پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رهاسازی هیرکان در زیستگاه طبیعی خود

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با گذشت چند روز از رهاسازی یک ماده پلنگ در زیستگاه طبیعی خود در پارک ملی گلستان، حال این پلنگ با نام ‘هیرکان’ خوب بوده و بعد از گشت و گذار در منطقه مشغول سازگاری با محیط جدید است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از تحلیل ایران، ‘هیرکان’ نام ماده پلنگی است که ظهر سه شنبه دوم شهریور با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و مسوولان استان گلستان در پارک ملی گلستان رها شد. 

 

 

براساس اعلام محیط زیست گلستان براساس پایش های ماهواره ای ،هیرکان بعد از ۴۸ ساعت، توانست منطقه را شناسایی کند، آب بنوشد و استراحت نماید. 

 

 

ایرنا نوشت: مجتبی حسینی معاون محیط زیست طبیعی گلستان در این زمینه گفت که پنجشنبه شب با حضور در زیستگاه هیرکان و دانستن آخرین نقطه ای که از طریق ماهواره دریافت کردیم به ۵۰۰ متری پلنگ رفته و امنیت نسبی زیستگاه را بررسی کردیم. 

 

 

وی افزود: با ادامه مسیر ردپای این پلنگ، به چشمه ای نیز رسیدیم که در زیستگاه موجود است و پس از اطمینان از امنیت و سلامت گونه، منطقه را ترک کردیم. 

 

 

این کارشناس ارشد زیستگاه ها و تنوع زیستی اضافه کرد: در سطح منطقه ای که پلنگ ماده گشت زده ،دسته های قوچ و میش، دسته های گراز با توله های خود و علاوه بر آن، روباه و جوندگان زیادی زیست کرده و مشاهده شده اند. 

 

 

او در توضیح رفتار هیرکان پس از رهاسازی در زیستگاه خود گفت: نه تنها پلنگ، بلکه بسیاری از دیگر گونه های حیات وحش تا چند روز اول رهاسازی، در پی شناخت محیط جدید و سازگاری با آن هستند و پس از عبور از این مرحله، به مسائلی مثل تعیین قلمرو و شکار می پردازند.

 

 

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین از تدوین برنامه و پایش اطلاعات برگرفته از ماهواره و نیز گیرنده های ‘وی.اچ.اف ‘ به مدت یک ماه خبر داد و گفت: قرار است به مدت یک ماه مستمر هیرکان را مورد پایش جدی قرار دهیم و اگر در این مدت رفتار طبیعی خود را در زیستگاه برای زندگی ادامه داد، با همین روش، پلنگ نر را نیز در زیستگاه مناسب با شرایط مطلوب، رهاسازی کنیم. 

 

 

حسینی تصریح کرد: پس از یک ماه که رهاسازی دوم انجام شد، ماده پلنگ فقط به مدت ۴۰۰ روز که عمر دستگاه فرستنده آن است ،پایش ماهواره ای می شود و در ادامه پایش ماهواره ای و زمینی را برای پلنگ نر رهاسازی شده ،خواهیم داشت. 

 

 

او از جمله اهداف این مطالعه و پایش را بازگرداندن گونه های مختلف حیات وحش به زیستگاه طبیعی خود، معرفی مجدد گونه به زیستگاه های آسیب دیده و عاری از حیات وحش و ثبت داده ها و ایجاد بانک اطلاعاتی جدید برای استفاده در مطالعات و پژوهش هایی که در آینده انجام خواهد شد، ذکر کرد. 

 

 

توله پلنگ هایی که بیش از ۲ سال قبل تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان شدند و بعدها نام شان در شناسنامه ‘ورکان’ و ‘هیرکان’ ثبت شد حالا زندگی دوباره ای را شروع کرده و می کنند. 

 

 

پلنگ ماده به دلیل مهارت بیشتر در شکار و آمادگی برای زندگی مستقل در زیستگاه رهاسازی شد و توسط گردن بند ردیابی که به گردنش متصل است، پایش می شود و پلنگ نر هم قرار بوده که به زودی در یکی از زیستگاه های طبیعی رها شود. 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.