پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفي روستاي اسكارد از توابع دهستان چهاردانگه

روستاي اسكارد در كنار جاده اصلي مازندران – سمنان در دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه شهرستان ساري و در 57 كيلومتري جنوب ساري قرار دارد.

2

 

روستاي اسكارد در كنار جاده اصلي مازندران – سمنان در دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه شهرستان ساري و در   57 كيلومتري جنوب ساري در 53 درجه و 26 دقیقه و 13 ثانيه شرقي ، 36 درجه و 16 دقیقه و 18 ثانيه شمالي واقع شده است. بر اساس سر شماري سال 1390 ، روستاي اسكارد 13 خانوار و 25 نفر جمعيت دارد.

 

اسكارد روستايي از دهستان چهاردانگه سورتچي ساري است ( سازمان جغرافيايي نيرو هاي مسلح – 1345)

 

براي مشاهده تصوير در اندازه بزرگتر روي آن كليك كنيد.

 

eskard

 

وجه تسميه اسكارد:

ريش سفيدان و مطلعين محل در مورد وجه تسميه اين روستا معتقدند؛ با توجه به موقیعت مکانی و جغرافیایی محل و وجود آب فراوان و مناسب آشامیدن و اینکه در مسیر اصلی سمنان به ساری قرار داشت، در گذشته ها که رفت و آمد و تجارت و تهیه مواد غذایی و امکانات اولیه ی مردم با اسب و قاطر و امثالهم انجام می گرفت، كاروان ها در اين محل اتراق و استراحت مي كردند به همين دليل در بین رهگذران و مسافرین این مکان به عنوان استراحت گاه و به مرور زمان در اثر فرسایش کلمات به ایستگاه و در پی آن به اسکارد تغییر نام و شهرت یافت.

 

مختار عظيمي در كتاب پژوهش در نام آبادي هاي شهرستان ساري پيرامون وجه تسميه اسكارد چنين نظر دارد:

 

1- روستاي محل سكونت پيك هاي سواره يا پياده براي امور نظامي به توجه به اينكه در مسير ساري سمنان قرار گرفته احتمال سكونت پيك ها در اين نقطه بود.

 

2- محل نگهداري اسب هاي سپاه كه به مرور به محل سكونت نگهبانان اسب ها بدل شد. (عظيمي ، ص 189)

 

مدرسه:

مدرسه ابتدایی سپاهي دانش اسکارد در سال 1348 تاسيس شد و اولين معلم آن محمدرضا دانش بود. دانش آموزان آن در بدو تاسيس عبارت بودند از:

 

پایه اول ابتدائی: سید حسن ساداتی ، سید ابراهیم خواجه اختران ، خانم زیور قنبری ، علي بابا قدبنان  و خاتون گلي

پایه دوم : شعبان گلی

 

دبستان اسكارد به علت مهاجرت مردم در سال 1381 تعطيل و مدسه آن نيز فروخته شده است. ( خليلي ، شريعت نژاد ، تاريخ آموزش و پرورش چهاردانگه ،ص 98))

 

نويسنده: حامد خليلي ازني

 

2 نظرات
  1. سید علی ساداتی می گوید

    سلام
    ممنون از زحمات و تدبیر شما اهل رسانه و قلم در معرفی توانمندیها و مشکلات چهاردانگه .
    در ضمن بخشی از مطلب معرفی روستا از وبلاگ اسکارد اقتباس شده است . معتقدم در درستی اخبار و مطالب باید به یکدیگر کمک کرد.
    موفق باشید و سربلند

  2. رحمت احمدی پارسا می گوید

    سلام ، تشکر و سپاس از عزیزانی که اهل قلم و تحقیق هستند و دوست دار پیشینیان هستند و تاریخ را برای گرفتن الگو و درس آیندگان دنبال میکنن.
    در مورد وجه تسمیه روستای اسکارد تقریر متنی که تشریح شرح داده شد بابت نامگذاری ، کاملاً درست هست اما واژه ایستگاه نبود نام مکان ایست هاکارد ( مکانی برای استراحت) بود که بعداًبر اثر فرسایش کلماد یا مخفف کردن این واژه به اسکارد تبدیل شد.
    اولین ساکن روستای اسکارد فردی به نام ملا فض الله امامی بود که از منطقه لپور (لفور) به این مکان مهاجرت کرد که شغل ایشان دامداری (دامپروری) بود . آب فراخوان و منطقه جنگلی که مساعد برای دامپروری بودعامل اصلی این اتفاق بود. که تقریباً به صد و چهل سال قبل یعنی در سال هزار و دویست شصت بر میگردد. یا شاید در زمان شیوع وبا در ایران که عامل جابجایی مردم در آن سال ها بود.
    با تشکر . رحمت احمدی پارسا .۴۸.۶۴@

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.