پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ایجاد سازه‌های سبک برای ساماندهی چشمه سورت

2

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی فرمانداری ساری، نشست بررسی وضعیت موزه ساری، چشمه سورت با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، معاون عمرانی استاندار مازندران، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران و مسؤول مرکز ساری‌شناسی در دفتر فرماندار ساری برگزار شد.

 

مسؤول مرکز ساری‌شناسی در این نشست گفت: سال‌هاست درباره موزه مرکز استان صحبت می‌کنیم و این بحث در دولت‌های گذشته هم مطرح شده اما ساری همچنان تنها مرکز استان بدون موزه در کشور است.

 

حسین اسلامی با بیان اینکه این موزه در دولت گذشته در ساری کلنگ‌زنی هم شد اما با برخی اعمال نفوذ‎ها، قرار شد موزه منطقه‌ای در رامسر احداث شود، اظهار کرد: نقشه‌های موزه با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان تهیه شد اما موزه را نه در رامسر احداث کردند و نه در ساری.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه بیش از ۱۲ هزار قطعه آثار تاریخی با قدمت بیش از هزار سال متعلق به ساری داریم که در انبارهای میراث فرهنگی نگهداری می‌شود و خاک می‌خورد، افزود: ساری ۱۰ برابر سنپترزبورگ تاریخ و فرهنگ دارد اما سنپترزبورگ با همین اندک داشته‌های تاریخی و فرهنگی، ۲۰ کیلومتر موزه دارد و با آثار دیگر ملت‌ها، جاذبه فرهنگی ایجاد کرده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز اظهار کرد: خانه کلبادی در حال حاضر به عنوان موزه ساری مورد استفاده قرار می‌گیرد و چنانچه بتوانیم فضای کافی‌شاپ در خانه کلبادی ایجاد کنیم این موزه به موزه مخاطب‌محور تبدیل می‌شود.

 

دلاور بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه اما به فضای موزه‌ای بزرگ‌تر از خانه کلبادی نیازمندیم، تصریح کرد: چون قرار است آثار فرهنگی و تاریخی به نمایش گذاشته شود و مردم با اصالت فرهنگی و تمدنی خود آشنا شوند به همین دلیل نیازمند فضای کالبدی جدیدی هستیم که ویژه به عنوان موزه احداث شود.

 

وی با بیان اینکه قرار است چهار سوله ۴۰۰ متری در بوستان ولایت به‌عنوان موزه احداث شود، ادامه داد: در دولت‌های قبلی، مصوبه‌های بسیاری درباره موزه ساری شکل گرفت اما اتفاقی نیفتاد و امروز باید مطالبات را به صورت دیگری تعریف کنیم تا موزه تاسیس شود.

 

این مسؤول با اشاره به اینکه دنیا می‌تواند ساری به چشمه سورت بشناسد، تصریح کرد: در دو سال اخیر با وجود اینکه زمین چشمه سورت به گردشگری واگذار نشده بود اما در زمینه رسیدگی به وضعیت سورت از ما مطالبات داشتند.

 

بزرگ‌نیا با بیان اینکه اعتقاد داریم اگر قرار است در چشمه سورت اتفاقی افتد جامعه محلی هم باید نقش داشته باشد، خاطرنشان کرد: جامعه میزبان باید طعم حضور گردشگر و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه را بچشد.

 

وی افزود: تا واگذاری قطعی منطقه چشمه سورت به سازمان گردشگری، روند اداری ۱٫۵ ساله در پیش داریم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان با سازه‌های سبک، چشمه سورت را سامان داد، گفت: چنانچه لجن چشمه هم برای قابلیت‌های درمانی قابل استحصال است می‌توانیم این کار را انجام دهیم تا مردم به حوضچه‌های چشمه ورود نکرده و باعث تخریب آن نشوند.

 

فرماندار ساری نیز در این نشست درباره رسیدگی به وضعیت چشمه سورت، اظهار کرد: سورت سرمایه ملی و کم‌نظیر است و دل‌نگرانی‌های اولیه درباره این چشمه برطرف شده است.

 

احمد حسین‌زادگان با اشاره به اینکه چشمه سورت نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و نمی‌توان به سرمایه‌های مردم محلی بسنده کرد، افزود: اما از محل سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان منافعی را برای مردم منطقه درنظر گرفت.

 

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز بیان کرد: قرار بر این است تا واگذاری زمین چشمه سورت از طریق مراجع ذی‌صلاح به سرمایه‌گذار که در بلندمدت انجام می‌شود در کوتاه مدت هم مجوز واگذاری این زمین به سازمان گردشگری انجام شود.

 

علی نبیان افزود: چون حفظ و حراست این منطقه برای ما مهم است و گردشگری به‌تنهایی قادر به حفظ و حراست از منطقه چشمه سورت نیست موضوع را با نیروی انتظامی مطرح کردیم تا با کار تیمی، حراست از منطقه اتفاق افتد.

 

وی با بیان اینکه شعاع ورود به چشمه سورت تعریف می‌شود تا از ورود مردم محلی و گردشگران به درون حوضچه‌های چشمه جلوگیری شود، گفت: چون با از بین رفتن حوضچه‌های چشمه سورت، قادر به ترمیم این چشمه نیستیم مگر اینکه طبیعت در طول سالیان متمادی، این کار را انجام دهد.

 

این مسؤول با اشاره به اینکه ایجاد سرویس بهداشتی در منطقه چشمه سورت بسیار دارای اهمیت است، تصریح کرد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن که می‌تواند خردادماه باشد اقدامات اولیه برای برون‌رفت از این مشکل انجام شود و تولی‌گری این موضوع هم بر عهده میراث فرهنگی است.

 

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران نیز اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه کشوری که با سازمان میراث فرهنگی داریم چنانچه موجودیت میراثی یک منطقه را به ما تحویل دهند سازمان همیاری شهرداری‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند.

 

جواد واحدی گفت: سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران می‌پذیرد تا سیر مراحل قانونی واگذاری زمین چشمه سورت، مدیریت پروژه را با همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط استان بر عهده گیرد.

 

2 نظرات
  1. کاربر می گوید

    میدان شهرداری ساری این بنای قشنگ که توسط شهرداری در دست ساخت است چرا به ساخت موزه اقدام نمیکنند در مرکز شهر و قابل دسترسی به همه است

  2. سورتیجی می گوید

    تمامی استعداد و توانایی برای داشتن بهترین منطقه گردشگری در چشمه سورت موجود است.
    حال مسئولان باسواد و توانای استان بزرگ مازندران که سالهاست ذهن و چشمشان در نواحی مختلف استان با گردشگری آشناست. از برنامه ریزی برای یک چشمه عاجزند. پیشنهاد می کنم این کار را برون سپاری کرده و به مهندسین کشورهای خارجی بسپارید. شما ایرانیها مدال لیاقت خود را برای مدیریت گردشگری به ما نمایاندید.
    البته این نکته را نیز یادآور شوم، هر برنامه ریزی ای که می کنید باید حقوق طبیعت منطقه و مردم آن منطقه را حفظ نمایید. (من که چشم آب نمی خوره)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.