. مراسم پاياني هفته فرهنگي ايران در تونس با اجراي موسيقي تونسي با تقدير از برگزارکنندگان اين هفته فرهنگي از جمله مهرداد آگاهي، مديرکل همکاري هاي فرهنگي و هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و هنرمندان حاضر برگزار شد. يکي از نکته هاي جالب توجه اين مراسم، اهداي يک قلم خوشنويسي بزرگ توسط يک تونسي به فريبا مقصودي، هنرمند خوشنويس ايراني بود.

 

نویسنده: ساره دستاران

روزنامه شرق – شماره 2149 6 آبان 1393 – صفحه 11 (هنر)

 

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید

p0238721490111_Page_1

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.