پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش تصویری از غرفه بالاده در نمایشگاه بزرگ «روستا در شهر» ساری – بخش نحست

1

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از سایت سادوای بالاده، طرح تابستان شاد از سوی فرمانداری شهرستان ساری در طول این فصل در شهر ساری برگزار میشود. در روزهای پایانی تیر ماه ۱۳۹۵ و به مدت ۵ روز جشنواره «روستا در شهر» با هدف معرفی تولیدات روستایی و توانمدنیهای بومی و شناساندن به مردم شهری در ورزشگاه شهید متقی ساری برگزار گردید که مسوولیت هر یک از بخشداریهای پنجگانه شهرستان ساری به بخشداران و دهیاریها و شوراهای اسلامی این نواحی سپرده شده است.

 

از بخش چهاردانگه نیز روستاهایی شرکت کردند و هر کدام گوشه ای از سنتها و میراث قدیمیشان را به نمایش گذاشتند. روستای بالاده اما با در اختیار داشتن نیمی از ۱۴ غرفه چهاردانگه، بیشترین سهم را در بین همه غرفه های این نماشگاه بزرگ داشت. هر چند از زمان اعلام موافقت شورای اسلامی بالاده برای حضور در این جشنواره، زمان بسیار کم یک هفته ای در اختیار ما بوده، اما با اطلاع رسانی در فضای مجازی و با همراهی اهالی فرهنگ دوست بالاده و هماهنگی سه نهاد مردمی انجمن فرهنگی سادوا، پایگاه بسیج و شورای اسلامی بالاده کارها خیلی زود به نتیجه رسید و از روز شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ با حضور در غرفه بالاده به راه اندازی آن مشغول شدیم.

 

از ویژگیهای این نمایشگاه برگزاری در اوج گرمای چند روزه مازندران بود، گرمای هوا بقدری بی سابقه بود که کار کردن در فضای بسته ورزشگاه و زیر چادرهای برزنت به راستی بسیار سخت بود. اما همت و تلاش و همکاری تعدادی از اهالی به ویژه بانوان بالادهی ستودنیست که با چه شور و شوقی و با تحمل هوای گرم، رنج سفر روزانه از بهشهر و نکا و روستاهای اطراف تا ساری را بر خود هموار نمودند تا فرهنگ بومی ما در کنار نام بلند بالاده در شهر ساری و در بین غرفه های دیگر بلند آوازه تر شود. هر کس چیزی از فرهنگ بالاده را به نمایش گذاشته بود: یکی گلیم و حمبام سری و ظروف مسی قدیمی از منزلش آورده بود، یکی تابلوهای نقاشی و عکاسهایش از طبیعت بالاه را آورده بود، آن دیگری پارچه های رنگی برای تزیین غرفه آرود، جوانی عسل آویشن بالاده را آورد، یکی دوپَتی آش بالاده را پخت، یکی با «پِلاپَتی» بالاده از بازدید کنندگان پذیرایی کرد، یکی غرفه را به عکس شهیدان عزیز بالاده مزین کرد، یکی دیگر کیفهای چرمی دست دوزش را آورده بود تا هنر بانوان بالاده را به رخ سارویها بکشد، یکی کتاب پیرون گفته (ضرب المثلهای بالاده) و پوسترهای بالاده را به نمایش عموم گذاشت تا فرهنگ شفاهی کهن دیارمان را بشناساند و خلاصه اینکه هر کس هرچه میتوانست انجام داد تا بالاده را بهتر بشناساند.

 

از زمان شروع به کار غرفه ها در روز یکشنبه ۲۷ تیرماه، اهالی بالاده و دوستداران فرهنگ بالاده خود را از جای جای مازندران و ایران به ساری رساندند و از غرفه بالاده بازدید کردند. حضور پررنگ بالادهیها، خستگی چند روزه را از تن غرفه داران بالادهی زدود و بار دیگر ثابت کرد که اگر مردم بالاده مدیریت شوند، می تواند در کنار هم صحنه های زیبایی از همدلی و مهربانی را رقم بزنند که در کمتر روستایی شاهد اینگونه همدلی در محیطی دور از روستا هستیم.

 

نمای عمومی غرفه بالاده در ضلع غربی ورزشگاه شهید متقی ساری

 

آماده سازی غرفه

 

لوازم قدیمی زینت بخش غرفه بالاده بود که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

بخشی از غرفه بالاده

 

عسل آویشن (آُورشیمِک) که آقای ابوذر آریافر (توبه) از بالاده آورده است

 

آقای سیرادقی داماد گرامی بالاده برای رفع تشنگی در هوای گرم، برای غرفه داران یخ آورده است

 

ظروف خانگی مسی و قدیمی بالاده

 

دَوپَتی آش بالاده را هر که خورد از طعم و مزه و بوی آن گفت. نوش جانشان

 

بازدید اهالی بالاده از غرفه/ آقای آخوندی، خانم توبه و خانواده هایشان در غرفه خانم رضوی

 

تابلوفرش دست بافت بانوان هنرمند بالادهی (خانم سیده ربابه ساداتی)

 

حاج علی اکبر رضوی و حاجیه خانم لعیا توبه که با وجود بیماری خانم توبه، از بهشهر به نمایشگاه آمده بودند.

 

آقای سلمان پور گزارشگر رادیو مازندران با شور و حال خاصی از غرفه بالاده گزارش تهیه میکند. این گزارش و مصاحبه با برخی از مسوولان غرفه های بالاده روز ۵ مرداد ۱۳۹۵ از رادیو پخش شد.

 

خانم رضوی و خانم فولادی در حال پختن دَوپَتی آش بالاده 

 

خانم ساداتی در حال پختن «پِلاپَتی» یکی از خوراکیهای خوشمزه بالاده

 

چنین عکسی را فقط یکبار می توان گرفت. آقای دکتر سیدرضاحسینی (ساداتی بالادهی) که با خانواده از تهران آمده بودند و در کنار فامیل و هم محلیهایش عکس یادگاری گرفتند.

 

غرفه بالاده تنها غرفه شرکت کننده در میان ده ها غرفه نمایشگاه بود که هر شب مردمش دور هم جمع می شدند و در باره موضوعات گوناگون روستا بحث و تبادل نظر می کردند. از راست: عین اله آزموده (مدیر انجمن فرهنگی سادوا) ، حامد خلیلی ازنی (از مدیران سایت چهاردانگه نیوز)، علی کاردگر (عضو شورای انجمن فرهنگی سادوا)، نادر چهاردهی (هنرمند نقاش، خوشنویس و عکاس بالادهی) و مهندس علیرضا صادقی فر (عضو شورای انجمن فرهنگی سادوا).

 

آقای سلمان پور گزارشگر رادیو ساری در کنار خانواده حاج علی اکبر رضوی

 

آقای مهندس خانپور و خانواده، از علاقمندان به فرهنگ بالاده که از بابل آمده بودند تا فرهنگ بالاده را از نزدیک بشناسند.

 

عکس یادگاری پس از بحث و تبادل نظر در باره موضوعات مختلف بالاده. از راست: مهندس ذبیح الله کاردگر، سیدفخرالدین ساداتی (مسوول شورای اسلامی بالاده)، حجت الاسلام سیدیوسف ساداتی، دکتر حسینی، حامد خلیلی ازنی، علی نظری (از روستای پایین ده)، آقای نصیری (مسوول هماهنگی غرفه های چهاردانگه و دهیار روستای بَرد) و عین اله آزموده

 

1 نظر
  1. azad می گوید

    با سلام. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کلیه افرادی که در انتقال فرهنگ غنی روستاهای مازندران همت دارند،.
    به نظر می رسد به کار بردن اسامی افراد و با این حد جزییات مناسب ارائه و تنظیم یک گزارش برای عامه مردم نباشد. با تشکر
    …………………………………………
    چهادرانگه نیوز: با درود و سپاس از حُسن توجه و نوشتن دیدگاهتان.
    با توجه به اینکه این گزارش برای سایت سادوای بالاده تنظیم شده بود لذا مدیر این سایت برای همگرایی و احساس نزدیکی هر چه بیشتر اهالی این روستا، ناچار به آوردن اسامی در عکسها بود تا ضمن آشنایی هر چه بیشتر اهالی با یکدیدگر زمینه ای برای حضور سایر افراد و نیز سایر روستاهای چهاردانگه در چنین جشنواره های استانی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.