پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی حجت الاسلام دکتر حمید دهقان چاچکامی

0

 

اینجانب در اول فروردین 1339 در روستای چاچکام متولد و در سال 1352پس از طی مقطع ابتدایی وارد حوزه علمیه شهرستان ساری شدم و در سال 1355 وارد حوزه علمیه قم شدم و از محضر اساتیدی همچون مدرس افغانی، مرحوم اسحاقی و مرحوم عبایی خراسانی تا پایه ششم را تلمّذ کردم. رسائل را در خدمت آیة الله اعتمادی و مکاسب را از محضر مرحوم آقای ستوده و کفایتین را در حضور آیة الله صالحی مازندرانی کسب فیض کردم.

 

خارج اصول را در محضر آیة الله فاضل لنکرانی و ادامه آن را پس از تعطیلی درس اصول آیة الله فاضل از محضر آیة الله مکارم و صالحی مازندرانی بهره گرفتم. در تفسیر قرآن از محضر آیة الله مشکینی، آیة الله جوادی آملی، آیة الله معرفت (علوم قرآنی) و آیة الله خزعلی (علوم قرآنی) بهره مند شدم.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دروس کلاسیک را به صورت آزاد ادامه دادم و در سال 1366پس از اخذ دپیلم در کنکور سراسری در رشته حقوق پذیرفته شدم. لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه تهران گرفتم و اکنون در رشته حقوق کیفری و جرم شناسی در مقطع دکتری در حال تهیه رساله در دانشگاه تربیت مدرس هستم.

 

از سال 1372 در رشته تخصصی حقوق و فقه جزایی و قواعد فقهیه در دانشگاههای مختلف تهران، بین المللی امام خمینی (ره) و آزاد قم تدریس داشته ام. و در دروس معارف هم به تدریس رشته های انقلاب اسلامی و تاریخ اسلام و اخلاق اسلامی پرداخته ام. از سال 1370 وارد عرصه نویسندگی شدم. ابتدا با مرکز تحقیقات شهید محلاتی همکاری داشتم که حاصل آن چاپ دو جلد کتاب درسی با عنوان دانش اجتماعی که در سپاه تدریس می‌شود. دو جلد کتاب هم با موضوع انقلاب اسلامی تدوین و تالیف نمودم که با استقبال گسترده روبرو شده و در دانشگاه تدریس می شود.

از سال 1376 با پژوهشکده حوزه و دانشگاه در زمینه حقوق کیفری همکاری داشتم که حاصل آن چاپ جلد اول کتاب بررسی تطبیق حقوق جزای عملی اسلام و حقوق معوقه است که به عنوان کتاب سال دانشگاهیان در سال 81 و کتاب سال حوزویان در سال 84 انتخاب شده است.

 

پس از طرح گفتمان عدالت و عدالت خواهی در سالهای آخر کتابی تحت عنوان تحلیل مفهوم عدالت و شاخه در عدالت اجتماعی تألیف نمودم که طی کمتر از شش ماه چاپ اول آن تمام شد و برای چاپ بعدی به دلیل مسائل مالی اقدامی صورت نگرفته است. در حال حاضر نیز چندین پروژه و طرح تحقیقاتی دردست تکمیل دارم از قبیل بررسی مبانی فقهی و حقوقی آزادی بیان و مطبوعات و قلمرو آن، عدالت جنسیتی در نظام کشوری اسلام، و در آمدی بر مدیریت فرهنگی رسول خدا (ص) و منشأ خانواده در اسلام و غرب.

 PicS151

 

همچنین به مدت 10 سال مسئولیت نهاد نمایندگی در دانشگاه‌های کاشان، بین المللی امام خمینی(ره) قزوین و علامه طباطبایی را‌ برعهده داشت.

 

ایشان پس از تحمل یک سال بیماری سرطان خونی در سن 50 سالگی ( در تاریخ 16 اسفند 1388 ) در بیمارستان تهران وفات یافت و روحش به ملکوت اعلی و رحمت و رضوان الهی به پرواز درآمد.

 

پیکر این روحانی گرانقدر پس از اقامه نماز توسط آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران در کنار مزار برادر شهیدش علی دهقان، در روستای چاچکام ساری آرام گرفت.

 

تحصیلات دانشگاهی

مقطع : ‎لیسانس          رشته : ‎حقوق                دانشگاه : ‎تهران

مقطع : ‎فوق لیسانس         رشته : ‎حقوق کیفری            دانشگاه : ‎تهران         تاریخ اخذ  ‎1375/3/31

عنوان پایان نامه : ‎تاثیر زمان و مکان بر قوانین جزایی اسلام

 

مقطع : ‎فوق لیسانس     رشته : ‎حقوق کیفرى      دانشگاه : ‎تهران

عنوان پایان نامه : ‎تاثیر زمان و مکان بر قوانین جزایی اسلام

 

مقطع : ‎دکترا          رشته : ‎حقوق کیفری    دانشگاه : ‎تربیت مدرس

عنوان پایان نامه : ‎جایگاه مصلی در قانونگذاری کیفری ایران

 

تالیفات

انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ

‎بررسی تطبیقی حقوق جزای عمومی اسلام

‎بررسی قانون سرقت

‎پژوهشی نو پیرامون انقلاب اسلامی

 ‎تاثیر زمان و مکان بر قوانین جزایی اسلام

 ‎تحلیل مفهوم عدالت و تأثیر آن بر قوانین کیفری

 ‎دانش اجتماعی

 ‎شمیم عدالت: تحلیل مفهوم عدالت و تاثیر آن بر حقوق کیفری (با تکیه بر آموزه های اسلامی)

‎مطالعه تطبیقی حقوق جزای عمومی اسلام و حقوق موضوعه

 

 

منبع: پایگاه اندیشوران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.