پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هوای مازندران از فردا بارانی و خنک می‌شود/ پیش‌بینی هواشناسی کشاورزی مازندران

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: آسمان استان از فردا نیمه‌ابری تا ابری، به‌تناوب همراه با وزش باد، رگبار باران، کاهش دما و احتمال رعد و برق در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: آسمان استان از فردا نیمه‌ابری تا ابری، به‌تناوب همراه با وزش باد، رگبار باران، کاهش دما و احتمال رعد و برق در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

 

وی اظهار داشت: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، از روز جمعه ۱۰ تا دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه امسال با شکل‌گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور متناوب امواج کم و بیش ناپایدار تراز میانی جو، شاهد آسمان نیمه‌ابری تا ابری، به‌تناوب همراه با وزش باد (برخی مناطق نسبتاً شدید)، رگبار باران، کاهش دما و احتمال رعد و برق در سطح استان هستیم.

 

وی ادامه داد: وضعیت دریای مازندران از فردا به‌تدریج با افزایش موج و سپس مواج پیش‌بینی می‌شود.

 

مدیرکل هواشناسی استان مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان مازندران با توجه به پیش‌بینی جوی برای انجام فعالیت‌ موثر متناسب با شرایط آب و هوا در بخش‌های مختلف کشاورزی اعلام می‌شود.

 

این مسئول بیان کرد: کشاورزی یکی از بخش‌های عمده فعالیت در مازندران است که پیش‌بینی هواشناسی برای انجام فعالیت‌ در بخش‌های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، دام و طیور و شیلات ضرورت دارد.

 

داداشی ادامه داد: در بخش حفظ نباتات توصیه‌های هواشناسی کشاورزی شامل کنترل شیمیایی باغ‌های هسته‌دار، دانه‌دار و  مرکبات جهت مبارزه علیه شته، بیماری‌ها و آفات با نظر کارشناس (به‌غیر از روزهای جمعه، شنبه و یک‌شنبه)، کنترل شیمیایی مزارع گندم جهت مبارزه با بیماری‌های زنگ زرد و سفیدک‌ها (به‌غیر از روزهای جمعه، شنبه و یک‌شنبه)، کنترل شیمیایی علف‌های هرز قبل از کاشت در مزارع پنبه، سویا و ذرت (به‌غیر از روزهای جمعه، شنبه و یک‌شنبه)، رهاسازی زنبور تریکوگراما در خزانه و مزارع برنج مناطق مرکزی استان (به‌غیر از روزهای جمعه، شنبه و یک‌شنبه) است.

 

وی اضافه کرد: آماده‌سازی و آب‌تخت اراضی شالیزاری، استفاده از کود سرک (کلروپتاسیم و اوره) در مزارع گندم، جو و سبزی‌ها، کنترل و هوادهی مناسب پوشش نایلونی خزانه‌های برنج به‌دلیل اختلاف دمایی شبانه‌روز و کاشت پنبه، سویا، ذرت و نشا برنج، سبزی و صیفی‌‌ها از توصیه‌های هواشناسی در بخش زراعت محسوب می‌شود.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: توصیه‌های هواشناسی در بخش باغبانی شامل الزامی بودن بستن قیم به نهال‌های جوان، کوددهی سرک به‌ویژه (ازته) در درختان مرکبات با توجه به بارش احتمالی در اوایل هفته آینده، محلول‌پاشی اسیدهای آمینه به همراه عناصر مورد نیاز درختان به‌صورت مه‎پاش، در صورت شرایط مساعد جوی،کنترل دما، رطوبت، تهویه مناسب در گل‌خانه‌ها است.

 

داداشی در مورد توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در بخش دام و طیور، تصریح کرد: تنظیم دمای سالن‌ها در مرغ‌داری‌ها به‌ویژه هنگام شب و اوایل پرورش جوجه، بسترریزی قبل از جوجه‌ریزی با استفاده از تراشه چوب به قطر ۳ تا ۵ سانتی‌متر و یا رول‌های کاغذی ضخیم، تنظیم جیره غذایی طیور براساس اسیدآمینه با حداقل پروتئین برای کاهش تولید گاز آمونیاک، اعمال مدیریت بستر به‌منظور جلوگیری از خیس شدن بستر، استقرار کلنی‌های زنبور عسل در باغ‌های مرکبات، بازدید از کندوها در ساعات گرم روز و نداشتن بازدید در روزهای بارانی، تغذیه دستی زنبورها برای تحریک تخم‌ریزی ملکه، آهک‌پاشی در مبادی ورودی آغل گوسفند‌داری به‌منظور ضدعفونی سم و جلوگیری از لنگش، واکسیناسیون دام‌های کوچ‌رو به منطقه میان‌بند قبل از کوچ به‌ویژه واکسن تب‌برفکی جهت جلوگیری از آلوده شدن مسیر کوچ از جمله توصیه‌ها است.

 

وی در پایان گفت: تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی‌های سردآبی، اطمینان از عملکرد ژنراتور برق اضطراری، رعایت نکات مدیریت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی‌های سردآبی برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها و بستن ورودی استخرهای پرورش ماهی‌های سردآبی در زمان بارندگی در صورت گل‌آلود شدن آب ازجمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در بخش شیلات به‌ شمار می‌رود./فارس

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.