پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گلخانه 20 متری با تلاش زوج خوش‌ذوق به 2 هزار متر ارتقا پیدا کرد

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| این روزها صحبت از کار و تلاش که به میان می‌آید همه ما را به یاد کار جهادی در شرایط سخت اقتصادی می‌اندازد چرا که اقتصاد داخل کشور در بحران قرار دارد، تولید در داخل در این شرایط مستلزم داشتن روحیه‌ای قوی و جهادی است.

در اطراف‌مان درست همین نزدیکی‌ها هنوز افراد پرتلاشی وجود دارند که با شکست دست از تلاش برنداشته و به موفقیت در حوزه اشتغال دست پیدا کرده و فوایدش را با دیگران تقسیم می‌کنند، شیوع ویروس کرونا در سطح شهرها و روستاها موجب شد افرادی که به‌فکر آبادانی شهر و کشور خود هستند به شکل برجسته‌تری دیده شوند.

ضدعفونی و آهک‌پاشی سطح خیابان‌ها و معابر روستای گلدون مرکز مازندران در روزهای کرونایی توسط زوجی که از زندگی مشترک به کار مشترک رسیدند، نظرمان را به خود جلب کرد، این زوج پرتلاش که دارای سابقه ۱۸ سال زندگی مشترک و دو فرزند هستند، کار پرورش گل و گیاه را از یک گلخانه ۲۰ متری آغاز کرده و زیربنای آن را به ۲ هزار متر افزایش دادند.

*آقا مصطفی فرزند شهید و کارآفرین نمونه است

مصطفی رنجبر ۳۸ ساله فرزند شهید جهادی پرویز رنجبر، از اهالی روستای گلدون ساری، به همراه مادر، خواهر و همسرش در گلخانه روستا به کار پرورش گل و گیاه مشغول است، وی برای ۴ نفر به‌طور مستقیم و ۲۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است، برای کسب اطلاعات بیشتر با این زوج به گفت‌وگو پرداختیم که شما را به خواندش دعوت می‌کنیم؛

در ابتدا آقای مصطفی رنجبر می‌گوید؛ من در ابتدا کارمند اداره‌ای بودم ولی علاقه‌ای به آن شغل نداشتم، با اصرار مادر و همسرم از حدود هشت سال پیش وارد کار پرورش گل و گیاه شدم و در این راستا از ملک پدری استفاده کردم، در ابتدای امر فروش گل و گیاه را از بازارهای هفتگی آغاز کردیم، کار ساده‌ای نبود، گلخانه ما ۲۰ متری بود که امروز به ۲ هزار متری ارتقا پیدا کرد.

*متضرر شدیم اما ناامید نه!

وی اعلام می‌کند؛ برای احداث گلخانه هزینه اولیه شروع کار حدود یک میلیون تومان هزینه کردم، پس از یک‌سال، باد شدیدی وزید و کل سالن را تخریب کرد، دوباره از نو شروع کردیم که ناگهان قارچ به جان گل‌ها افتاد و گلدان‌ها از ۴۰۰ تا به ۱۰ عدد رسیدند،‌ پس از آن بعد از بازگشت از یک سفر سه روزه متوجه شدیم که کارگر با آب دادن بیش از حد قلمه‌ها را نابود کرد، خلاصه اینکه متضرر شدیم ولی ناامید خیر!

رنجبر ادامه می‌دهد؛ کار در گلخانه مزایایی همچون همکاری و نزدیکی با اعضای خانواده، تاثیر ثبت در روحیه و درآمد مناسب اشاره کرد، معایبش هم بروز اتفاقات و بلاهای ناگهانی همچون طوفان و برف است که می‌تواند همه تولیدات را از بین ببرد است. 

*پرورش بیش از ۷۰۰ گونه از گل‌های مختلف در گلخانه ۲ هزار متری

این پرورش‌دهنده گل و گیاه با اشاره به اینکه هم اکنون در بخش گل‌های آپارتمانی حدود ۴۰۰ گونه گل و در بخش کاکتوس حدود ۳۰۰ گونه گل پرورش می‌دهد، اضافه می‌کند؛ کار ما فقط تولید گل است، خودمان قلمه و پیوند می‌زنیم و از این کار لذت می‌بریم، در این روستا بزرگ‌ترین گلخانه را دایر کردیم البته گلخانه دیگری در دست احداث است که امیدواریم بر تعدادش اضافه شود تا ظرفیت این روستا به افراد بیشتری معرفی شود.

وی که سه سال متوالی کارآفرین نمونه شناخته شده از کاهش درآمد با شیوع کرونا می‌گوید و تاکید می‌کند؛ اوضاع کاسبی خوب است، ولی قبل از بحران کرونا ما فروش خوبی به‌ویژه در بازارهای محلی، استانی و ارسال در کشور داشتیم، ولی باز هم خدا را شکر، حدود چهار سالی است که مردم استان به خرید گل و گیاه زینتی توجه بیشتری نشان دادند.

* دستمزد همسرم ماهی ۵ میلیون است

آقای رنجبر با اعلام اینکه همسرم زحمات فراوانی می‌کشد و اگر حضورش و همچنین حمایت‌های مادرم نبود امروز پیشرفتی حاصل نمی‌شد، می‌گوید؛ خوشحالم که در کنار خانواده‌ام مشغول کار هستم، اگر بخواهم به همسرم حقوق بدهم حدود ۵ میلیون دستمزدش است، ما کارگر ثابت نداریم هر کسی آمد یک دوره‌ای ماند آموزش دید و رفت، اینجا را خانوادگی اداره می‌کنیم.

این کارآفرین در پاسخ به این سوال که درآمد تقریبی حاصل از فروش گل‌ها چقدر است،گفت: چون ما چندین فصل بیشتر هزینه می‌کنیم از برج ۱۰ تا برج سه سال آینده فروش بیشتری داریم، البته که علت اصلی گسترش کار و خرید زمین هزار متری برای احداث گلخانه جدید درآمد خوب حاصل از فروش بود که موجب انگیزه ادامه کار شد، تا جایی که الان حدود ۷ هزار قلمه داریم که نیاز به فضای جدید برای تکثیر دارند و ما به گسترش بیشتر زیربنای گلخانه فکر می‌کنیم.

* دریافت تسهیلات از بنیاد برکت 

وی با اعلام اینکه در طول این مدت تنها یک بار وام ۴۰ میلیونی از بنیاد برکت دریافت کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۹ میلیون تومان بابت بارپرداخت این وام واریز می‌کنیم، وام و حمایت دیگری وجود ندارد و همه هزینه‌ها شخصی و از محل درآمد همین کار است.

رنجبر می‌گوید؛ مشتری‌های ما بیشترین گل‌های آپارتمانی همچون؛ سانسوریا، زامپوریا و کورتون خریداری می‌کنند و سلیقه‌ها متفاوت است، این کار آینده خوبی دارد، ولی متاسفانه چون حمایتی صورت نمی‌گیرد نمی‌توانیم به صادرات گل فکر کنیم!! همیشه سعی کردم به علاقه‌مندان این کار آموزش بدهم تا افراد بیشتری در این مسیر قرار بگیرند چه خوب است حتی اگر فرزندانمان نیز در همین شغل به موفقیت برسند، من به توسعه و به‌روز رسانی گلخانه در کنار خانواده‌ام فکر می‌کنم.

*گلخانه ۲۰ متری را تخریب نکردیم تا یادمان باشد از کجا شروع کردیم

در ادامه مائده شعبانپور ۳۶ ساله اهل روستای عرب‌خیل ساری، همسر آقای رنجبر که ظاهری پرتلاش دارد و در حین کار به امور فرزندان توجه دارد، بیان می‌کند؛ من در کنار خانواده‌ام مشغول کار پرورش گل و گیاه شدم در این کار خستگی زیادی وجود دارد، ما آزمون و خطاهای زیادی را از سر گذراندیم، روزی که کار را اغاز کردیم نابلد بودیم ولی امروز به گسترش کار فکر می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد؛ خاطرم هست در ابتدا در گلخانه کوچک ما زمانی که بنفشه و مینا سر برآوردند به همسرم گفتم چگونه اینها را به فروش برسانیم؟ اصلا می‌توانیم؟ چرا که گل‌های فصلی باید در فصلش فروخته شود اگر بماند باید زیر خاک برود، برای فروش به تک تک مغازه‌ها سر زدیم و اذیت شدیم، گلخانه هنوز پابرجاست و گلخانه جدید احداث شده!

شعبانپور اظهار می‌کند؛ ما آموزش ساده اولیه پرورش گل و گیاه را در فنی و حرفه‌ای گذراندیم، ولی کار در محیط واقعی متفاوت است از این رو با تحقیق و تلاش و استفاده از تجربه فعالان حدود ۴ ماه طول کشید تا آموزش ببینیم و بعد کم کم اوضاع بهتر شد، مشتری‌ها گلخانه ما را شناختند، فروش در بازارهای محلی کمک کننده بود.

*صداقت در کار؛ شرط موفقیت

همسر آقای رنجبر تاکید می‌کند؛ صداقت در کار اهمیت دارد ما شرط موفقیت را صداقت قرار دادیم، گل‌های آپارتمانی انواع مختلفی دارند که به نور کم و زیاد نیاز دارند همچون گل بنجامین ک باید مواد غذایی دریافت کند باید شرایط محیا باشد، ما از مشتری می‌پرسیم که کل را کجا نگهداری می‌کند و به اون مشورت داده بعد به فروش و کسب سود فکر می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوه فروش‌مان سنتی است خیلی کم در فضای مجازی عرضه داریم، بیان می‌کند؛ اوضاع فروش خوب است، کار در گلخانه از ۶ صبح استارت خورده تا غروب آفتاب ادامه دارد، خوشحالیم که توانستیم با اخذ مجوزات لازم کار را گسترش بدهیم و اشتغال‌زایی ایجاد کنیم، ما روزهای سخت را از خاطر نمی‌بریم و هنوز هم گل‌ها را به بازار هفتگی می‌بریم.

خانم شعبانپور در پایان با اشاره به اینکه خوشحالیم که سختی و تلاش نتیجه داد و می‌توانیم بگوییم که در این حرفه موفق عمل کردیم، می‌گوید؛ در سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار گلدان گل با ۳۰۰ گونه مختلف تولید کردیم که علاوه بر فروش در بازارهای هفتگی شهرمان به استان‌های دیگر هم ارسال کردیم.

با شنیدن صحبت‌های این زوج موفق واژه‌هایی همچون اخلاق، خانواده، همگرایی و امید به آینده و جهش در تولید برای‌مان تداعی می‌شوند، اشتغال و کارآفرینی نیاز روز جامعه ما است، اتکا به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی توسط این خانواده درون روستا درسی است که باید در کل کشور گسترش پیدا کند.

به گزارش فارس؛ حال که مواردی از تولید بدون وقفه را توسط مردم شاهدیم بهتر است مسوولان آستین همت بالا زده و تولیدات داخلی را به سمت صادرات هدایت کنند و یا اینکه حمایت‌های خود را به این سمت و سو بیاورند.

 /۸۶۰۴۸/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.