پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اثرگذاری یوسف‌نژاد در توسعه مازندران و شکوفایی مجلس ایران

«قوانین ما، جامعیت و شفافیت لازم را ندارند مثلا قوانین انتخابات بیش از ۲۵ بار تغییر یافته یا از نگارش و اجرای قوانین ثبت و تجارت بیش از ۶۰ سال می‌گذرد… در سال‌های اخیر هم بیشترین فعالیت مجلس، اصلاح قوانین بوده نه تولید قانون!»

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه:  «اغلب قوانین مجلس بعد از ۶ ماه اصلاحیه می‌خورد و این نشان می‌دهد قوانین ما خوب بررسی نمی شوند و دانش نمایندگان در آن حوزه کافی نبوده است».

 

پرده نخست: «هر کسی را بهر کاری ساختند»

 

یکی از مهمترین عوامل موفقیت انسان‌ها‌ در هر شغل و مسندی، داشتن روحیه و استعداد  آن کار است. البته عوامل دیگری چون تلاش، علاقمندی، تجربه، تحقیق و مطالعه نیز دخیل هستند اما وقتی روحیه و استعداد لازم وجود نداشته باشد موفقیت‌های بزرگ آنگونه که باید حاصل نمی‌شود یا با تاخیر به دست می‌آید. مصداق این موضوع برای عموم مردم قابل لمس است چرا که همه ما در محیط زندگی خود با افرادی مواجه هستیم که در زمینه‌ای خاص (از حوزه‌های مختلف فنی، ورزشی، ادبی، خبری و …) تبحر ویژه‌ای دارند. یعنی بن‌مایه، ذات و هوش آن کار را دارا هستند و با تلفیق مطالعه، تلاش و کسب تجربه می‌توانند بسیار موثر واقع شوند. همچنین، افرادی را شاهد هستیم که علیرغم اینکه سال‌ها در حوزه‌ای خاص فعالیت می‌کنند موفقیت چندانی حاصل نمی‌کنند چون روحیه و استعداد آن را دارا نیستند و دردناکتر آنکه تلاشی هم برای رسیدن به نقطه مطلوب نمی کنند تا شاید کمبودهای موجود را از راهی دیگر جبران نمایند!

 

پرده دوم: بسیاری از نمایندگان مجلس، از هوش قانونگذاری بی بهره اند

 

در رابطه با وضعیت و عملکرد مجلس شورای اسلامی ایران، بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان حوزه مجلس معتقدند «مجلس ایران در طول سال‌های مختلف از وظایف اصلی و قانونی خود دور شده است و علاوه بر ضعف در بحث نظارتی، در شیوه‌های قانونگذاری نیز دچار اشکال بوده است که نتیجه آن در جامعه مشهود است».

 

دلایل این موضوع را طی گفتگوهایی که در «مازندمجلس» با نمایندگان ادوار مختلف، نامزدهای انتخاباتی و فعالان سیاسی مازندران و کشور در یک سال اخیر جویا شدیم  بسیاری از آن‌ها مهمترین دلیل این موضوع را نبود نمایندگانی قانونگذار در ادوار مختلف مجلس، عنوان کردند یعنی مجلس از داشتن اکثریت نمایندگانی که از هوش قانون‌گذاری برخوردار باشند، محروم بوده ‌است.

 

آن‌ها معتقدند «نماینده باید در قانونگذاری مشارکت جدی داشته باشد، چالش ایجاد کند به مسائل موشکافانه نگاه کند تا قوانین خوب و جامع تصویب شوند چون ممکن است میلیون‌ها انسان در ادوار مختلف از آن بهره‌مند یا متضرر شوند. متاسفانه اغلب قوانین مجلس بعد از ۶ ماه اصلاحیه می‌خورد و این نشان می‌دهد قوانین ما خوب بررسی نمی شوند و دانش نمایندگان در آن حوزه کافی نبوده است».

 

 آنها بر این باورند: «قوانین ما، جامعیت و شفافیت لازم را ندارند مثلا قوانین انتخابات بیش از ۲۵ بار تغییر یافته یا از نگارش و اجرای قوانین ثبت و تجارت بیش از ۶۰ سال می‌گذرد…  در سال‌های اخیر هم بیشترین فعالیت مجلس، اصلاح قوانین بوده نه تولید قانون!».

 

بنابراین وجود چنین ضعف‌هایی موجب شد مردم استان‌های مختلف کشور (از جمله مازندران) در انتخاب‌ نماینده‌های خود دقت بیشتری به خرج دهند و به افراد معتدل و خوش‌نام برای بهبود وضع موجود اعتماد کنند.

 

پرده سوم: یوسف‌نژاد یکی از باهوش‌ترین نمایندگان ادوار مجلس ایران است

 

خصوصیتی از یوسف‌نژاد که دوست و دشمن به آن معترفند، این است که وی روحیه و هوش کار در مجلس را (با بیش از ۳۰ سال تجربه‌ی اجرایی و تقنینی – از شهرداری ساری تا معاونت وزیر اقتصاد –  و…) دارا است و بی تردید، یکی از مهمترین دلایل انتخاب مجدد وی، علاوه بر تجربه، برخورداری از هوش و کلاس بالای نمایندگی است. و اتفاقا همین ویژگی اوست که این مرد همیشه آرام و اخلاق‌مدار محافل‌ مازندران را با ۷۶۰ اظهارنظر، به یکی از نماینده‌های پرهیاهو و از پایه‌های ثابت تریبون مجلس هشتم تبدیل می‌کند.

 

ویژگی دیگر یوسف‌نژاد، تفاوت در رفتار و نوع واکنش است آنجا که همه از سر مصلحت اندیشی و مسائلی دیگر سکوت می‌کنند او حرف می‌زند و اعتراض می‌کند، آنجا که فریادها بلند است او با سکوت و آرامش به دنبال راه حل منطقی هست تا به قیل و قال‌های موجود خاتمه دهد. نمونه بارزش را اخیرا در موضوع «طرح انتقال آب دریای خزر به مناطق کویری کشور» دیدیم که از دولت قبل بحث آن جدی‌تر شده بود و اخیرا هم دکتر روحانی در سمنان، از فراهم بودن ۸۰ درصد شرایط این انتقال خبر داد و ابراز امیدواری کرد ۲۰ درصد دیگر هم در ماه‌های اخیر برطرف می‌شود و …..

 

اما در میان سکوت مسئولان و نمایندگان شمالی و نگرانی مردم، اولین واکنش جدی را از یوسف‌نژاد شاهد هستیم، وی در نامه‌ای به عنوان منتخب اول مردم ساری خطاب به رئیس‌جمهور با ارائه دلایل و شواهد منطقی متن کامل نامه در لینک” اعلام می‌کند که با اجرای این طرح کاملا مخالف است. و پس از آن نمایندگان دیگری چون شریعت‌نژاد، شاعری و  دامادی با او همگام می شوند.

 

پرده آخر: «همیشه یک نفر باید به پا خیزد!»

با توجه به آنچه گفته شد و با درنظرگرفتن عملکرد ضعیف استانداری و رویکرد نه چندان مطلوب مجلس نهم، حضور افراد معتدل و خردگرایی چون یوسف‌نژاد (که هم تجربه چندین دوره حضور در مجلس و آشنایی لازم با قوانین و نقص‌های موجود آن دارند و هم سابقه فعالیت در حوزه‌هایی چون اقتصاد که مشکل اصلی جامعه است، به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یا …)، نوید بهبود اوضاع مجلس و ترقی استان‌هایی چون مازندران است که از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند.

 

در پایان امیدواریم در این دوره، شکوفایی مجلس شورای اسلامی ایران را شاهد باشیم. مجلسی که مصلحت‌های شخصی و جریانی را فدای حقایق کشور و مردم نکند. مجلسی که با وضع قوانین جامع، مانع فسادهای اقتصادی و زد و بندهای ناشی از آن شود. مجلسی که به توسعه و پیشرفت کشور بیندیشد و در یک کلام، مجلسی که در راس امور باشد.

 

آری «همیشه یک نفر باید که برخیزد»! از اینروست که وظیفه نمایندگانی چون علی اصغر یوسف‌نژاد، با توجه به شرایط موجود، هم در بهبود اوضاع مازندران، هم در مجلس دهم بسیار سنگین و خطیر است.

منبع: مازند مجلس

نویسنده : مجید ساجدی فر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.