پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمینه های توسعه بخش چهاردانگه ( بخش پنجم – صنعت )

صنعت اهمیت زیادی در ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از مهاجرت و بالا بردن کیفیت زندگی دارد . لذا با توجه به شریط اقلیمی منطقه و کوهستانی بودن و بهره دهی پایین زمین های کشاورزی و وسعت منطقه و قرار گرفتن در مسیر شمال به شرق و جنوب کشور زمینه ای بسیار مساعدی جهت توسعه صنعتی برخوردار است. به اهم آن اشاره می نمایم.

0

 

در قسمت های قبل درمورد زمینه های مختلف توسعه بخش چهاردانگه از قبیل راه ، توریسم مذهبی ، اکوتوریسم و معدن  اشاره نمودم . در این بخش به جایگاه صنعت در توسعه بخش چهاردانگه خواهم پرداخت.

صنعت اهمیت زیادی در ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از مهاجرت و بالا بردن کیفیت زندگی دارد . لذا با توجه به شریط  اقلیمی منطقه و کوهستانی بودن و بهره دهی پایین زمین های کشاورزی و وسعت منطقه  و قرار گرفتن در مسیر شمال به شرق و جنوب کشور زمینه ای بسیار مساعدی  جهت توسعه صنعتی برخوردار است. به اهم آن اشاره می نمایم.

 

الف) احداث خط انتقال گازدامغان – ساری

احداث خط انتقال گازدامغان – ساری که از بخش چهاردانگه می گذرد نور امیدی برای روشن شدن مشعل توسعه صنعتی را نوید می دهد . یکی از تنگناه های بخش چهاردانگه قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و سرد سیر بودن آن می باشد و با توجه به نداشتن جاده ای مناسب یکی از دشواری های صنعت در منطقه تامین انرزی می باشد. با اتمام طرح انتقال گاز بزرگترین مشکل صنایع که همان تامین انرزی می باشد  حل می شود و شهرک های صنعتی  سه گانه منطقه  و  کارخانه سیمان از این فرصت عالی می توانند به بهترین نحو ممکن استفاده نمایند. گاز ، برق و جاده یکی از زیر ساخت های مهم توسعه صنعتی می باشد.

 

ب) کارخانه سیمان کیاسر

 

براي ديدن تصوير در اندازه بزرگتر روي آن كليك كنيد.

siman-kiasar

 

کارخانه سیمان کیاسر که در روستای ترکام احداث شده و روزانه توان تولید 2000 تن سیمان را دارد . کارخانه سیمان کیاسر از زمستان سال 1392 شروع به تولید نموده است. نقش موثری در ارتقاء وبازده ی اقتصاد منطقه خواهد داشت. بخشی از تولیدات این کارخانه به کشور های خارجی صادر می شود و در کنار ماده معدنی فلورین ارا که به کشورهای دیگر صادر می شود  نام بخش چهاردانگه  را در زمره صادر کننده به خارج از کشور قرار داده است.

این کارخانه نیاز به جذب ۱۵۰ نفر نیروی مستقیم و نزدیک به ۸۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در صورت جذب نیروی بومی می تواند بخش از اشتغال  جوانان منطقه را برطرف نماید .محصولات این کارخانه به شرح ذیل می باشد:

تولیدات کارخانه شامل انواع سیمان خاکستری شامل تیپ ۱ – ۴۲۵، تیپ ۲ و ۵ می باشد.

 

سیمان تیپ ۴۲۵-۱

این نوع سیمان دارای مصرف عمومی بوده و مصرف کننده تنها انتظاری که مازاد بر کلاس ۳۲۵-۱ دارد مقاومت های بالاتر است بطوری که مقاومت ۲ روزه این سیمان حداقل kg/cm² ۱۰۰ و مقاومت ۲۸ روزه آن حداقل kg/cm² ۴۲۵ میباشد.

 

سیمان تیپ ۲

این سیمان به عنوان یک نوع سیمان پرتلند اصلاح شده تعریف میگردد و از مقاومت متوسطی در مقابل حمله سولفاتها به بتن در محیط های سولفاته برخوردار است . همچنین گرمای هیدراتاسیون ناشی از فرایند هیدراته شدن در زمان گیرش بتن این سیمان کمتر میباشد و از جمله سیمانهای با گرمای هیدراتاسیون متوسط است.

 

سیمان پرتلند تیپ۵

این نوع سیمان به عنوان سیمانی با مقاومت بالا در مقابل حمله سولفاتها شناخته شده است . لذا در مواردیکه خطر سولفاته شدن بتن را تهدید نماید از این سیمان استفاده می گردد. از مشخصه‌های بارز این نوع سیمان انبساط سولفاته شدن بتن و درصد آن میباشد که حد اکثر میزان آن در ۱۴ روزه ۰.۰۴ در صد می باشد

 

پ)شهرک صنعتی چهاردانگه (کیاسر)

این شهرک صنعتی چهاردانگه با وسعت 40 هکتار با قرار گرفتن کنار جاده اصلی ساری – سمنان با دارا بودن تاسیسات زیر بنایی  تعدادی کارخانه در آن احداث شده است که به دلایل مختلفی یا به طور کامل تعطیل هستند مانند کارخانه موتور سیکلت سازی ، کارخانه شیر پاستوریزه ریواس و… و یا بعضی از کارخانه ها با ظرفیت بسیار محدود در حال فعالیت هستند. اگر مسولان مشکلات کارخانه های موجود در شهرک صنعتی چهاردانگه را حل نمایند و سرمایه گزاران را تشویق به سرمایه گزاری در این شهرک نمایند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان در منطقه فراهم می شود و توسعه پایدار بخش را به دنبال خود دارد.

 

ت) ناحیه صنعتی هفت خال ( گرماب)

ناحیه صنعتی هفت خال به وسعت 9 هکتار در کنار جاده اصلی ساری – سمنان و در کیلومتر 55  ساری واقع شده است.در ناحیه صنعتی هفت خال نیاز تعدادی کارخانه مستقر هستند که وضعیتی مانند شهرک صنعتی کیاسر دارند.

 

ث)شهرک دامپروری پشتکوه چهاردانگه

 این شهرک دامپروری در روستای پشرت واقع شده است و با جاده ساری – سمنان،  6 کیلومتر فاصله دارد. با توجه به اینکه شغل عمده مردم بخش چهاردانگه از دیر باز دامدادری بود با احداث این شهرک امید آن می رفت دامداری سنتی منطقه به سمت صنعتی شدن رود . اما تا کنون هیچ گونه واحد دامداری در این شهرک مستقر نشده اند. در صورت فعالیت این شهرک می تواند اشتغال زیادی در دهستان پشتکوه چهاردانگه ایجاد نماید.و از سیل مهاجرت این منطقه به استان سمنان جلوگیری نماید.

 

ج) پالایشگاه نفت چهاردانگه

پالایشگاه نفت چهاردانگه بعد از مدت های طولانی توانست مجوز های زیست محیطی را دریافت و کلنگ احداث آن در دولت دهم در روستای کردمیر پشتکوه  در کنار جاده اصلی ساری – سمنان به زمین زده شد. با توجه به اینکه در استان های شمالی ، سمنان و خراسان پالایشگاهی وجود ندارد و بخشی از نفت کشور های حوزه دریای مازندران از طریف خط  لوله نکا- تهران به پالایشگاه های تهران و تبریز انتقال پیدا می کند. و همچنین کشف نفت در دریای مازندران به خصوص در محدوده ی استان مازندران زمینه ی مناسب برای  احداث پالایشگاه در منطقه فراهم می باشد.

در صورت تحقق این امر بخش عمده ای از مشکلات اشتغال در استان حل شده  و با احداث آن مازندران به قطب صنعتی تبدیل می شود و زمینه مناسب برای مجموعه های پایین دستی فراهم می شود.

 

نويسنده : حامد خليلي ازني

 

منبع : وبلاگ چهاردانگه ساري با تاريخ كهن

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.