پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشاهده لاشه فک خزری در سرخرود/ برخورد با قایق؛ دلیل تلف شدن فک خزری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، لاشه یک قلاده فک خزری روز گذشته آخرین روز تابستان ۹۹ در ساحل سرخرود محمودآباد پیدا شد که بررسی‌ها در ارتباط با علت تلف شدن این حیوان در دستور کار قرار گرفت.

کامران نصیراحمدی رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره دلیل تلف شدن این فک خزری، اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده و باتوجه به زخم‌های روی بدن احتمال اینکه این فک با قایق یا شناور صیادی برخورد کرده باشد زیاد است.

وی افزود: لاشه این حیوان برای تاکسیدرمی ارسال شد و باتوجه به پروژه‌ای که به‌صورت مشترک با دانشگاه تربیت مدرس در دستور کار قرار داریم بررسی‌های مطالعاتی و ژنتیکی در ارتباط با این پستاندار در دستور کار قرار گرفت.

 رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: طی سال‌های اخیر سعی کردیم جوامع صیادی را آموزش دهیم تا با این کار تلفات فک خزری را کاهش دهیم و گیر کردن فک خزری در تورهای صیادان جلوگیری کنیم.

نصیراحمدی یادآور شد: بررسی‌های لازم باید در ارتباط با وضعیت اکولوژیکی رفتار این پستاندار صورت گیرد که براساس نوع رفتار، سیاست‌های مدیریتی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اینکه اگر پروتکل تنوع زیستی کنوانسیون تهران لازم الاجرا شود گام‌های خوبی در راستای حفظ این گونه با ارزش برداشته می‌شود البته مستلزم تعامل بیشتر کشورهای حاشیه دریای خزر است تا دیرنشده گام‌های اساسی در راستای حفاظت از این پستاندار منحصر به فرد برداریم.

 رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می‌کند و تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌رود که نیازمند است برنامه‌های حفاظتی برای جلوگیری از انقراض آن تدوین شود.

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.