پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فاز ۲ بوستان ملل زیر تیغ جهاد کشاورزی

بیش از ۱۵ ماه از وعده شورای اسلامی شهر ساری و شهرداری در مورد اجرای فاز دوم بوستان ملل می گذرد اما این طرح، مطابق انتظار پیش نرفت و در سازمان جهادکشاورزی و امور آب منطقه ای در حال رفت و آمد است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه:  ۱۷ مهر ۹۳ بود که فاز نخست بوستان ملل ساری به همراه پل کابلی ترکه ‌ای و ساماندهی رودخانه تجن ساری با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید تا منطقه سه شهر ساری نیز از موقعیت های خوب گردشگری بهره مند شود.

این بوستان زیباترین و بزرگترین مجموعه تفریحی شمال کشور نیز لقب گرفته است و به دلیل وجود پرچم تمام کشورهای جهان، پارک ملل نام دارد.

بوستان ملل در مدت کمتر از ۱۰۰ روز اجرایی و قرار شد فاز دوم این بوستان نیز در سال ۹۴ اجرایی شود.

اما انگار این بار معادلات شهرداری ساری خوب از آب درنیامد و با وجود گذشت سه ماه از سال ۹۵ هنوز کار خاصی برای فاز دوم بوستان ملل انجام نشده است.

** اجرای فاز ۲ نیازمند بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی

عباس رشیدی معاون عمران شهردار ساری مجموع مساحت زمین های داخل طرح بوستان ملل را ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار برشمرد و گفت: بخشی از این زمین ها در غرب رودخانه و بخشی نیز در شرق واقع شده است که در فاز دوم بخش غربی یعنی چیزی حدود ۴۵۰ هکتار به بهره برداری می رسد.

وی افزود: ابتدا باید لاینینگ و سپس دیواره سازی شود. بعد از انجام دیواره سازی، ساخت جاده شروع شده و سپس فضای سبز به آن اضافه می شود.

رشیدی با بیان اینکه اجرای این طرح به بودجه ای ۱۲۰ میلیارد تومانی نیاز دارد، درباره چگونگی تامین بودجه تصریح کرد: در گام نخست سازمان عمران شهرداری ورود کرد و قرار است با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی سازمان عمران این طرح آغاز شود و سپس بحث سرمایه گذاری مطرح شود.

حالا جدای از نیاز به اعتبار بالا برای راه اندازی فاز ۲ بوستان ملل ساری، شهرداری با مشکلات دیگری چون جهاد کشاورزی و امور آب منطقه ای باید دست و پنجه نرم کند. طوری که در آخرین جلسه شورای شهر ساری، اعضای شورا به موضوع شکایت سازمان جهاد کشاورزی از سازمان عمران شهرداری پرداخته و خواستار ورود واحد حقوقی شهرداری به موضوع شدند.

طیق گفته آنان سازمان جهاد کشاورزی به مسئله ورود و با تشکیل پرونده قضایی بحث تجاوز سازمان عمران به محدوده کشاورزی را مطرح کرده است.

علی اکبر زلیکانی عضو کمیسیون عمران شورای شهر ساری در این نشست که یکشنبه همین هفته برگزار شد، تصریح کرد : با توجه به شکایت سازمان جهاد کشاورزی علیه مدیرعامل سازمان عمران و با عنایت به این که موضوع شخصی نیست و سازمان عمران در حال اجرای مصوبه شورا و طرح ابلاغی شهرداری است لذا واحد حقوقی شهرداری باید با جدیت ورود پیدا کند.

وی بابیان اینکه تاکنون مشاهده نشده یک کارمند بخاطر انجام وظایف خود دستگیر شود ، توقیف کارکنان سازمان عمران حین انجام کار مربوط به فاز ۲ بوستان ملل را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که مردم از دادستانی توقع دارند که حامی طرح های توسعه ای باشد .

البته زلیکانی در سال ۹۴ هنگامی که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بود، مسیر ۶ کیلومتری فاز دوم بوستان ملل را موجب ایجاد تحول در شهر ساری بیان کرده و گفته بود، ، شورا ریل گذاری مناسبی برای آینده شهر ساری انجام داده است که هر فرد دیگری که در سال های بعد به شورا ورود پیدا کند برای رسیدن به موفقیت باید ریل گذاری شورای چهارم را ادامه دهد.

وی از احداث فاز دوم منطقه گردشگری در حاشیه رودخانه تجن ساری در آن زمان خبر داده و خاطرنشان کرده بود که فاز دوم این پروژه به طول چهار کیلومتر در حاشیه رودخانه تجن تا ابتدای پل روستای ‘تنگه لته’ اجرایی می شود.

زلیکانی همچنین گفته بود، بر اساس ماده ۱۰۵ قانون شهرداری ها، مصالح شن و ماسه که در حاشیه روخانه وجود دارد برای شهرداری است.

این اظهارات او در حالیست که امروز همین موضوع بهره برداری از شن و ماسه به یک معضلی برای شهرداری ساری تبدیل شده و باید اجاره بستر به امور آب منطقه ای پرداخت واز طرفی، از جهاد کشاورزی نیز بخاطر برداشت بستر کشاورزی مجوز دریافت شود.

عباس رشیدی معاون عمرانی شهردار ساری در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: بستری که امور آب به شهرداری تحویل داده در اجاره مردم بود، و شهرداری پول آن را پرداخت کرد.
معاون عمرانی شهردار ساری از امضای تفاهم نامه با امور آب منطقه ای خبر داد و افزود: شهرداری زمین ها را تصاحب و درخت ها را قطع کرد و فعلا در حال تنظیم تفاهم نامه با امور آب است تا هرساله به این اداره اجاره بستر پرداخت کند.

** شهرداری حق برداشت از بستر رودخانه را قبل از ساماندهی ندارد

درعین حال، محمدابراهیم یخکشی مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران در گفت گو با ایرنا، درباره بهره برداری از بستر رودخانه تجن و امضای تفاهم نامه شهرداری ساری با این شرکت، گفت: شهرداری ساری بحث آزاد سازی بستر رودخانه را برای اجرای فاز دوم طرح بوستان ملل مطرح کرد و این تفاهم نامه صرفا برای اجاره بستر نیست.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه برای ساماندهی و بهره برداری است، افزود: قرار شد تا همانند فاز یک بوستان ملل ابتدا ساماندهی یعنی دیوارسازی اطراف، کف سازی انجام و سپس رسوب برداشت شود.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران ادامه داد: آب منطقه ای نیز قبل از واگذاری بستر فاز یک بوستان ملل به شهرداری، در مواقع ضروری رسوب و لایروبی انجام می داد. دریاچه ای که در این بوستان ایجاد شده به همراه سد پلاستکی، لایه هایی از شن و ماسه به همراه خود می آورد که باید رسوب گیری شود.

وی درباره شیلاتی بودن رودخانه تجن نیز گفت: قرار شد در فاصله ای از رودخانه در فصل تخم ریزی فعل و انفعالی انجام نشود تا شیلاتی بودن رودخانه و محیط زیست منطقه به خطر نیفتد.

یخکشی با تاکید نظارت بر فعالیت های شهرداری در بوستان ملل، خاطرنشان کرد: بعد از امضای تفاهم نامه در فواصل مختلف بر اجرای کار شهرداری در بستر رودخانه نظارت خواهیم داشت و از آنها خواسته شده مصالح را از رودخانه خارج کنند.

وی ادامه داد: بهره برداری از بستر رودخانه باید با قاعده انجام شود و شهرداری ساری حق برداشت بیش از حد شن و ماسه را از بستر رودخانه ندارد.

مدیر عامل شرکت سهامی امور آب منطقه ای مازندران در پاسخ به این سوال که تولیت بستر رودخانه تجن با امور آب منطقه ای است یا جهاد کشاورزی گفت: تولیت زمین های اطراف رودخانه که بستر باشد، با امور آب منطقه ای است و نقشه ای نیز به همین منظور تهیه و موارد در آن نشان داده شده است.

وی افزود: کسانی که از این بستر بهره برداری می کنند باید حقوق انفال را پرداخت کنند.

یخکشی با تاکید بر تحت تولیت امور آب منطقه ای بودن زمین های زیر کشت اطراف، اظهار داشت: آنجا درحقیقت بستر بود که مردم آن را تصرف کرده و کار کشاورزی انجام می دهند که درصورت وجود طرحی برای انجام کار باید آزاد شود یا درغیراینصورت باید اجاره انفال پرداخت کنند.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی ممکن است قانون را نداند و بگوید زمین زراعی است، درحالی که آن زمین ها تصرفی هستند.

** شهرداری باید بعد از برداشت بستر کشاورزی ، زمین را به حالت اولیه برگرداند

معاون عمران شهرداری ساری موضوع شکایت جهاد کشاورزی را از سازمان عمران شهرداری یک سوء تفاهم عنوان کرد و ادامه داد: جهاد کشاورزی شکایت کرد زمینی که شهرداری به عنوان باغ تحویل گرفته، زیرمجموعه جهاد قرار دارد و بعد از اینکه نامه امور آب به جهاد نشان داده شد، موضوع طغیانی بودن بستر و حریم رودخانه را مطرح کردند؛ در حالی که طرف حساب شهرداری امور آب است نه جهاد کشاورزی.

اما جهاد کشاورزی در این میان اعتقاد دارد برداشت شن و ماسه ای که از سوی شهرداری انجام می شود از زمین های کشاورزی است و از همین رو از سازمان عمران به دادستانی شکایت برد.

طهمورث قاسم نژاد رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان عمران شهرداری ساری پیگیر این موضوع است و ما آن را به امور اراضی جهاد کشاورزی استان ارجاع دادیم که امور اراضی آن بسترهایی که برداشت می شد از سوی شهرداری را در حوزه کشاورزی دانست.

وی افزود: از آنجا که این امر در راستای قانون کاربری اراضی است اگر قرار است برداشتی در بستر زمین کشاورزی انجام شود باید از کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون اراضی مجوز اخذ شود.
قاسم نژاد با بیان اینکه برخی برداشت ها از بستر کشاورزی مانند این منطقه بدون اخذ مجوز اتفاق می افتد، اظهار داشت: از شهرداری خواسته شده تا مدارک خود را به جهاد کشاورزی ساری ارائه دهد، جهادکشاورزی ساری نیز از امور اراضی استان استعلام بگیرد و در صورت نبود مشکل، به شهرداری مجوز داده می شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساری در پاسخ به این سوال که آیا با گرفتن مجوز استفاده از بستر زمین های کشاورزی از سوی شهرداری، این زمین های شالیزاری از بین می رود یا نه، گفت: نه، هرگز اجازه نمی دهیم چنین چیزی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه همه ما در راستای توسعه خدمات شهری ذی نفع می شویم و هر کمکی که از جهاد برمی آید دریغ نمی کنیم، گفت: درعین حال از شهرداری تعهد گرفته می شود تا بعد از برداشت بستر، دوباره خاک در آن منطقه بریزند و زمین را به حالت کشاورزی بازگردانند.

در یک جمع بندی می توان گفت اگر چه امضای تفاهم نامه امور آب منطقه ای مازندران و شهرداری در پایان راه است و جهاد کشاورزی نیز قول داد در صورت نشان دادن مدارک مستدل مبنی برداشتن شیوه نامه اجازه ادامه بوستان ملل را به شهرداری می دهد، اما با توجه به اینکه تنها یک سال تا پایان دوره چهارم شورای شهر ساری باقیمانده باید دید آیا شهرداری می تواند در این مدت این طرح بزرگ را که مطمئنا در جذب گردشگری ساری بسیار تاثیرگذار خواهد بود، به پایان برساند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.