پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خلبانی که کابوس رژیم بعث در جنگ بود/«شیرودی» گوهر آسمان دفاع مقدس

0

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: هفته دفاع مقدس فرصتی برای بازشناسی قهرمانان این دوران است، نام‌آورانی که بی نام و نشان بودند و سراسر زندگی گهربارشان مملو از درس‌هایی برای جوانان امروزی است.

خلبان شهید شیرودی را ستاره درخشان پرواز در آسمان در دوران دفاع مقدس می‌شناسند اما روایت زندگی‌اش نشان می‌دهد که وی در همه شئون زندگی یک گوهر نایاب بوده است.

شهناز شاطرآبادی همسر شهید خلبان سرلشگر شیرودی که سال‌هایی از عمرش را در کنار این شهید والامقام سپری کرده و هنوز جای خالی علی اکبر برایش مشهود است، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهید شیرودی پیرو محض خط امام خمینی (ره) بود، اظهار داشت: این شهید به گونه‌ای در خط حضرت امام حرکت می‌کرد که حتی در یکی از سخنرانی‌هایش بیان کرده بود که «اگر امام بفرماید بچه‌هایت را برای حفظ جمهوری اسلامی قربانی کن، من این کار را می کنم».

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد شهید شیرودی بر آن بود که امام خمینی هرگز دچار خطا و اشتباه نمی‌شود و در واقع تمامی جوانان جبهه و جنگ به این باور رسیده بودند.

همسر شهید شیرودی با بیان اینکه اهداف و آرمان‌های شهید شیرودی در وهله نخست رضایت خداوند و سپس پیروی از امام و دفاع از اسلام بود، خاطرنشان کرد: همسرم همواره می‌گفت که هدف از جنگیدن ما در گام نخست دفاع از خاک نیست بلکه ترویج دین اسلام و سقوط صدام است.

بانو شاطرآبادی اضافه کرد: من می‌توانم با جرأت بیان کنم که میزان خلوص نیت و دینداری همسرم به جایی رسید که به خداوند نزدیک شده بود و حتی زمان شهادتش را می‌دانست.

خلبان شیرودی از زمان شهادتش خبر داد

وی گفت: یادم می‌آید چند روز مانده به شهادت همسرم، از دفتر آیت الله اشرفی اصفهانی رحمت الله علیه از او خواستند تا در نمازجمعه پیرامون مسائل و موضوعات جنگ صحبت کند اما شهید در پاسخ به دفتر آیت الله عنوان کرد «من تا جمعه شهید می‌شوم» و این پیش بینی دقیقاً درست بود.

بانو شاطرآبادی با بیان اینکه شهدا به معنای واقعی از جان و مال و فرزندانشان در راه خداوند گذشتند، تصریح کرد: این مهم در مورد شهید شیرودی دقیقاً صدق می‌کرد.

وی ادامه داد: یادم می‌آید زمانی که یکی از میراژهای عراقی به قصد بمباران پایگاه وارد ایران شد و به وسیله پدافندهای هوایی مورد اصابت قرار گرفته بود، در انتهای سقوطش وارد منزلمان می‌شود، آن روز ما در منزل نبودیم و وقتی این خبر را به شهید شیرودی اطلاع دادند که خانه‌ات خراب شد، در پاسخ گفت “فدای سر اما م ” و حتی وقتی حال ابوذر فرزندمان وخیم شد و من با توجه به سن کمی که داشتم بسیار نگران شده بودم و با پادگان ابوذر تماس گرفتم و پیام گذاشتم اما شهید شیرودی برای مداوای فرزندش نیامد.

بانو شاطرآبادی این اخلاق شهید شیرودی را مصداق گذشتن از جان و مال و فرزند و به خدا رسیدن و تسلیم محض خداوند بودن تفسیر می‌کند و می‌گوید: شهید شیرودی بسیار نسبت به خانواده خویش عاطفی و تعصبی بودند و همواره نسبت به فامیل و هموطنان و همشهریانشان تعصب خاصی داشتند.

شهید شیرودی بسیار نسبت به خانواده خویش عاطفی و تعصبی بودند و همواره نسبت به فامیل و هموطنان و همشهریانشان تعصب خاصی داشتند

وی اظهار داشت: شهید شیرودی علیرغم عشقی که به خانواده‌اش داشت اما در زمان جنگ اولویت نخستش دفاع از آرمان‌های اسلام و کشور بوده و نقش مهم و کلیدی هم در پیروزی جنگ داشت.

همسر شهید شیرودی با بیان اینکه جامعه امروز با آرمان‌های شهدا تا حدودی منافات دارد، خاطرنشان کرد: البته جوانانی هم هستند که برای پیروزی و حفظ اسلام به عنوان مدافعان حرم می‌جنگند و شهید می‌شوند اما متأسفانه افرادی هم هستند که از روی ناآگاهی و تحت تأثیر تبلیغات سو دشمن به بیراهه رفته و اسیر زرق و برق دنیا و مادیات شدند.

وی در پایان سخنان خویش اظهار امیدواری کرد مسئولان بیش از پیش در جهت ترویج آرمان‌های شهدا تلاش کنند.

صبورا شیرودی خواهر شهید خلبان سرلشگر شیرودی هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح ویژگی‌های شخصیتی این شهید، بارزترین آن را خدمت به خلق از همان اوان کودکی و نوجوانی و جوانی برشمرد و گفت: برادرم از همان کودکی روحیه شهامت و ایثار داشت و همواره با وجودی که یک بچه مدرسه ابتدایی بود اما به هم سن و سالانش دلسوزانه کمک می‌کرد و روزی نبود که چند تن از همکلاسی‌هایش را برای ناهار به خانه نیاورد.

وی افزود: شهید شیرودی از همان کودکی به پدر و مادرم بسیار محبت و کمک می‌کرد و با وجود علاقه‌اش به شالیکاری با وجود سن کم هر روز صبح زود و عصر به شالیزارها سرکشی می‌کرد تا بداند آیا آب به مزارع می‌رسد یا خیر.

خواهر شهید شیرودی اظهار داشت: برادرم بسیار به تحصیل علاقه مند بود اما به دلیل اینکه پدرم کشاورز بود و از هزینه تحصیل برنمی آمد برادرم برای گذراندن ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کرد و با اجاره اتاقی فقط به مساحت یک تخت هم کار می‌کرد و هم درس می‌خواند.

مناعت طبع شهید شیرودی

خواهر شهید شیرودی ادامه داد: مناعت طبع برادرم به حدی زیاد بود که یادم می‌آید وقتی در یک ماه رمضان مادرم برای دیدن برادرم به تهران رفت متوجه شد که او برای سحری خود تنها به تکه نان و پنیری بسنده کرده بود و صاحبخانه اش می‌گفت هر کاری می‌کنیم تا برای او ظرفی غذا ببریم، نمی‌پذیرد و می‌گوید خدا را شکر همه چی هست.

بانو شیرودی اضافه کرد: اوایل انقلاب شهید شیرودی مردم را به پیوستن به انقلاب دعوت می‌کرد و علاقه او به قرآن و نماز زبانزد خاص و عام بود.

وقتی شهید شیرودی خودرو مدل بالای استانداری را پس می‌دهد

خواهر شهید شیرودی با تاکید بر حساسیت شهید شیرودی در استفاده از بیت‌المال به بیان یک خاطره پرداخت و افزود: برادرم برای رفت و آمدهایش از یک ماشین لندرور استفاده می‌کرد یک روز از استانداری با وی تماس گرفتند و گفتند ماشین لندرور در شأن شما نیست و ما برای شما ماشین دیگری در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: برادرم ماشین مدل بالایی را از استانداری تحویل می‌گیرد و فقط چند ساعت از آن استفاده می‌کند اما آن را به استانداری برمی‌گرداند دلیل این کارش این بود که می‌گفت من در این ماشین نمی‌توانم به یاد کوخ‌نشینان باشم و به آنان خدمت کنم.

خواهر شهید شیرودی با تاکید بر اینکه اکنون اختلاس گران در کشور چگونه به چپاول بیت‌المال مشغول هستند خاطر نشان کرد: من نمی‌دانم این اختلاس گران چرا از این جوان بیست ساله که در اوج غرور و جوانی بر نفس خود فائق آمده بود یاد نمی‌گیرند و همه ارمانهای شهدا را فراموش کرده‌اند.

شهید شیرودی قائله کردستان را به بهترین نحو مدیریت و خنثی کرد

خواهر شهید شیرودی با بیان اینکه برادرم ۲۴ ماه در کردستان جنگید و به بهترین نحو ممکن قائله کردستان را مدیریت کرد، گفت: همرزمان برادرم تعریف می‌کنند که در روزهای آغازین جنگ و در هنگام ریاست جمهوری بنی صدر وقتی سه لشکر عراق به نزدیکی پادگان ابوذر می رسند از بالا دستور می‌آید که مهمات پادگان را آتش بزنید اما شهید شیرودی عصبانی می‌شود و می‌گوید چرا مهمات را آتش بزنیم آن را بر سر دشمن می‌ریزیم.

خواهر شهید شیرودی با بیان اینکه یکی از حساسیت‌های برادرم تبعیض قائل نشدن بود، تصریح کرد: رعایت مساوات غذای سربازان و درجه داران یکی از نمونه‌های اخلاقی برادرم در پادگان بود که سبب ناراحتی بسیاری از درجه داران هم شده بود.

وی با اشاره به وضعیت جامعه امروز کشور خاطرنشان کرد: اکنون آنانی که حقوق نجومی می‌گیرند اصلاً به فکر افراد مستضعف جامعه نیستند آیا این مسئولان فردا می‌توانند جواب شهدا را بدهند.

خواهر شیرودی با تاکید بر اینکه ما در مقابل همه شهدا مسئول هستیم، گفت: رویه‌ای که امروز مسئولان طی می‌کنند با آرمان‌های شهدا فاصله زیادی دارد.

سرهنگ خلبان جانباز ایرج میرزایی خلبان بالگرد شکاری کبرا و همرزم شهید شیرودی و کشوری هم در گفتگو با خبرنگار مهر از آرمانهای مشترک بین تمامی شهدا و جانبازان جهت حفظ کشور و حفاظت از اسلام سخن گفت و افزود: زمانی که من، شهید شیرودی و شهید کشوری و دیگر همراهان وارد ارتش شدیم تبعیض زیادی بین ما فرزندان روستا و شهرنشینان قائل می‌شدند و در واقع ما را به عناوین مختلف مورد ظلم قرار می‌دادند اما با این حال من و شهید شیرودی و کشوری در زمره خلبانان تراز اول کشور بودیم.

زمانی که من، شهید شیرودی و شهید کشوری و دیگر همراهان وارد ارتش شدیم تبعیض زیادی بین ما فرزندان روستا و شهرنشینان قائل می‌شدند و در واقع ما را به عناوین مختلف مورد ظلم قرار می‌دادند اما با این حال من و شهید شیرودی و کشوری در زمره خلبانان تراز اول کشور بودیم

خلبان جانباز میرزایی افزود: من و شهیدان شیرودی و کشوری در زمره افرادی بودیم که با پخش اعلامیه‌های امام به ترویج اسلام و انقلاب کمک می‌کردیم و پس از آغاز جنگ هم به ندای امام در مقابله با دشمن جانانه لبیک گفتیم.

وی با اشاره به انحلال ارتش در اوایل انقلاب اظهار داشت: برخی‌ها تلاش کردند که ارتش را منحل کنند و ما این موضوع را به گوش امام رساندیم و امام هوشیارانه جلوی این امر را گرفت.

خلبان میرزایی ضمن تشریح رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدا و جانبازان در هشت سال دفاع مقدس از وضعیت کنونی کشور و بی توجهی به آرمانهای شهدا و جانبازان بشدت گلایه کرد و بیان داشت: چرا باید جامعه‌ای که آنقدر برای حفظش خون‌ها دادیم و زحمت‌ها کشیدیم دچار این میزان تبعیض، تورم و گرانی و فساد و فحشاء و خود فروشی و.. شود.

خلبان جانباز میرزایی با بیان اینکه ما جنگیدیم تا کشور به ثبات برسد و برای جوانانمان اشتغال ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: اکنون ما را چه شده که من جانباز باید داروهایم را آزاد بخرم، فرزندانمان بیکار باشند اما آقازاده‌ها در رفاه کامل در کشورهای خارجی به خوشی پرداخته و آن وقت برای چینی‌ها و روسی‌ها اشتغال ایجاد کنیم.

وی با گلایه از کمرنگ شدن روز به روز یاد شهدا و آرمانهایشان در کشور، گفت: مصداق این مدعا حذف اسامی مبارک شهدا از برخی کوچه‌ها و خیابان‌های تهران توسط شهرداری تهران است.

همبستگی در کردستان نتیجه ایثارگری‌های شهید شیرودی است

سروان علی یوسفی همرزم، هم محلی و دوست شهید شیرودی هم در گفتگو با خبرنگار مهر بارزترین ویژگی شخصیتی شهید شیرودی را پرتلاش بودن، آگاه به مسائل زمان و تواضع و فروتنی‌اش بیان کرد و گفت: به زعم من اگر شهید شیرودی نبود، کردستان از ایران جدا می‌شد و اتحاد و همبستگی کردستان با کشورمان نتیجه رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهید شیرودی است.

وی افزود: ما از شیرود ۴ نفر بودیم که به نیروی هوایی رفتیم که سه نفر دیگر شهید شدند اما من لیاقت نداشتم.

یوسفی به ذکر خاطره‌ای از شهید شیرودی پرداخت و اضافه کرد: باخبر شده بودم که درجه سروانی شهید شیرودی آمده بود اما او درجه‌اش را نمی‌چسباند روزی به او گفتم علی اکبر چرا درجه سروانی را نمی‌چسبانی، حکمش را از جیبش درآورد و من اولین کسی بودم که از این مسئله باخبر شدم.

همرزم شهید ادامه داد: شهید شیرودی در پاسخ به من گفت من برای درجه خدمت نمی‌کنم بلکه برای حفظ اسلام و پیروی از امام خدمت می‌کنم. به او گفتم پس، فردا که می‌خواهی پادگان را تحویل بدهی با چه مشخصاتی می‌خواهی این کار را بکنی. اما شهید شیرودی صبح فردای آن روز در گزارش به مافوق اینگونه گفت: ” من علی اکبر قربان شیرودی سرباز اسلام پایگاه را به نحو احسن نگهداری کردم و آن را به نگهبان جدید تحویل می‌دهم.

این هم محلی و هم رزم شهید شیرودی از اخلاقیات مثبت، روحیه جهادگر و دفاع او از ناموس بویژه در کردستان نیز سخن گفت و تصریح کرد: رشادت‌های شهید شیرودی در کردستان در تاریخ جنگ بی سابقه و بی نظیر است.

ارتفاعات کردستان و پادگان ابوذر در دوران دفاع مقدس خاطرات زیادی از خلبان شمالی این دوران ثبت کرده‌اند و شهادتش همه مردم ایران به ویژه مردم غرب کشور را متأثر کرد و تشییع باشکوه پیکر مطهرش در کرمانشاه و انتقال به زادگاهش تنکابن از ماندگارترین بدرقه‌های اسطوره‌های این مرز و بوم است.

کد خبر 5030677
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.