پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مراسم یاد یاران سفر کرده در روستای ولویه بالا + تصاویر

امسال نیز همانند سال های گذشته مردم روستای ولویه بالا در روز جمعه 11 اردیبهشت 1394 این رسم کهن را به جا آوردند.

1

 

ایرانیان از دیرباز برای رفتگان خود احترام خاصی قائل بوده و پیوسته به هر نحو که بر ایشان امکان داشته، کوشیده اند تا روح آنان را از خود راضی نگه دارند و رسم خیرات دادن برای اموات که یکی از رایج ترین مراسم شب جمعه در اغلب نقاط کشور به شمار می آید، نموداری از این احترام است به اضافه این که در بین ساکنان اغلب مناطق شهری و روستایی کشور، پنجشنبه آخر سال، اختصاص به اموات دارد و چنان چه می دانیم، در آن روز، مردم در کنار مزار عزیزان از دست رفته خود حاضر می شوند و برای آمرزش روح  آنان فاتحه می خوانند و خیرات می دهند.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه ساری، در روستای ولویه بالا چهاردانگه مردم هر سال در فاصله بین 10 تا 20 اردیبهشت ماه در اولین جمعه بر سر مزار رفتگان حاضر می شوند تا ضمن یاد آنها با قرائت قران، ذکر فاتحه و مرثیه خوانی تلطیف روح خود و آمرزش اموات باشند.

 

امسال نیز همانند سال های گذشته مردم روستای ولویه بالا در روز جمعه 11 اردیبهشت 1394 این رسم کهن را به جا آوردند.  

 

مردم مازندران  روز 26 عید ماه طبری را که برابر 28 تیرماه است، روز مردگان می دانند و هر سال در  این روز، در مناطق روستایی استان مراسم ویژه ای بر پا می شود. اما این مراسم در روستای ولویه بالا به نام یار یاران سفر کرده نامیده شده است.

 

yad-yaran-valoyeh-1 yad-yaran-valoyeh-2 yad-yaran-valoyeh-3 yad-yaran-valoyeh-4 yad-yaran-valoyeh-5  yad-yaran-valoyeh-7 yad-yaran-valoyeh-8

 

عکس: مهران کردان

 

1 نظر
  1. ز کیاسری می گوید

    سلام بله درسته مردم مازندران 28 تیرماه هر سال رو عید مرده ها میدونن. سر مزارشون حاضر میشن . آش ترش درست میکنن که یعنی مذاق ما بعد از شما شیرین نیست . هندونه قاچ میکنن و با شربت از کسانی که سر مزار مردگان خودشون اومدن پذیرایی میکنن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.