پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برپایی همایش ملی برنج در مازندران گامی در جهت حمایت از تولیدات داخلی است

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، همایش ملی برنج کشور امروز با حضور دانشگاهیان و مسئولان بخش کشاورزی مازندران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

دبیر هجدهمین همایش ملی برنج کشور در این همایش گفت: باید با وحدت بحران موقت وضعیت برنج کشور را بگذرانیم که خوشبختانه با بارش باران می‌توانیم مدیریت درست داشته باشیم.

علیزاده افزود: تولید پایدار برنج از اهداف ما بوده که اقدامات مناسب تولید را ازنظر کمی و کیفی افزایش دهیم و با محاسبه درست ناپایداری را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بحث کم آبی، خشکسالی و 14 استان که محدودیت کشت برنج دارندراه حلی پیدا شود پیدا کردن ارقام برنج مقاوم مقابل کم آبی با روش‌های کشت است تا دغدغه ها را کاهش دهیم.

حسن خیریان پور، معاون استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که 40 درصد برنج کشور مربوط به مازندران و  522 بهره‌بردار در حوزه بخش کشاورزی در مازندران فعالیت می‌کنند، افزود: یکی از زاویایی که باید توجه شود اقتصادی کردن تولید است تا برای کشاورزان اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

وی بیان کرد: هدف این همایش استفاده بهینه از آب و پایدار کردن بحث برنج و تولید آن است که باید به چندین موضوع توجه ویژه داشته باشیم 160 رودخانه و انهار متعدد داریم که ساماندهی رودخانه‌ها مهم است.

خیریان پور ادامه داد: همچنین در بحث کانال‌های آبرسانی، می‌طلبد صاحب‌نظران و فعالان حوزه برنج این امر مهم را مدنظر قرار دهند و در این راستا فرمانداران در شهرستان‌ها و سازمان مدیریت در استان به این بخث مهم توجه داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور نیز گفت: مجموعه بزرگ سازمان تحقیقات آموزش و ترویج است که 20 موسسه تحقیقاتی با شش وظیفه فعالیت می‌کنند که بحث نظارت، پایش و امور نهاده‌های تولید و حفظ ذخایر ژنتیک از دیگر وظایف موسسه است.

سید باقر محمودی افزود: فعالیت و تحقیقات بر امور کاربردی استوار و خروجی محور است که تحقیقات توسعه‌ای موسسه بر مبنای امکانات است.

محمودی گفت: آموزش بهره‌برداران در حوزه ترویج بسیار اهمیت دارد که در این حوزه طرح نظام نوین ترویج در دستور کار است تا محققین مستقیم به بهره‌برداران وصل می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با توجه به بحران و چالش آب تولید بذر بسیار اقتصادی تر از تولید دان است که می توانیم به درستی ارزش افزوده ایجاد کنیم که باید با هم افزایی جهت افزایش تولید در واحدسطح گام برداریم.

 /ح

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.