پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نوای لگن‌زنی مازندران در روسیه طنین‌انداز می‌شود

با حضور دو هنرمند مازندرانی در جشنواره بین‌المللی چایکوفسکی روسیه نوای موسیقی لگن زنی،لالایی خوانی و کارآواهای مازندرانی در این کشور شنیده می‌شود.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: جهان حیدری و حرمت یوسفی هنرمندان موسیقی فولکور مازندران برای شرکت در جشنواره بین‌المللی چایکوفسکی روسیه دعوت شدند تا در میان هنرمندان موسیقی کشورهای مختلفی از جهان به اجرای برنامه بپردازند.

 

علی حسن نژاد سرپرست گروه موسیقی آیینی زندگی سوادکوه  با اعلام این خبرگفت: کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو ازحیث تربیت نوابغ موسیقی دنیا از قدرترین مدارس عالی موسیقی در جهان است. 

 

این کنسرواتوار هر ساله  برنامه‌ ویژه  وگسترده جهانی در زمینه موسیقی را در مسکو برگزار می‌کندو امسال نیز میزبان تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران است که قرار است با رویکردی پژوهشی بخش‌هایی از موسیقی نواحی ایران را اجرا کنند.

 

هفت هنرمند از ایل قشقایی و استان‌های مازندران، گیلان، خراسان و کردستان برای حاضران در این برنامه، بخش‌هایی از موسیقی نواحی ایران را اجرا خواهند کرد.

 

علی حسن‌نژاد گفت: هر سال در یک بخش از این جشنواره هنرمندان بومی نقاط مختلف دنیا برای اجرای آواها و نواهای برآمده از محل زندگی خود شرکت می‌کنند.

 

امسال از ایران ۴۹ اثر برای حضور در جشنواره فرستاده شد و در نهایت  ۷  اثر را داوران کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی انتخاب کردند که از این تعداد دو اثر مربوط به مازندران بود.

 

وی افزود: «جهان حیدری» پیش‌تر در جشنواره بین‌المللی «گوسان پارسی» لگن‌نوازی کرده بود. از او در تالار وزارت کشور نیز به عنوان مروج ساز لگن به عنوان یک ساز بومی قدردانی شد و در چندین جشنواره مانند اقوام ایران زمین و عشایر کشور نیز حضور داشت.

 

حرمت یوسفی‌ هم نوازنده لگن است که سال گذشته در روز بزرگداشت مقام زن از او قدردانی شد. او نیز پیشینه حضور در چندین جشنواره را دارد. لگن یکی از ابزار اصلی زندگی بومی مازندران است که در زمان شادی با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای تغییر کاربری داده و به عنوان یک ساز از آن استفاده می‌‌شد. معمولا بانوان قدیمی مازندرانی مهارت خوبی در نواختن و اجرای ریتم‌ها با لگن دارند.

 

 

هنگام نواختن لگن، با قرار دادن یک ظرف کوچک مانند نعلبکی روی لگن، افکت‌هایی نیز به این ساز داده می‌شود. لگن که وسیله معمولی زندگی خانواده‌هاست، وقتی در مراسم مختلف به عنوان ساز ازاستفاده می‌شود، در زمره سازهای کوبه‌ای قرار می‌گیرد، چرا که نوازنده باید با دو دست به صورت ریتمیک لگن را به صدا در بیاورد.

 

 

حسن‌نژاد از تهیه یک مستند کوتاه ۷دقیقه‌ای از زندگی این دو بانوی هنرمند نیز خبر داد و گفت: در این مستند زندگی روزانه این بانوان به عنوان نمادی از بانوان بومی مازندران با سبک زندگی اصیل مازندرانی به تصویر کشیده شد./تسنیم

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.