پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فلسفه غدیر معرفی حاکم و حکومت دینی است

0

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی صبح یکشنبه در سخرنانی مجازی در هشتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت و دومین همایش بین المللی غدیر با بیان اینکه حکمرانی خوب و شایسته با بیان اینکه قدرت طغیانگر است، افزود: حکمرانی نیاز به حلم و بردباری دارد.

وی با اظهار اینکه نقطه مقابل حکمرانی شایسته، حکمرانی ناشایست و فرعونی است، یادآور شد: فساد و از بین بردن و ضایع کردن نسل کار حکمرانی ناشایست است.

وی ادامه داد: حکم، حاکم و حکمرانی سه ضلع یک مثلت است و تا قانونی شایسته نداشته باشم، حاکم شایسته و حکمرانی شایسته نخواهیم داشت و در این سه ضلع، حکم و قانون مسئله بسیار مهم و ریل است.

آیت الله محمدی با بیان اینکه حکم و قانون همانند ریلی است و حاکم باید قطار حکمرانی را از ان عبور دهد، گفت: حکم درست قانونی است که بر مبنای انسان شناسی و جهان شناسی کامل باشد.

وی با تاکید بر اینکه حکمرانی شایسته باید بر مبنای دین الهی باشد، گفت: کنارگذاشتن دین از جامعه خطا و ناثواب است.

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: باید از ابزار دین برای مدیریت جامعه استفاده کنیم و حکم و حاکم شایسته منجر به حکمرانی شایسته می‌شود.

وی با اشاره به مؤلفه‌های حکمرانی شایسته اشاره و اضافه کرد: طبق تعریف عمرانی سازمان ملل، حکمرانی خوب مبتنی بر مدیریت عمومی بر اساس قانون، مشارکت گسترده مردم در فرایند حکومتداری محسوب می‌شود.

آیت الله محمدی لائینی پاسخگویی، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون، کنترل فساد را از جمله شاخصه‌های حاکمیت خوب بیان کرد و گفت یکی از شاخصه‌های حکمرانی خوب، حکمرانی در تعامل با دین است زیرا اصل فلسفه غدیر معرفی حاکم و حکومت دین بوده است و هر حکمرانی که از مسیر دین خارج باشد، از نظر ما ناقص است.

کد خبر 5066260
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.