پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

به نوزادان تنهای جانوران وحشی دست نزنید و آنها را از زیستگاه طبیعی جدا نکنید

بسیاری از افراد نوزادان حیوانات وحشی را در طبیعت در حالی که تنها هستند مشاهده می کنند و با تصور آنکه مادرشان تلف شده و یا آنها را رها کرده است از روی دلسوزی این نوزادان را به همراه خود از طبیعت خارج نموده و به ادارات محیط زیست تحویل می دهند.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew)، از اواخر فروردین و اوایل اردیبشهت فصل زاد و ولد حیات وحش در کشور آغاز شده است و جانوران وحشی در عرصه های طبیعی شروع به زایمان بچه های خود می کنند.

 

در این زمان از سال بسیاری از کوهنوردان، طبیعت گردان، چوپانان، مردم محلی و افرادی که به هر دلیلی وارد عرصه های طبیعی می شوند ممکن است با نوزداران تنهای جانوران وحشی مواجه شوند.

 

بسیاری از افراد نوزادان حیوانات وحشی را در طبیعت در حالی که تنها هستند مشاهده می کنند و با تصور آنکه مادرشان تلف شده و یا آنها را رها کرده است از روی دلسوزی این نوزادان را به همراه خود از طبیعت خارج نموده و به ادارات محیط زیست تحویل می دهند.

 

اقدام به خارج نمودن نوزادان جانوران وحشی از طبیعت اشتباه بزرگی است که هر چند با نیت خیر انجام شود آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند.

 

این تصور که نوزادان جانوران وحشی که در طبیعت تنها مشاهده می شوند، حتما از سوی مادرشان رها شده و یا مادر آنها تلف شده، تصور اشتباهی است.

 

حیوانات ماده به دلایل مختلفی ممکن است لحظاتی بچه های خود را ترک کنند اما مجدد به سراغ آنها باز خواهند گشت.

 

ماده هایی که نوزادان خود را به دنیا آورده اند ناچار هستند برای تغذیه و یا شکار بچه های خود را مدتی تنها بگذارند اما سریعا به محل اختفای آنها بازمی گردند.

 

ضمن اینکه در بسیاری از موارد، حیوان مادر لحظاتی قبل از آنکه انسان به آنها نزدیک شود، متوجه حضور انسان شده، بچه های خود را مخفی نموده و موقتا محل را ترک می کند. حیوان ماده از بچه ها فاصله می گیرد اما با دور شدن انسان از محل اختفای بچه ها مجددا به سراغ آنها بازمی گردد.

 

دست زدن، بغل کردن، بازی کردن و گرفتن عکس یادگاری با نوزادان حیات وحش نیز اقدام اشتباهی است که موجب وارد آمدن استرس به جانور می شود و حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله نشستن بوی انسان بر روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند.

 

در صورت مواجه با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت می بایست بدون آنکه به آنها دست زده شود، بلافاصله از آن مکان فاصله گرفت تا حیوان ماده بتواند به سراغ بچه های خود بازگردد.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و پارک ملی کیاسر ( شاهدژ ) یک اکوسیستم غنی از حیات جانوری و گیاهی است و از زیستگاههای بزرگ و مناسب برای به ویژه پستانداران بزرگ جثه از جمله مرال، گراز، خرس، گرگ، پلنگ و … است. ما زمانی می توانیم همیشه از وجود این جانوران و دیدنشان لذت ببریم که بتوانیم نسلشان را حفظ کنیم. متاسفانه شکار غیر قانونی و بی رویه ی این جانوران وحشی خود عاملی تهدید کننده برای بقای نسلشان است. امیدواریم که با حمایت و مراقبت با نوزادان این حیوانات که ممکن است به دلیل مراجعه ی زیاد کوهنوردان و طبیعت گردان در این فصل از سال با آنها مواجه شویم سهمی در بقای نسلشان داشته باشیم تا فرزندان ما هم بتوانند از این موهبت الهی استفاده کنند.

 

1 نظر
  1. کاربر می گوید

    جالب بود من شخصا نمیدونستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.