پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«ایلالی»‌ها در انتظار جاده مناسب و ایمن

یکی از برنامه‌های مهم توسعه هر کشور توسعه روستایی است. این گونه از توسعه برای دگرگون‌سازی ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه روستایی به کار می‌رود.

0

 

یکی از برنامه‌های مهم توسعه هر کشور توسعه روستایی است. این گونه از توسعه برای دگرگون‌سازی ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه روستایی به کار می‌رود. توسعه روستایی علاوه بر بهبود شرایط زندگی قشر کم‌درآمد روستایی می‌تواند برای خودکفا ساختن روستاییان و افزایش سهم روستاها از اقتصاد ملی و سرانه تولید نیز مهم باشد. می‌توان گفت توسعه روستایی یکپارچه و پایدار متضمن توسعه همزمان انسانی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی جامعه روستایی است.بیشتر روستاهای بخش چهاردانگه ساری با چشم‌اندازهای زیبا و منحصربه‌فردی یا در داخل جنگل واقع شده‌اند یا حداقل از یک سمت به جنگل محدود می‌شوند. روستای ییلاقی و خوش آب و هوای «ایلال» یکی از روستاهای  بخش چهاردانگه، از توابع شهرستان ساری است که از نظر موقعیت جغرافیایی 1340 متر از سطح آب‌های جهانی بالاتر قرار دارد. «ایلال» از شمال به روستای جمال‌الدین‌کلا، از جنوب به روستای «سیاوش کلا»، از غرب به زمین‌های کشاورزی و از شرق به کوه و جنگل‌های انبوه محدود می‌شود. این روستا در یک منطقه کوهپایه‌ای دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. به طوری که در زمستان دارای آب و هوای بسیار سرد و تابستان‌ها معتدل و خنک است. این روستا در منطقه‌ای دره مانند با چشم‌اندازی زیبا مانند همه روستاهای منطقه در قلب جنگل‌های انبوه واقع شده است.«ایلال» مردمی مهمان‌نواز و صمیمی را در خود جای داده است. طبق گفته ریش‌سفیدان و بزرگان روستا ساکنان اولیه این منطقه ایلی و همگی کوچ‌نشین بوده‌اند. در گذشته نام روستا «ایل» بود که به مرور و گذشت زمان به «ایلال» تغییر نام داد. محور اصلی اشتغال در این روستا کشاورزی و دامداری است و برنج، گندم، جو و میوه انواع درختان سیاه‌ریشه محصولات اصلی این روستا محسوب می‌شوند.

 

مجاورت جنگل، رودخانه، شالیزارهای حاشیه روستا و آستانه مبارکه امامزاده یعقوب(ع) چشم‌اندازی زیبا را در این منطقه ایجاد کرده است. مردم این روستا در دوران دفاع مقدس 8 شهید و 10 جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. این روستای زیبا و قدیمی دارای 86 خانوار و 300 نفر جمعیت است که این تعداد در فصول گرم سال متغیر است.

 

مشکلات رفت و آمد به روستا
ایلال از امکاناتی مانند آب، برق، تلفن، مسجد، حسینیه و زمین خاکی ورزشی بهره‌مند است. دهیار این روستا به همشهری گفت: «ایلال» یکی از مناطق بسیار زیبا و بکر است که هر سال با آغاز فصل گرما تعداد زیادی مسافر و گردشگر وارد این روستا می‌شوند. متاسفانه جاده دسترسی به روستا که حدود 500 متر است به علت کوهستانی و خاکی بودن و نداشتن گاردریل و نداشتن علائم راهنمایی و رانندگی خطرات زیادی را برای اهالی و مسافران ایجاد می‌کند. تردد در این مسیر به‌ویژه در شب و مواقع بارندگی باعث بروز حوادث ناگواری می‌شود. با وجود پیگیری‌های مکرر و مستمر دهیاری و شورای روستا هنوز اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است. داشتن جاده مناسب یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین درخواست‌های اهالی روستای «ایلال» است.

 

دلمشغولی‌های روستاییان
«حسن تورانی» افزود: در حال حاضر انجام کشاورزی به صورت سنتی یکی از دلمشغولی‌های اهالی روستاست و چندان به درآمد آن دلخوش نیستند، زیرا در صورت تسطیح اراضی، هم راندمان تولید محصول بالا می‌رود و هم صرفه‌جویی در مصرف آب را شاهد خواهیم بود. با توجه به این‌که درآمد بیشتر مردم روستا از بخش کشاورزی تامین می‌شود اقدامی که کشاورزان این منطقه مدت‌هاست خواهان آن هستند، انجام هرچه سریع‌تر تسطیح زمین‌های کشاورزی است. از دیگر مشکلات کشاورزان کمبود سم و کود و نهاده‌های کشاورزی در مواقع لزوم است. معمولاً کشاورزان روستا کود و سم مورد نیازشان را به قیمت بالا و از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: آب آشامیدنی روستا که از «سرخ‌چشمه» تامین می‌شود از نظر کیفیت بسیار عالی است. مسیر 3 کیلومتری سرچشمه تا روستا تقریباً به‌طور کامل لوله‌کشی و انشعابات آن انجام شده است. در حال حاضر فقط نصب کنتور آب باقی مانده تا از این آب بهره‌برداری شود. تنها مشکل در این خصوص مربوط به باورهای اهالی روستاست. این که انتظار دارند تا انشعاب بدون دریافت کنتور و پرداخت هزینه آب مصرفی انجام گیرد. در صورتی که نگهداری و انتقال آب هزینه‌بر است. در ضمن پرداخت نشدن بهای آب موجب اسراف بیش از اندازه آب خواهد شد. در این خصوص انتظار دهیاری و شورای اسلامی و هیأت امنای آب همکاری اهالی روستاست که امیدواریم با یاری رساندن به ما، در رفع این مشکل کمک کنند.

 

تخصیص بودجه برای ساخت مسجد
دهیار روستای «ایلال» افزود: مسجد روستا با همکاری مردم و اداره اوقاف و امور خیریه در حال ساخت است. اما به علت نبود بودجه فعلاً پیشرفت چندانی ندارد. درخواستی که اهالی روستا از سازمان اوقاف دارند تخصیص بودجه برای ساخت هرچه زودتر مسجد روستاست. مدرسه ابتدایی و راهنمایی روستا نیز به علت نداشتن دانش‌آموز و مهاجرت اهالی در فصول سرد سال و نبود کار داخل روستا کاملاً تعطیل شده و فعالیتی ندارد.

 

تورانی بهسازی نشدن و نداشتن روشنایی مناسب برخی معابر روستا و رهاکردن فاضلاب‌های خانگی در سطح معابر را از دیگر مشکلات روستا بیان کرد و گفت: اجرای طرح هادی روستا از دیگر مطالبات ایلالی‌هاست. طرح تفصیلی این طرح سال 91 به تصویب رسید و عقب‌نشینی این طرح هم با همکاری و خودیاری اهالی به طول 300 متر انجام شد. ولی به علت نبود بودجه و شرایط جوی نامناسب اجرای این طرح به سال آینده موکول شد. این در حالی است که کوچه‌ها و خیابان‌های روستا به طور کامل خاکی است و در مواقع بارندگی وضعیت نامناسبی به خود می‌گیرد که باعث بروز مشکلات در رفت و آمد اهالی می‌شود. وجود این مشکلات لزوم اجرای هر چه سریع‌تر طرح هادی را می‌طلبد.

 

عملکرد شورای روستا
وی به عملکرد دوره‌های سوم و چهارم شورای اسلامی و دهیاری اشاره کرد و گفت: شن‌ریزی خیابان و کوچه‌های داخل روستا، نامگذاری و نصب تابلو برای خیابان‌ها و کوچه‌ها، جمع‌آوری زباله و انتقال به خارج از روستا، تشکیل تیم فوتسال دهیاری و شرکت در مسابقات مختلف و پیگیری و دادن تسهیلات خود اشتغالی به مبلغ 100 میلیون ریال برای افراد بیکار، بخشی از عملکرد شوراهای سوم و چهارم و دهیاری «ایلال» است.

 

منبع: روزنامه همشهری – استانها – 93/10/17

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.