پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طلاب بسیجی مازندران به سراغ کارهای زمین مانده رفتند

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ کارویژه ای جدید برای منبر تعریف کرده‌اند، و مجالس سخنرانی و وعظ را به دل مناطق محروم کشانده‌اند و به جای خطابه خوانی به دل مردم آمده‌اند و معتقدند به کار دینی و شرعی و عشقی خدمت می‌کنند.

سخت‌ترین کارها را انتخاب کرده‌اند و به همراه جمعی از بچه‌های بسیجی و طلبه، به غسالخانه‌ها و قبرستان‌ها می‌روند تا کار تغسیل و تدفین عروجیان کرونا را انجام می‌دهند و قرارگاهی به نام حضرت موسی بن جعفر (ع) را شکل داده‌اند. در بین آنها، همه سنین پیدا می‌شود از طلبه‌های جوان تا میانسالان، به کارشان عشق می‌ورزند و از اینکه لباس جدید برای خدمت را بر تن کرده‌اند، خشنود هستند.

حجت الاسلام روح اله ترابی نسب که معاونت اجرایی قرارگاه جهادی حضرت موسی بن جعفر (ع) مازندران را برعهده دارد، درباره شکل‌گیری این قرارگاه جهادی می‌گوید: از اواخر اسفند سال قبل با توجه به شیوع کرونا و قصه اموات کرونایی و دفن آنان با ضوابط شرعی ما، راغب شدیم تا این قرارگاه را تشکیل دهیم و زیر بیرق نماینده محترم ولی فقیه در استان فعالیت می‌کنیم.

ادامه می‌دهد: از ابتدای سال کار تغسیل را شهر به شهر شروع کردیم تا آنکه در همه شهرهای استان قرارگاه فعال شد و الان به جرأت می‌توان گفت هیچ جنازه کرونایی روز زمین نمی‌ماند و همه با رعایت ضوابط شرعی، تغسیل و تدفین می‌شوند.

بر اساس تکلیف طلبگی به سراغ کار شرعی، دینی و عشقی رفتیم

وی با اظهار اینکه تغسیل و تدفین اموات کرونایی با شرایط شرعی انجام می‌شود در پاسخ به اینکه در صورتی که خیلی‌ها از کرونایی ها گریزان هستند، چه شد چنین حوزه‌ای را برای فعالیت انتخاب کردید، می‌گوید: ما طلبه‌ها هم مثل خیلی از اقشار جامعه برای مقابله با کرونا دغدغه داشتیم و می‌خواستیم در این زمینه خدمت کنیم، دیدیم در هر حوزه‌ای برویم دیگران دخیل و مشغول فعالیت هستند و سعی کردیم بر اساس تکلیف طلبگی به سراغ کار روی زمین مانده‌ای برویم که تکلیف شرعی، دینی و عشقی است.

این روحانی عضو گروه جهادی با بیان اینکه ما عاشق این کار هستیم چون با علاقه ورود کردیم و کسی ما را مجبور به این کار نکرده است، ادامه می‌دهد: تغسیل و تدفین مؤمن تکلیف شرعی ما است و به عنوان واجب کفایی و مسلمانی باید ورود پیدا کنیم تا جنازه‌ای روی زمین نماند.

این روحانی افزود: ابتدا گفتیم برویم سراغ ضدعفونی کردن معابر و اماکن، دیدیم خیلی‌ها در این حوزه فعالیت دارند، بعد گفتیم برویم در بیمارستان‌ها فعالیت کنیم بازدیدیم دیگران در این حوزه علاقمند به فعالیت هستند از این‌رو به دنبال کار زمین مانده و کار تخصصی خود رفتیم.

وی به مشکلات فراروی اشاره کرد و با اظهار اینکه خانواده‌های خودمان هم در معرض خطر ابتلاء به کرونا بودند، گفت: نهایت سعی و تلاش را کردیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجهیزات و امکانات حداقلی را فراهم کنیم و به فعالیت در این عرصه بپردازیم و روزهای اول برخی از بستگان اموات نیز با ما همراهی نمی‌کردند.

وی افزود: عدم وجود وحدت رویه در روزهای اولیه یکی از موانع بود و به عنوان مثال یک کارشناس بهداشتی بیل به دست می‌شد و قبر می‌کند اما کارشناس دیگر ۱۵ متری می‌ایستاد و تکان نمی‌خورد، اوایل کار به جای تغسیل، تیمم انجام می‌دادیم اما با توجه به استفتای مقام معظم رهبری مبنی بر انجام تغسیل اموات کرونایی، تغسیل را در دستور کار قرار دادیم.

این طلبه یادآور شد: عدم همراهی مسئولان و ترس و خوف برخی از مردم از دیگر مشکلات بود و به لطف و مدد امام زمان (عج) این موانع شکسته شد و از شرق تا غرب استان این قرارگاه با کمک ائمه جمعه، شهرداری‌ها، فرماندهان سپاه نواحی و بچه‌های بسیج و طلبه و نمایندگی ولی فقیه سپاه همه از جمله حوزه علمیه و مرکز خدمات حوزه شکل گرفت و همه پای کار آمدند.

در حال حاضر در تنها استانی که تغسیل اموات کرونایی در تمام شهرها انجام می‌شود، مازندران است و اوایل شیوع کرونا و اواخر سال قبل در برخی شهرها روزانه بالای ۲۰ نفر تغسیل می‌دادیم

وی افزود: در حال حاضر در تنها استانی که تغسیل اموات کرونایی در تمام شهرها انجام می‌شود، مازندران است و اوایل شیوع کرونا و اواخر سال قبل در برخی شهرها روزانه بالای ۲۰ نفر تغسیل می‌دادیم و این آمار بعدها به روزی پنج مورد و برخی روزها به صفر رسید.

حجت الاسلام ترابی نسب با اظهار اینکه بچه‌ها عاشقانه و دلی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از مواقع بچه هی طلبه و جهادی اموات را بغل می‌کردند در حالی که بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانستند فرزندانشان در این قرارگاه چه کارهایی انجام می‌دادند.

در گوشه دیگر از استان مازندران گروه جهادی دیگری متشکل از طلبه‌ها و اقشار مختلف مردم جمع شده‌اند و به ساخت و ساز و خدمت به محرومان مشغول هستند، نام گروه شأن حضرت صاحب‌الامر (عج) است و بیشتر کارشان عمرانی و ساخت و ساز است.

علی حق شناس طلبه‌ای که در قرارگاه جهادی صاحب‌الامر (عج) فعالیت می‌کند با عنوان اینکه ۹۰ درصد فعالیت این گروه جهادی در زمینه ساخت و ساز است، فعالیت‌های علمی، اقتصادی، کشاورزی و غیره را از دیگر شاخه فعالیت‌ها بیان کرد و گفت: همچنین بچه‌های گروه جهادی ۳۰ تا ۳۵ روز در امر سمپاشی و ضدعفونی روستاها فعالیت داشتند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه تا دو سال پیش بین ۱۰ تا ۳۰ نفر در این گروه جهادی فعالیت داشتند و اکنون شمار افراد تا ۱۰۰ نفر نیز رسیده است، افزود: همه افراد گروه فعال هستند و افراد تا ۶۰ سال نیز حضور دارند و دو نفر از افراد با آنکه عمل قلب باز انجام دادند، همچنان فعالیت می‌کنند.

حق شناس یادآور شد: همچنین چند نفر از اعضا با آنکه کار بنایی انجام نمی‌دهند اما در برنامه‌های گروه جهادی حاضر می‌شوند و در برنامه اربعین، بچه‌ها به عشق امام حسین (ع) حضور پیدا کردند.

کار جهادی صفا و عشق است

این طلبه عضو گروه جهادی، به خاطره فعالیت در اردوهای جهادی اشاره کرد و گفت: برخی مواقع شاهد آن بودیم که کارها به سختی پیش می‌رفت اما ایام اربعین تمام گروه‌ها که در پنج عرصه فعال شده بودند، موفق شدند کارها را تا ساعت دو بعدازظهر به پایان رسانند.

وی با بیان اینکه کارهای جهادی تمام صفا و عشق است، ادامه داد: صفا و صمیمت مردم و کار در گروه‌های جهادی یک دنیا می‌ارزد.

حق شناس با بیان اینکه به لطف خدا تمامی کارها و پروژه‌های جهادی پایان شیرینی دارد، افزود: من همیشه معتقدم با اردوهای جهادی و بیل و کلنگ مردم را بهتر می‌توانیم به سمت حقیقت و انقلاب بکشانیم و حرفمان بیشتر و بهتر شنیده می‌شود تا اینکه بیاییم سخنرانی کنیم.

با اردوهای جهادی و بیل و کلنگ مردم را بهتر می‌توانیم به سمت حقیقت و انقلاب بکشانیم و حرفمان بیشتر و بهتر شنیده می‌شود تا اینکه بیاییم سخنرانی کنیم

وی افزود: بارها شاهد بودیم افرادی که به نوعی از برخی مسائل دلخور هستند کارهای جهادی را تحسین کرده‌اند و خداقوت گویی می‌گویند و برخی‌ها می‌گویند می‌خواهیم بیاییم پای کار.

وی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: فردی در یکی از روستاهای ساری در چادری در قبرستان زندگی می‌کرد و ما از ساختمان نیمه کاره عکس تهیه کردیم و آن را در فضای مجازی گروه جهادی منتشر کردیم و بعد شاهد بودیم یکی از افرادی که همواره سر مسائل مختلف با ما بحث می‌کرد پای کار آمد و ۱۵ تا ۲۰ درب آماده را به قرارگاه هدیه کرد.

حق شناس یادآور شد: اردوهای جهادی سبب برقراری بسیاری افراد با طلبه‌ها شده است و شاهد حضور و حمایت بسیاری از اقشار هستیم و به این حرف که گاهی اوقات با بیل و کلنگ و خدمت در دل مناطق محروم بهتر می‌توان افراد را پای کار کشاند، اعتقاد قلبی داریم.

گوشه و کنار مازندران مملو از حضور افراد بی نام و نشانی است که در قالب گروه جهادی، با عمامه‌های سفید و لباس بسیجی، دل به خدمت حلق بسته‌اند و عاشقانه فعالیت می‌کنند. این افراد واقعی هستند و قصه نیستند.

کد خبر 5058021
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.