پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تامین اعتبار؛ کلید سایت موزه شدن وستمین چهاردانگه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: طرح سایت موزه وستمین تهیه شده و پس از تامین اعتبار لازم مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سایت وستمین در بخش چهاردانگه  شهرستان ساری استان مازندران قرار دارد و نخستین فصل کاوش آن نیز از سال ۹۴ در جریان عملیات حفاری خط انتقال گاز دامغان-کیاسر آغاز شد و بعد از کاوش‌ها مشخص شد قدمت این محوطه تاریخی به دوره اشکانیان برمی‌گردد.

باستان‌شناسان در این محوطه باستانی سه فصل کاوش را پشت سر گذاشتند که در نخستین فصل آن ۶۰ گور دخمه در محوطه که ۴۸ گورِ آن باز شده بود، از دل خاک بیرون آورده شد ، در دومین فصل کاوش هم که سال ۱۳۹۶ انجام شد ۱۲ گور دیگر و در فصل سوم کاوش‌ها نیز که در سال ۱۳۹۷ برگزار شد نیز ۳۳ گور دخمه کشف شد.

بعد از انجام کاوش‌ها در این محوطه تاریخی برای تبدیل شدن به سایت‌موزه با ارائه طرحی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی معرفی شد.

بعد از اینکه باستان‌شناسان در کاوش‌های خود قدمت آثار باستانی و گورستان کشف شده را تخمین زدند ،طرح تأسیس سایت‌موزه وستمین تهیه و ارائه شده و در صورت تأیید طرح، پس از تأمین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: پیگیری‌های برای اختصاص اعتبارات برای طرح تکمیلی سایت موزه شدن وستمین در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در وزارت خانه وستمین به‌عنوان سایت موزه پیشنهاد شد، افزود: این طرح مجوز دارد و طرح سایت موزه وستمین تهیه شده است و پس از تامین اعتبار لازم مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد که باید بحث مرمت آن در دستور کار قرار گیرد و دست‌کم نیاز به 5 میلیارد تومان اعتبار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.