پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی برگردد/برنامه‌ریزی مجلس برای حل مشکلات بخش طیور

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

منصور‌علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری درباره مهم‌ترین برنامه‌های کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در بخش کشاورزی اظهار کرد: امنیت غذایی کشور وابسته به کشاورزی است و با توجه به جنگ اقتصادی که داریم نیازمند تامین غذایی کشور هستیم و با توجه به اینکه دشمن در سایر حوزه‌ها مانند نظامی توان مقابله با ایران را ندارد، معیشت مردم را نشانه‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف صنعت، خدمات و گردشگری رشد منفی را شاهد بودیم، ادامه داد: در بخش کشاورزی رشد هشت درصدی را در کشور داشتیم که از این میزان رشد اقتصادی، حدود ۲۰ درصد به دلیل ظرفیت‌های کشاورزی، کشور مربوط به مازندران بوده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس بر این است بتواند به زنجیره امنیت غذایی در کشور که از تولید به مصرف است بپردازد چرا که ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به ایجاد اشتغال در سایر حوزه‌ها کمتر است.

این عضو خانه ملت با بیان اینکه استان مازندران در تولید محصولاتی مانند برنج، مرکبات، گوشت سفید، گل و گیاه و کیوی دارای رتبه‌های برتر در کشور است و به همین دلیل از جایگاه بالایی نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار است، ادامه داد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی که داریم تولید برای کشاورزان سخت شده است که دولت و مجلس باید به صورت کارشناسی زمینه حل مشکلات در عرصه کشاورزی را فراهم و مشکلات را کاهش دهند.

زارعی اضافه کرد: امنیت غذایی کشور ما وابسته به خارج از کشور نیست اما در برخی از موارد مانند دانه‌های روغنی، سویا، کنجاله و ذرت که وابسته به خارج هستیم باید با مدیریت صحیح و نظارت دقیق بر بازار توازن ایجاد شود.

وی به مشکلات بحث طیور در کشور اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم سیاست‌های مناسب و دقیقی اتخاذ کنیم ضرر و خسارت سنگینی در حوزه تولید طیور خواهیم داشت که مجلس در حال برنامه‌ریزی و حل مشکلات این بخش است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی به نگرانی تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: در گذشته بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود اما از سال گذشته به وزارت صمت واگذار شد که در کمیسیون کشاورزی به دنبال این هستیم اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی برگردانده شود.

زارعی اضافه کرد: اعتقادمان بر این است وزارت جهاد کشاورزی متولی بخش کشاورزی است و از جزئیات مربوط به تولیدات کشاورزی مطلع است و باید نقش تعیین کننده‌ای در تنظیم بازار داشته باشد.

وی اظهار کرد: دخیل کردن کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی در تعیین قیمت‌ محصولات کشاورزی یکی از موضوعات مهمی است که در کمیسیون کشاورزی به دنبال آن هستیم چراکه در گذشته قیمت محصولات کشاورزی در شورای عالی اقتصاد قیمت‌گذاری می‌شد اما در این مجلس طرح دو فوریتی که از سوی کمیسیون کشاورزی مطرح شد، این موضوع به تصویب رسید و از سوی شورای نگهبان در حال بررسی است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عدم نظارت بر تولید تا مصرف در حوزه محصولات کشاورزی از موضوعات مهمی است که در بخش کشاورزی کشور باید به آن پرداخته شود و در استان مازندران زهکشی اراضی کشاورزی موضوع مهمی است که باید به آن توجه جدی شود.

عضو مجمع نمایندگان مازندران ادامه داد: اگر در حوزه زهکشی اراضی و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و مکانیزاسیون کار شود از میزان ۴۰۰ هزار تن نیاز واردات برنج، ۲۰۰ هزار تن در سه سال آینده کاسته می‌شود.

مازندران در ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، استان بیشت‌وهشتم  شد که بسیار نگران کننده است و با توجه به مزیت‌های فراوانی که در تمامی بخش‌های مازندران وجود دارد این نتیجه قابل قبول نیست و باید مسؤولان استان نسبت به کسب چنین رتبه‌ای پاسخگو باشند

وی اضافه کرد: مازندران در ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، استان بیشت‌وهشتم  شد که بسیار نگران کننده است و با توجه به مزیت‌های فراوانی که در تمامی بخش‌های مازندران وجود دارد این نتیجه قابل قبول نیست و باید مسؤولان استان نسبت به کسب چنین رتبه‌ای پاسخگو باشند.

کشاورزی مازندران می‌تواند نیازمندی کشور را تامین کند

زارعی اظهار کرد: ظرفیت‌های کشاورزی استان مازندران به تنهایی می‌تواند نیازمندی‌های کشور را پاسخ دهد؛ در حال حاضر ۵۰ درصد این ظرفیت به‌کار گرفته شده است که باید به صد درصد افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با وجود اینکه مزیت اصلی استان کشاورزی است، بیش از ۱۵ هزار فارغ التحصیل کشاورزی بیکار داریم که این رقم به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

  /۸۶۰۳۵/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.