پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قسمت نهم: “راه زندگی”

با همکاری حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد یادگار حجت الاسلام شهید ولی الله سلیمانی فرد اولین شهید روحانی دفاع مقدس کشور، که در ۲۲ مهر ۱۳۵۹ در سرپل ذهاب به فیض عظمای شهادت نایل آمد، خاطراتی از زندگی کوتاه، اما پر بار و آموزنده آن شهید را منتشر می نماییم تا درسی برای ما بازماندگان از راه جهاد و شهادت باشد.

0

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: با همکاری حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد یادگار حجت الاسلام شهید ولی الله سلیمانی فرد اولین شهید روحانی دفاع مقدس کشور، که در ۲۲ مهر ۱۳۵۹ در سرپل ذهاب به فیض عظمای شهادت نایل آمد، خاطراتی از زندگی کوتاه، اما پر بار و آموزنده آن شهید را  منتشر می نماییم تا درسی برای ما بازماندگان از راه جهاد و شهادت باشد.

 

shahid-soleimani-fard-1

 

“راه زندگی”

بین جوانها محبوب بود. نه تنها در روستای “ازنی”بلکه در “کیاسر” و روستاهای دیگه من جمله محل ما “مازارستاق” که البته وضعیت خاصی داشت و محل استقرار اصلی خان منطقه بود…
جذابیت عجیبی داشت . همیشه منتظر دیدارش بودیم .

 

جوانها رو جذب می کرد چه با لبخند و بیان شیوایش و چه با هدیه کتابهای مذهبی و انقلابی. کتابخانه ای کوچک اما موثر در زادگاهش “روستای ازنی”درست کرده بود که در محرومیت منطقه و نبود امکانات برق و راه مناسب ؛ مهم و پاتوق جوانها شده بود.

اصرار داشت باهاش فارسی صحبت کنیم ! دلیلش هم این بود که چون نقاط مختلف کشور برای تبلیغ می روم ، نباید لهجه مازنی داشته باشم.

فاصله چهارکیلومتری دو روستا برای دیدارش خیلی کوتاه به نظر می رسید.

از لابلای صحبت ها متوجه شدیم او یک مبارز انقلابی مصمم است .

 

به عادت مرسوم وعاظ که دعا برای شاه بود اعتنایی نمی کرد و همین موضوع دست آویز مخالفتها با او بود.

رساله و اعلامیه های حضرت امام(ره) را مخفیانه به ما می رساند.

آرام آرام ما چند نفر جوان اهل مازارستاق خودمان را انقلابی و مرید و دلبسته به امام و شاگرد شیخ ولی الله یافتیم.

 

نقش او در تربیت نسل انقلابی و آرمان خواه بی بدیل بود . جوانهای اطرافش بعدها بعضی معلم شدند مثل اقای یساری و بعضی هم به نهادهای انقلابی مثل سپاه پیوستند مثل بنده و دیگرانی که سخت تحت تاثیرش بودند.

دقیقا مصداق کلام رهبر انقلاب بود که هر جا قرار می گرفت ؛ آنجا را مرکز تمام تحولات دنیا می دانست و همین رمز اثرگذاریش بود…

 

سه روز بیشتر از آغاز جنگ تحمیلی نگذشته بود که این روحانی مبارز تحت اشراف ایت الله العظمی نوری همدانی در تشکیل اولین گروه رزمی و تبلیغی طلاب نقش ویژه ای ایفا کرد وعازم منطقه غرب کشور شد.

سرانجام در بیست و دوم مهرماه سال ۱۳۵۹ در منطقه سرپل ذهاب به فیض شهادت نایل آمد . اخلاص شیخ ولی الله انقدر بود که نه پلاکی داشت و نه کارت شناسایی… گرچه به ظاهر مفقودالجسد و گمنام ماند. اما بعدها معلوم شد که او اولین شهید روحانی دفاع مقدس است .

سالهای جنگ و پس از آن که در کردستان و غرب بودم بدنبال نشانی از او بودم اما گویی می خواست گمنام باشد که سیدشهیدان اهل قلم فرمود:”گمنامی تنها برای شهرت پرستان دردآور است وگرنه تمام اجرها در گمنامیست”.

روحش شاد و یادش گرامی و راهش پررهرو باد .

راوی: سردار ملکی
شاگرد و دوست شهید سلیمانی فرد و
مدیرکل بنیادحفظ آثار وارزشهای دفاع مقدس استان مازندران.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.