پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای خلرد چهاردانگه

روستای خلرد در ده کیلومتری جاده اصلی کیاسر از ایستگاه دارپشت، در دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. خلرد از سه جهت در محاصره کوههای اطراف است و امکان توسعه و گسترش روستا به سوی دشت، تنها قسمتی از جهت شمال غربی آن امکانپذیر است.

2

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستای خلرد در ده کیلومتری جاده اصلی کیاسر از ایستگاه دارپشت، در دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است. خلرد از سه جهت در محاصره کوههای اطراف است و امکان توسعه و گسترش روستا به سوی دشت، تنها قسمتی از جهت شمال غربی آن امکانپذیر است. از روستاهای مجاور میتوان به لالا، سنگ چشمه، سنام و شهر کیاسر اشاره کرد. بر اساس سرشماری 1395، جمعیت روستای خلرد 42خانوار و 126 نفر جمعیت می‌باشد.

روستای خلرد، تا سال 1366 جزء بخش دودانگه بوده که از این بخش جدا به بخش چهاردانگه ملحق شد.

در کتاب مازندران و استرآباد رابینو از این روستا به نام خلرت نام برده شده است.(مازندران و استرآباد، رابینو، ترجمه وحید مازندرانی ، 190)

 

 در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران روستای خلرد چنین معرفی شده است:

دهی از دهستان نرماب بخش دودانگه شهرستان ساری، 7 کیلومتری شمال خاوری سعید آباد، کوهستان جنگلی، معتدل مرطوب،سکنه 690 نفر، شیعه مازندرانی، و فارسی

آب از چشمه سار، محصول، لبنیات، غلات، ارزن و عسل، شغل زراعت و گله داری، صنایع دستی زنان کرباس و شال بافی، راه مالرو.( کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران، ج 3ص 106)

در کتاب شجرت المجاد فی تاریخ میرعماد، نوشته سید حسین بنافتی چنین می نویسد: بعد ازفتح اسران رستاق توسط محمود میرعمادالدین، وی به پیشنهاد بزرگان هزار جریب، 400 خانوار از چاشم را کوچ داد و در روستای خلرد هزار جریب سکنا داد.( شجرت المجاد فی تاریخ میرعماد ص 43)

وجه تسمیه خلرد

ریش سفیدان محل در مورد این روستا چنین اعتقاد دارند، چهار طایفه از چهار نقطه ایران به این محل آمدند و در این روستای خلرد ساکن شدند.

طایفه اول از خانلرد شیراز به این مکان آمدند.( بررسی ها نشان می دهد در استان فارس خانلرد نداریم، بله خانلر در نزدیکی اشنویه و قاسم آباد خانلر نزدیکی بسطام داریم و اختمال اینکه این عده از خانلر بسطام آمده باشند به علت نزذکی  بیشتر است.

 طایفه دوم از بسطام دامغان  به این روستا امدند و الان فامیل آنها بسطامی میباشد.

طایفه سوم درزی از عشایر خرم آباد لرستان بوده اند که به اینجا مراجعت نمودند .

طایفه چهارم  از مشهد مقدس به این روستا امدند و الان فامیلی آنها مشهدی خلردی می باشد.

می گوید چون اولین گروه از خانلرد شیراز به این مکان آمدند و این روستا را بنا کردند، اسم روستا را به نام زادگاهشان خانلرد کذاشتند که در اثر گذر زمان برای سهولت تلفظ به خلرد تبدیل شده است.

روستای خلرد در گذشته  به خاطر فراوانی آب که در هر طرف آن وجود داشت به آبدرسر هم نامیده می شد.

 

 

امامزاده علی (ع)

امامزاده علی(ع) خلرد از جمله مکانهای مورد احترام و تعظیم مردم روستا و منطقه میباشد. شجرهنامه امامزاده علی(ع) که از کتب معتبر انساب استخراج شده از نواده امام حسن مجتبی (ع) می باشد: بارگاه و مزار امامزاده در چند نوبت براساس شرایط و موقعبت زمانی و امکانات موجود مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. زمین زیارتگاه حدود یک هکتار است که در محوطه آن قبور مردم روستاهای خلرد و سنگ چشمه می باشد.

تعیین خادم امامزاده علی خلرد

مدرسه خلرد

دبستان سپاهی دانش خلرد در سال 1351 دایر شدو مهدی قربان نژاد اولین معلم آن بود. بعد از انقلالب نام مدرسه به شهید پرویز خلردی تغییر کرد. به علت مهاجرت مدرسه خلرد تعطیل و متاسفانه زمین آن به فروش رفت.

داشن آموزان مدرسه در بدو تاسیس به شرح ذیل می باشد:

پایه اول: سعدالله درزی، نبی درزی، رمضانعلی درزی، سید همت موسوی،نیره درزی، فاطمه درزی، فاطمه درزی، لیلا درزی، خدیجه درزی، زهرا درزی، شهربانو خلردی، صغری درزی، عشرت السادات درزی

پایه درم: سید حسن سادات خلردی.

پایه سوم: سید محمد خلردی، عینعلی درزی، سیدمحمد موسوی، مهدی درزی

پایه چهارم: عبدالرضا خلردی، سیدعلی سادات خلردی( کتاب تاریخ آموزش و پرورش چهاردانگه، نویسنده حامد خلیلی، نقی شریعت نژاد، ص 112و111)

 

شهدای روستای خلرد

 

 

نام و نام خانوادگی نام پدر تاریخ تولد تاریخ شهادت محل شهادت محل تدفین
1 دانش آموز شهید ایرج(پرویز) خلردی علیرضا 09/06/44 10/12/60 چزابه ساری
2 سید هاشم ساداتی راد جعفر 20/9/41 2/1/62 کرخه طاهرده
3 عبدالله نوری حسن 2/9/32 16/9/62 دزفول طاهرده
4 کیومرث مشهدی خلردی یدالله 2/5/46 16/6/65 چزابه دامیر
5 دانش آموز شهید حسین بسطامی فرضعلی 25/6/48 1/9/63 جزیره محجنون سید آباد
6 دانش آموز شهید علی احمدی خلردی عباس 3/6/50 11/12/65 شلمچه  مرزرود 

 

7 حمیدرضا حبیبی خلردی عبدالعلی 3/4/45 26/10/65 شلمچه ساری
8

سید عباس سادات خلردی

سید مسیح 5/10/45 24/4/64 اشنویه بادله
9 عین علی مشهدی خلردی حسینعلی 1/11/48 6/7/67 بم صلاح الدین محله

نویسنده: حامد خلیلی ازنی

2 نظرات
  1. احسان می گوید

    باسلام اطراف شیراز روستایی وجود دارد بنام خلار که در گذشته نامش خلر بوده شاید از اهالی ان بوده که به خلرد کوچ کردن چون خلرد هم قافیه خلر یا خلار هست

    1. مهیار می گوید

      جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.