پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت حفاظت از مودم در برابر هک ( آموزش تصویری )

0

 

یکی از موضوعاتی که به شکل گسترده و فراگیر به یکی از ملزومات زندگی بشری تبدیل شده به نحوی که انسان امروز زندگی بدون آن را نمی تواند تصور کند! اینترنت است. اینترنت و فضای مجازی علی رغم موضوعات مثبتی که با بودنش در زندگی انسان تکنولوژیک امروزی ایجاد کرده نکات منفی را هم با خود به همراه آورده که یکی از آنان خطر از دست رفتن امنیت و تبعات آن است. از موضوعات مهمی که امروزه در حوزه اینترنت و فضای مجازی اهمیت ویژه پیدا کرده حفاظت از سورد مودم های وایرلس و وای فای است که متاسفانه به ویژه جوانان بیشتر از روی کنجکاوی با استفاده از نرم افزارهای مخرب اقدام به سرقت رمز مودم های وایرلس و وای فای می نمایند. این موضوع لزوم رعایت نکات امنیتی در مورد حفاظت از پهنای باند اینترنت را می طلبد.

آقای مصطفی عرفانی از همراهان خوب پایگاه خبری چهاردانگه که همیشه با مقالات و یادداشت های حرفه ای خود ما را در امر اطلاع رسانی یاری می کنند این بار مقاله ای در این موضوع برای پایگاه خبری چهاردانگه ارسال کرده است.

 

ضمن متن مقاله، قالب PDF این مقاله در انتهای این مطلب گنجانده شده که شما می توانید آن را دریافت و مطالعه نمایید.

 

از چندی قبل ، متاسفانه با گسترش اینترنت در شهر ، فرهنگ نادرست استفاده از این تکنولوژی نیز رواج پیدا کرد و با ورود گسترده گوشی هوشمند، نرم افزار های مخرب نیز پیدا شده است. در گسترده ترین مبحث ، دست به دست شدن برنامه بدست آوردن پسورد مودم های وایرلس شهر توسط جوانانی بود که خواسته یا از سر کنجکاوری دست به این حرکت زدند ،به طوری که در موارد متعدد شاهد مصرف و حتی اتمام ترافیک خطوط اینترنت غیرعادی شهروندان در چند ماه اخیر بوده ایم که حتی نام دزدی حجم اینترنت را نیز میتوان بر آن نهاد و طبق قانون ، جرم محسوب می شود!

 

در عکس پایین دونمونه از پسوردهای بدست آمده در شهر کیاسر نشان داده شده است. (تصاویر صرفا جهت نشان دادن عملکرد برنامه بوده و هیچ گونه سواستفاده ای توسط نگارنده از این پسوردها نشده است.)

 

hack-2
 

همانطور که ملاحظه میفرمائید ، اکثر مودم ها براحتی هک شده و پسورد وایرلس بدست افراد سودجو خواهد افتاد.

 

بررسی عملکرد این برنامه های رمزیاب یا اصطلاحا هکر وای فای نشان داد که این برنامه ها با استفاده از حفره ای در تکنولوژی تنظیم حفاظت شده (WPS) که در قریب به اتفاق مودم روترهای بی سیم موجود است ،به گذرواژه آمنیتی مودم روتر های خانگی دست می یابند.

 

این برنامه ها ابتدا رمز پین مربوط به استاندارد WPS مودم از طریق حفره ذکر شده می یابند و سپس با ارسال رمز پین سیستم WPS فعال شده و گذرواژه امنیتی شبکه را برای وسیله مورد نظر ارسال می شود..

 

با همه این تفاسیر صرف غیرفعال کردن قابلیت WPS یا Wi-Fi Protected Setup در تنظیمات مودم باعث تامین امنیت مودم شما در برابر این دست از برنامه های رمزیاب می شود.

 
برای این خاموش کردن قابلیت WPS در مودم سه مدل از روترهای خانگی مراحل زیر را طی کنید:

۱- مرورگر اینترنت خود را باز کرده و شماره آی پی ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱راواردکنید.

۲- نام کاربری و کلمه عبور دسترسی به تنظیمات مودم که به طور پیش فرض admin و admin می باشد را وارد کنید (ممکن است این مقادیر برای برند های مختلف متفاوت باشد که در این صورت پشت مودم درج شده اند.. همچنین میتوانید برای اطمینان بیشتر این نام کاربری و کلمه عبور را از حالت پیش فرض خارج سازید )

 

hack-7

۳- سپس به قسمت Wireless Lan و یا Advanced Wireless رفته و به دنبال آن تیک گزینه WPS را بردارید و یا اگر دارای متغیر است ،متغیر آن را Disable ، Off و یا No قرار دهید.

 

مودم تی پی لینک :

 hack-6

مودم دی لینک:

 

hack-5hack-4

 مدل های قدیمی تر:

 hack-3

مودم زایکسل:

hack-1
 

۴- تنظیمات جدید را با استفاده از کلیدهای Apply یا Save دخیره کرده و سپس نسبت به تغییر رمز وایرلس اقدام کنید ( این عمل حتماً انجام شود) و از مرورگر خارج شوید، اکنون مودم شما در مقابل این دست از برنامه ها امن است.

 

با آرزوی موفقیت
مصطفی عرفانی

 

download-video

دریافت نسخه PDF مقاله

قالب فایل: PDF  |  اندازه فایل: ۱ مگابایت  |  تعداد صفحه: ۵

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.