پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ورزش آمل، ۱۶ سال در آرزوی تحقق پروژه ۵ هزار نفره/ کهن‌ترین استادیوم ورزشی امیدوار به اعتبار

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ قربانعلی مسافر| یکی از روزهای سال ۱۳۸۵ بود که پس از سفر استانی رئیس جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد به استان مازندران پروژه ساخت استادیوم ۵ هزار نفری در تعدادی از شهرهای استان برای توسعه ورزش و استفاده بهتر مردم از اماکن ورزشی کلید خورد و عملیات ساخت استادیوم ورزشی شهید چمران یکی از یادگاری‌های ماندگار ورزشکاران آملی با تخریب فضای موجود آغاز شد.

این پروژه بزرگ ورزشی آمل روزهای گرم و سرد فراوانی را به خود دیده، توقف و حرکت زیادی را در عملیات عمرانی مشاهده کرده و “پیر پروژه‌های ورزشی شمال کشور” است.

پروژه‌ای که اوایل دوره ریاست تربیت بدنیِ محمد علی‌آبادی کار خود را آغاز کرده و به همراه ساخت استادیوم‌های شهرستان نور، قائم‎شهر و ساری هم‌اکنون نیمه‌کاره مانده است.

استادیوم ۵ هزار نفری شهرستان آمل در مرکز شهر واقع شده و در مجاورت اداره ورزش و جوانان حتی در زمان تخریب ورزشکاران زیادی را به خود دیده است و با تبدیل شدن به پروژه ملی اندرخم کوچه “چه کنم، چه کنم” جا مانده و حدود ۱۶ سال است گام‌های سازنده مسؤولان متعدد کشوری، استانی و منطقه‌ای را به خود دید ولی این گام‌ها کارساز نبود و قدم‌ها نامبارک.

پیشینه استادیوم شهید چمران؛ از تخریب تا ساخت

قرار بود پروژه استادیوم شهید چمران بعد از تخریب، ۳۶ ماهه ساخته شود و با سپردن عملیات عمرانی به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اعتبار مورد نیاز در آن زمان ۳۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد اما بیش از ۱۹۰ ماه بزرگترین استادیوم شهر هزار سنگر منتظر روبان قرمز افتتاح است.

سیاستمداران و دولتمردان زیادی نظیر کیومرث هاشمی، محمود گودرزی، مسعود سلطانی‌فر، محمد عباسی، معاونان وزارت ورزش و جوانان و رؤسای مختلف شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور از پروژه بازدید کردند و دست به تصمیم‌گیری زدند.

سرنوشت مبهم پروژه میلیاردی ورزشی با کش و قوس‌های فراوان اعتباری و بودجه‌ای نگذاشت تا پیشکسوتان و ورزش‌دوستان آملی ساکت بنشینند و در همان روزهای نخست، عملیات را غیرکارشناسی دانسته و به اعتراض‌های شدید متوسل شوند.

مسؤولان ورزشی آن زمان به پیشکسوتان و دوومیدانی‌کاران معترض قول دادند که پس از تخریب در مدت زمان سه سال ورزشگاهی با گنجایش ۵ هزار نفر دارای زمین استاندار فوتبال، زمین‌های تمرین، پیست ۶ خطه دوومیدانی با امکانات رختکن و اتاق‌های اداری مهیا کنند ولی حرف‌ها در قالب وعده‌های دهن پرکن و بدون پشتوانه ماند تا در سال ۱۳۸۸ فعالیت‌های ناچیز عمرانی رو به سکون و توقف برود.

البته جانمایی فعلی استادیوم در حال ساخت آمل با توجه به افزایش جمعیت و کمی فضا در اطراف مجموعه از دیگر مشکلاتی بود که این اقدام را کاملا اشتباه و غیرکارشناسی دانسته و برخی معتقد بودند با حفظ استادیوم شهید چمران باید در خارج محوطه شهر فضای ورزشی بزرگ و وسیع برای برگزاری مسابقات حساس کشوری مهیا شود.

هر چه از پیشینه پروژه استادیوم ۵ هزار نفری آمل بگوییم کم گفتیم، تا اینکه یکی از عوامل، به میان آمدن بحث وقف بودن آن، ورود وراث و اداره اوقاف و امور خیریه بود که پس از مدت‌ها کش و قوس با توافق طرفین سازش شد.

افتتاح فاز نخست استادیوم ۵ هزار نفری تا پایان سال جاری

این روزها عملیات ساخت استادیوم ۵ هزار نفری آمل حال و هوای دیگری به خود گرفته و با ورود پیمانکار جدید شاهد فعالیت ماشین‌آلات، ساخت سکوها، نصب تعدادی صندلی، رنگ‎آمیزی محوطه، تهیه چمن مصنوعی و برخی عملیات عمرانی ایجاد رختکن و اتاق‌های اداری هستیم.

همچنین سفر یک‌روزه اخیر جمشید تقی‌زاده معاون حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان، حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، حسن رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته به این شهرستان و بازدید از زوایای مختلف پروژه کهن بی‌تأثیر نبوده تا از روند پیشرفت عملیات عمرانی ساخت استادیوم با خبر شوند.

جمشید تقی‌زاده معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان همچنین در این سفر با حضور در جمع خبرنگاران به سؤوال آنها پاسخ نداد و جواب سؤوالات متعدد پروژه نیمه‌کاره استادیوم شهید چمران را که حدود ۱۶ سال به بهره‌برداری نرسیده است را به مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذار کرد.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در بین اصحاب رسانه از افتتاح فاز نخست استادیوم ۵ هزار نفری آمل تا پایان سال خبر داد و از نیاز ۲۰۰ میلیارد ریالی برای بهره‌برداری کامل گفت.

حسن کریمی گفت: برای تکمیل فاز نخست این پروژه ۷۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است همچنین برای کامل شدن نهایی پروژه اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شد هرچند پروژه مدت زیادی به طول انجامید و از این روند عملیات عمرانی انتقاد دارم.

وی با بیان اینکه همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل ورزشگاه تهیه شده و با استقرار کارگاه وارد ورزشگاه شده است، افزود: پیمانکاران هم‌اکنون در حال نصب تجهیزات لازم هستند البته تعدادی از صندلی‌ها بر روی سکو نصب شده و چمن مصنوعی آماده برای قرار گرفتن در زمین استادیوم است.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور زمان افتتاح فاز نخست پروژه استادیوم 15 هزار نفری آمل را تا پایان سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: برای تکمیل فاز نخست این پروژه 70 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

نیازمندی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی برای افتتاح پروژه‌های نیمه‎کاره ورزشی

این مسؤول با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی پس از افتتاح فاز نخست عملیات عمرانی ساخت استادیوم شهید چمران آمل، یادآور شد: برای بهره‌برداری کامل این پروژه بزرگ ورزشی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کریمی با اشاره به پیگیری‌های فراوان برای افتتاح و تکمیل پروژه بیان کرد: هم‌اکنون امکانات لازم در زمینه چمن و نور در حال انجام است و با تمام توان آماده هستیم تا آرزوی دیرینه مردم را برای در اختیار داشتن زمین مناسب ورزشی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه از دو سال گذشته تاکنون پروژه‌های زیادی در مازندران افتتاح شده و یا به مرحله افتتاح رسیده است، یادآور شد: در مورد پروژه‌هایی که قرار است در مازندران افتتاح شود می‌توان به استادیوم ۶ هزار نفری ساری اشاره کرد که در آینده نزدیک و قبل پایان دولت تدبیر و امید بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور گفت: فاز نخست پروژه استادیوم ۵ هزار نفری آمل تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد، پروژه ورزشی چالوس اوایل سال آینده تحویل خواهد شد، پروژه استادیوم ورزشی شهرستان نور شهریور امسال افتتاح شد و پروژه ورزشی شهرستان بابل تا خرداد ماه سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: تعداد ۳۲۶ پروژه ورزشی نیمه تمام در کشور داشتیم که طی دو سال گذشته حدود ۸۰ پروژه افتتاح شده است و بقیه پروژه‌ها در آینده نزدیک تحویل داده می‌شود.

کریمی در مورد سهم مازندران از پروژه‌های نیمه تمام کشور، بیان کرد: حدود ۱۰ پروژه در این بین سهم استان مازندران است که استادیوم ورزشی کلارآباد قابل بهره‌برداری است و تعداد انگشت‌شمار پروژه‌های دیگر در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور با اعلام اینکه طی سال جاری در مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، گفت: برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره کشور میزان ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیازمندیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه در روند پیشرفت عملیات عمرانی برخی مشکلات همانند موانع مالی و اعتباری باعث وقفه می‌شود، اظهار کرد: اقدامات خوبی در مازندران طی دو سال گذشته در زمینه به ثمر نشستن پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شد.

پیشرفت ۷۵ درصدی عملیات عمرانی استادیوم ۵ هزار نفری

نماینده آمل مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل، با اشاره به بازدید اخیر معاون وزیر ورزش و مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، اظهار کرد: با توجه به وعده و دستور صریح وزیر ورزش و جوانان مقرر شد تا پروژه استادیوم ۵ هزار نفری آمل بعد از ۱۶ سال در ایام‌الله دهه فجر افتتاح شود.

رضا حاجی‌پور با اشاره به وجود مشکلات فراوان بر سر راه پیشرفت پروژه استادیوم شهید چمران آمل از گذشته تا حال، افزود: معتقدم در گذشته شرایط و امکانات لازم برای افتتاح پروژه مهیا بود ولی وجود مشکلات، کمبودهای اعتباری، موانع اوقافی و ادعای وراث و برخی کم‌کاری مانع پیشرفت پروژه شد.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه شهید چمران، تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از اسفند ماه گذشته تاکنون به همراه برگزاری سه جلسه با وزیر ورزش و جوانان، نشست‌های تصمیماتی با معاونان وزیر و مسؤولان شرکت توسعه و نگهداری و مدیرکل فنی و ساخت وزارت ورزش انجام شد مدیران کشوری و استانی پای کار آمدند و با سرعت اتفاقات خوبی را رقم زدند که ثمرات آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ها بر آن است تا استادیوم ۵ هزار نفری آمل دهه فجر افتتاح شود، یادآور شد: اگر فضای اقتصادی کشور مناسب باشد آرزوی دیرینه آملی‌ها پس از ۱۶ سال محقق خواهد شد.

این مسؤول با اشاره به برخی پیگیری‌ها از گذشته برای اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد تومان به عملیات عمرانی استادیوم، گفت: صحبت‌هایی مبنی بر اختصاص اعتبار در راستای ماده ۴۸ انجام شد تا مسیر کاری عملیات عمرانی عوض شود ولی با صحبت‌های صریح و مطالبه‌گری به دغدغه همه ورزشکاران اندیشیدیم.

حاجی‌پور در مورد صحبت‌هایی مبنی بر طلب بیش از ۴۰ میلیارد ریالی پیمانکار پروژه در مسیر پیشرفت عمرانی استادیوم شهید چمران آمل، گفت: در بازدید اخیر از پیمانکار پروژه خواستیم تا تمام مشکلات و موانع سر راه خود را مطرح کند و به مشکلات مالی و اقتصادی پروژه هم اشاره داشته باشد.

طلب ۴ میلیارد تومانی پیمانکار استادیوم ۵ هزار نفری آمل

یزدانی مدیر کارگاه پروژه استادیوم ۵ هزار نفری آمل نیز با اعلام اینکه این پروژه را از سال ۱۳۹۷ تحویل گرفتیم، اظهار کرد: تاکنون به میزان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دریافتی داشتیم و بیش از ۴ میلیارد تومان طلبکار هستیم.

وی با اشاره به بازدید اخیر معاون وزیر ورزش و جوانان، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، نماینده مردم آمل در مجلس، مشاور، پیمانکار و مسؤولان کشوری و استانی از پروژه، افزود: در تصمیمات مدیران مقرر شد تا هم مطالبات پرداخته شده و کمک شود تا فاز نخست در آینده نزدیک تحویل داده شود هر چند امیدواریم مساعدت لازم انجام شده و اعتبار مورد نظر اختصاص یابد.

یزدانی بیان کرد: با توجه به عملی شدن وعده‌ها فاز نخست شامل پهن کردن چمن، نصب صندلی و ایجاد دکل برق تا 15 اسفند امسال انجام می‎شود و بقیه پروژه به اختصاص اعتبار و بودجه تأمین شده کارفرما بازمی‌گردد.

وی با اعلام اینکه در فاز دوم حفاظ‌های دور استادیوم، سقف کاذب، بسیاری از اتصالات الکتریکی، ابزارآلات برقی، عمرانی و پله‌های ورود و خروج انجام می‌شود، یادآور شد: با تأمین اعتبار لازم پس از مدت زمان هفت ماه آینده پروژه کاملا تحویل داده خواهد شد.

یزدانی گفت: برای کل پروژه حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آمل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از آخرین وضعیت پیشرفت سالخورده‌ترین پروژه ورزشی خبر داد و اظهار کرد: آمل از شهرهای شاخص ورزشی است که ورزشکاران زیادی از این دیار در میادین بین‌المللی، المپیک، مسابقات جهانی، آسیایی و ملی با کسب مدال‌های رنگارنگ توانستند پرچم ایران اسلامی را در اوج نگهدارند و سرود کشور عزیزمان را در دنیا طنین‌انداز کنند.

اسماعیل پهلوان با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ هیأت ورزش فعال در این شهرستان، افزود: پروژه استادیوم ورزشی ۵ هزار نفری آمل تاکنون مدیران و مسؤولان ارشد زیادی را به خود دیده و هم‌اکنون پیشرفت بالایی از لحاظ عمرانی در آن شاهد هستیم.

وی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک با افتتاح این پروژه ورزشی بزرگ بتوانیم آرزوی 16 ساله ورزشکاران و پیشکسوتان آملی را محقق کرده و گامی در راستای اعتلای ورزش برداریم.

مازندران مهد کلنگ‌های بدون روبان افتتاح

به گزارش فارس، مازندران مهد ورزش است، ورزش‌هایی همانند فوتبال، فوتسال، کشتی، رزمی و بسکتبال. هر چند علاقمندان زیادی در دیگر رشته‌های ورزشی توپی، انفرادی، گروهی و همگانی در مازندران تلاش دارند و نام شمال ایران را در اوج نگه داشتند.

ناگفته نماند که آمل از دیرباز تاکنون از شهرهای فوتبالی شمال کشور بوده است، هم‌اکنون حدود ۱۱ فوتبالیست آملی در تیم‌های مختلف لیگ برتری تلاش دارند و حتی در تیم‌های مطرح پایتخت توپ می‌زنند هرچند بازیکنان زیادی نیز در رده‌های امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان از شهرستان آمل نماینده شایسته‌ای برای فوتبال منطقه هستند و از امیدهای آینده به حساب می‌آیند.

با مرور رویدادهای تلخ و شیرین گذشته، نباید فراموش کرد که مازندران از استان‌های شاخص و مهد کلنگ‌زنی ورزشی بوده و عدم اختصاص اعتبارات مالی عاملی برای مهیا کردن روبان قرمز افتتاح‌ها است.

از دیگر نکات بارز و قابل توجه در عملیات عمرانی استادیوم 5 هزار نفری آمل می‌توان به پهن کردن چمن مصنوعی اشاره کرد، چمنی که از سال‌های دور تا به امروز کارنامه نامطلوب خود در مازندران شرجی، مرطوب و همیشه بارانی را نشان داده و در دیدار ماه قبل بین دو تیم پرطرفدار پرسپولیس تهران و نساجی مازندران در هوای بارانی شهید وطنی قائمشهر دوباره این تلنگر در ذهن‎های ورزشی ایجاد می‎شود.

با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی دولت تدبیر و امید براساس تحلیل بسیاری از سیاسیون و اصحاب رسانه می‌توان ریشه برخی از سفرهای وزرا و معاونان آنها به استان‌های مختلف و سرکشی از امکان ورزشی، صنعتی، تولیدی، پروژه‌های نیمه کاره و وعده اختصاص اعتبار را به انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ دانست البته پس از تأمین اعتبار و افتتاح پروژه‌های باکیفیت می‌توان قضاوت کرد که در پس پرده، خدمت به مردم و بهره‌مندی حداکثری عمومی از امکانات دولتی نهفته بوده است.

قرار داشتن آمل در انتهای مسیر مواصلاتی هراز طی روزهای منتهی به تعطیلات پایان هفته، فضا را برای سفرهای وزرا و مسؤولان ارشد کشور به مازندران فراهم کرده تا در کنار آن، زمانی را برای بازدید و نشست‌های تصمیماتی مهیا کنند.

امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم از سوی دولت تدبیر و امید، مردم شهر هزار سنگر آمل که مقاومت و ایستادگی در میادین مختلف را از دماوند کوه به ارث بردند، پس از ۱۶ سال تحمل و صبر شاهد افتتاح استادیوم ۵ هزار نفری به عنوان “پیر پروژه‌های عمرانی” و “کهن‌ترین طرح استان مازندران” باشند نه اینکه دوباره پای “شعار و شو تبلیغاتی” به پروژه‌های ورزشی باز شود و سماق مکیدن کار ورزشکاران آملی شود.

انتهای پیام/۸۶۰۱۲/ج/و




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.