پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

الگوی توسعه صنعت توریسم ساری برای دیگر شهرها/ پیشی گرفتن شرق مازندران از غرب استان

غرب مازندران به علت نزدیکی بیشتر با تهران، همواره سهم بیشتری در جذب گردشگران در استان ایفا می‌کرد اما در سال‌های اخیر در شرق مازندران و به خصوص در مرکز استان یعنی ساری با اقدامات خوبی که متولیان شهری در جهت ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران ایجاد کرده‌اند، تواسنه در عرصه کشوری حرفی برای گفتن داشته باشد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به عنوان شهر نمونه گردشگری لقب بگیرد

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: استان مازندران با توجه به مواهب طبیعی و نعمات خدادادی از زیباترین مناطق ایران است که سالانه گردشگران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. غرب مازندران نیز به علت نزدیکی ساحل و جنگل، ده‌ها سال است که از نقاط گردشگرپذیر کشور است که به علت جاذبه‌های طبیعی بی‌شمارش جزو مقاصد اصلی گردشگران محسوب می‌شد. از سال‌های دور، در کنار قطب گردشگری مذهبی ایران یعنی مشهد و قم و قطب گردشگری تاریخی ایران مانند اصفهان و شیراز، استان مازندران قطب گردشگری طبیعی کشور به حساب می‌آمد که به علت آب و هوای خوبی که دارد نه تنها در تابستان و تعطیلات عید، بلکه در تمامی ایام سال مسافران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

 

هرچند که جاذبه‌های طبیعی همواره یکی از عوامل اصلی تعیین مقصد گردشگران است اما باید توجه داشت که تنها داشتن جنگل و دریا و کوه و آب و هوای معتدل به تنهایی نمی‌تواند متضمن ورود بالای گردشگران به یک منطقه باشد. مخصوصا با سرمایه گذاری دیگر استان‌های کشور در این زمینه  و همچنین تبلیغ گسترده برای جذب بیشتر مسافران، رقبای جدی و جدیدی برای استان مازندران بوجود آمده است که سهم این استان شمالی را کمرنگ خواهد کرد.

 

از طرفی آلودگی دریا و از بین رفتن پوشش گیاهی استان، زنگ خطر را برای صنعت توریسم مازندران به صدا درآورده است که متولیان این حوزه را مجاب می‌کند مانند شهرهای مشهد و اصفهان که توریسم مذهبی و تاریخی بخش سنتی جذب گردشگران محسوب می‌شود و وجود بازارها، پاساژها و فروشگاه‌های بزرگ، جاذبه‌های اقتصادی را برای این شهرها ایجاد کرده، علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، توریسم تجاری را هم بوجود بیاید. کاری که سال‌هاست کشورهایی نظیر ترکیه و امارات درصدد انجام آن برآمدند و موفق هم بوده‌اند.

 

در این میان غرب مازندران به علت نزدیکی بیشتر با تهران، همواره سهم بیشتری در جذب گردشگران در استان ایفا می‌کرد اما در سال‌های اخیر در شرق مازندران و به خصوص در مرکز استان یعنی ساری با اقدامات خوبی که متولیان شهری در جهت ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران ایجاد کرده‌اند، تواسنه در عرصه کشوری حرفی برای گفتن داشته باشد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به عنوان شهر نمونه گردشگری لقب بگیرد و جزو شهرهای برتر در زمینه توریسم تبدیل شود. اقدامات مثبت شهرداری ساری باعث شد تا مرکز استان به عنوان الگویی برای دیگر شهرهای استان و همچنین استان‌های دیگر قرار گیرد تا برنامه‌های توسعه‌ای در صنعت گردشگری را در شهرهای خود پیاده کنند.

 

شهرداری ساری در سال‌های گذشته با خدماتی که در زمینه راه‌ها (کمربندی‌ها، میان‌گذرها، پل‌ها و …) و احداث پارک‌ها به خصوص پارک ملل و همچنین طراحی و زیباسازی مبلمان شهری که تاثیر به سزایی در جذب گردشگر در مرکز استان داشته است، توانسته سهم بالایی در جذب گردشگرانی که به مازندران می‌آید داشته باشد. همچنین در سال‌های آینده با تکمیل بوستان ولایت و همچنین میدان شهرآشوب که نیمی از آن تکمیل شده است، جان تازه‌ای در کالبد صنعت توریسم شهر ساری دمیده خواهد شد.

 

الگوی توسعه صنعت توریسم ساری برای دیگر شهرها/ پیشی گرفتن شرق مازندران از غرب استان

 

نویسنده : سرویس اقتصادی مازندمجلس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.