پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واگذاری, راه درمان چشمه سورت مازندران

مشاور اجرایی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان مازندران گفت که تنها راه نجات چشمه باداب سورت از تخریب , واگذاری این میراث طبیعی کشور به میراث فرهنگی است .

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از ایرنا؛ علی ماهفروزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : در سالهای اخیر با توجه به وضعیت تخریبی که برای این میراث طبیعی کشور بوجود آمده بود واگذاری به اداره کل میراث فرهنگی برای انجام اقدامات لازم حفاظتی صورت گرفت.

وی ادامه داد : درمدت چندماهه واگذاری موقت به اداره کل میراث فرهنگی مازندران فنس کشی و استقرار یگان حفاظت انجام شد تا از آسیب های دیگر به آن جلوگیری شود .

مشاور اجرایی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه همچنان بی مهری به این اثر کم نظیر وجوددارد ، افزود: با وجود وعده هایی مبنی بر واگذاری این اثر طبیعی به اداره کل میراث فرهنگی مازندران تاکنون این مهم محقق نشده است .

ماهفروزی اظهارداشت ، عملیاتی نشدن این تصمیم می تواند زمینه ساز بروزدوباره مشکلات تخریبی و آسیبی که سالهای اخیر به این اثر طبیعی میراثی وارد شد را شاهد باشیم .

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری قوانین منابع طبیعی و همگام شدن این قوانین مقتضای زمان فعلی ، ادامه داد : در حال حاضر قوانین دهه ۴۰ و۵۰ از سوی این نهاد اجرا می شود .

ماهفروزی افزود: درحالیکه این قوانین نیازمند بازنگری است تا با لحاظ کردن حفظ منابع طبیعی ظرفیت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه ها فراهم شود .

وی تاکید کرد: براساس شرایط ، کشورهای جهان از منابع طبیعی برای ایجاد فضاهای گردشگری استفاده می کنند و این روند می تواند در کشورمان نیز پیاده شود .

چشمه باداب سورت در استان مازندران دومین میراث طبیعی ثبت شده کشور محسوب می شود که برای جبران از آسیب های سال گذشته مدتی بر روی گردشگران بسته شده بود.

چشمه باداب سورت سال ۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این چشمه پلکانی تراورتنی که در روستای ‘ اروست’ بخش کوهستانی چهاردانگه شهرستان ساری واقع است ، دومین چشمه آب شور جهان پس از پاموک کاله ترکیه محسوب می شود که به ثبت جهانی رسیده است.

باداب که گویش مازندرانی آن ‘ بادو’ یا ‘ وا او ‘ است به چشمه هایی گفته می شود که آب آنها گازدار یا شور است و یا خاصیت درمانگری بیماری هایی مانند روماتیسم را دارد.

نام چشمه باداب نیز بر گرفته از روستای ‘ سورت ‘ است که سال ها پیش در نزدیکی آن واقع بوده و امروزه از میان رفته است. سورت در گویش محلی منطقه کوهستانی هزارجریب مازندران به معنای صدای سوت است . گفته می شود نام باداب سورت در واقع بیانگر شدت اثر آب گاز دار چشمه این منطقه است .

چشمه باداب سورت که در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارد شامل چندین حوضچه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. حوضچه یا چشمه پرآب باداب سورت دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه واقع است ، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف آن نیز رسوب آهن نشسته است. جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سال ها در شیب پایین دست کوهستانی خود صدها طبقه و ده ها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه های مختلف پدید آورده است که جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه های باداب سورت به شمار می روند.

1 نظر
  1. گتی می گوید

    اون اطلاعاتی که در مورد خاستگاه نام سورت دادید و گفتید که در زبان محلی به معنی صدای سوت و یا شدت اثر است ، “کاملا” اشتباه است. لطفا از وبلاگ های بچه کوچولو ها کپی پیست نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.