پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش ۲۵ درصدی بارش مرداد ماه در مازندران/کاهش ۵۳ درصدی در کیاسر

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: میزان بارش باران در مرداد ماه امسال نسبت به دوره بلندمدت حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، نوربخش داداشی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس آمار ایستگاه‌‏های هواشناسی سینوپتیک استان مازندران، هرچند در دهه نخست ۹۵، مرداد ماه شاهد بارش متناوب باران در استان بودیم و ۷۵ درصد متوسط بارندگی مرداد استان در این دهه اتفاق افتاد؛ اما در دهه دوم و سوم این ماه با استقرار الگوی تابستانه و جوی پایدار متوسط میزان بارش در سطح استان نسبت به دوره بلندمدت در این ماه حدود ۲۵ درصد کاهش یافت.

 

وی بیان کرد: میزان بارش در مرداد ماه امسال در مقایسه با دوره بلندمدت، از ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک تنها در ساری، آلاشت و پل‏سفید به‌ترتیب حدود ۷۳، ۲۶ و ۱۱ درصد افزایش و در مابقی ایستگاه‌‏ها از جمله بلده حدود ۹۷، بندر امیرآباد بهشهر و بابلسر ۸۰، دشت‌ناز ۵۹، کیاسر ۵۳ ، کجور ۵۰، رامسر ۴۴، آمل ۴۱، قراخیل قائم‌شهر ۱۸، سیاه‌بیشه ۱۵ و گلوگاه ۵ درصد کاهش یافته و تغییری در میزان بارش نوشهر شاهد نبودیم.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با اشاره به اینکه متوسط بارندگی مرداد ماه سال جاری حدود ۱۹ میلی‌متر بود، اضافه کرد: این میزان بارش در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته حدود ۷۸ درصد افزایش داشت.

 

این مسؤول با اعلام اینکه در دهه دوم و سوم مرداد ماه ۹۵ به‌دلیل استقرار الگوی تابستانه و تداوم هوای گرم و مرطوب، میانگین دمای هوای مرداد ماه ۹۵ استان حدود ۲۴٫۸ درجه سلسیوس بود، افزود: دمای هوا در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۰٫۵ درجه افزایش و نسبت به مرداد سال ۹۴ حدود ۰٫۷ درجه سلسیوس کاهش یافت.

 

داداشی با بیان اینکه متوسط بارندگی دو ماه نخست فصل تابستان سال ۹۵ مازندران حدود ۶۶ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۱۷ درصد افزایش نشان می‏دهد، یادآور شد: به‌طوری‌که در تمامی ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک مناطق کوهستانی استان و همچنین ایستگاه رامسر و قراخیل و قائم‌شهر در مناطق ساحلی و جلگه‌‏ای، میزان بارش آنها نسبت به دوره آماری کاهش داشت.

 

وی ادامه داد: همچنین بیشترین افزایش نیز از ایستگاه ساری حدود ۹۶ و نوشهر حدود ۸۹ درصد بوده و بیشترین کاهش از بلده حدود ۸۰ درصد بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با اشاره به اینکه میانگین بارش دو ماه نخست تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۹ درصد کاهش یافت، تصریح کرد: بارندگی پنج ماه نخست سال ۹۵ مازندران حدود ۲۳۱ میلی‏متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۴۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافت.

 

داداشی افزود: طی این مدت در ۱۵ ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش داشت که بیشترین افزایش از ایستگاه ساری حدود ۸۳، گلوگاه ۸۰، نوشهر ۷۷ و آمل ۷۰ درصد بوده و تنها در بلده میزان بارش آن نسبت به نرمال حدود ۸ درصد کاهش یافت.

 

وی اضافه کرد: متوسط بارندگی ۱۱ ماه سال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۷۲۱ میلی‌متر بود که در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت حدود ۱۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۴-۹۳ حدود ۱۰ درصد افزایش داشت و تنها در ایستگاه بلده و کیاسر از بین ۱۵ ایستگا‏ه‏‌های هواشناسی سینوپتیک، میزان بارش نسبت به نرمال به ترتیب حدود ۱۶ و ۲ درصد کاهش یافت که بیشترین افزایش هم از گلوگاه حدود ۳۴ و رامسر حدود ۳۳  درصد بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با اعلام اینکه بارندگی مرداد سال ۹۵ استان مازندران حدود ۱۹ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۲۵ درصد کاهش و نسبت به مرداد سال ۹۴ حدود ۷۸ درصد افزایش یافت، اظهار کرد: به‌طوری‌که در مقایسه با دوره بلندمدت، از ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در ساری، آلاشت و پل‏‌سفید به‌ترتیب حدود ۷۳، ۲۶ و ۱۱ درصد افزایش است و بیشترین کاهش نیز از بلده حدود ۹۷ و از بندرامیرآباد و بابلسر حدود ۸۰ درصد بوده است.

 

این مسؤول بیان کرد: میانگین بارندگی دو ماه نخست تابستان سال ۹۵ استان حدود ۶۶ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود ۱۷ درصد افزایش و نسبت به دو ماه نخست تابستان سال ۹۴ حدود ۲۹ درصد کاهش را نشان می‏‌دهد؛ به‌طوری‌که در همه ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک مناطق کوهستانی و همچنین ایستگاه رامسر و قراخیل و قائم‌شهر در مناطق ساحلی و جلگه‌‏ای استان، میزان بارش آنها نسبت به نرمال کاهش داشت.

 

داداشی یادآور شد: میانگین بارندگی پنج ماه نخست سال ۹۵ مازندران حدود ۲۱۲ میلی‏‌متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود ۴۰ درصد افزایش و نسبت به پنج ماه نخست سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد افزایش داشت، به‌طوری‌که در ۱۵ ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش یافت.

 

وی در پایان گفت: متوسط بارندگی ۱۱ ماه سال زراعی ۹۵ ـ ۹۴ حدود ۷۲۱ میلی‌متر بود که در مقایسه با مدت مشابه بلندمدت حدود ۱۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۴-۹۳ حدود ۱۰ درصد افزایش داشت و تنها در ایستگاه بلده و کیاسر از بین ۱۵ ایستگا‏ه‏‌های هواشناسی سینوپتیک، میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت به ترتیب حدود ۱۶ و ۲ درصد کاهش یافت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.