پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنج در دست کشاورزان؛ سود در جیب دلالان

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| کشاورزان شالیکار مازندرانی که در سال‌های قبل با کمبود آب برای کشت مواجه بودند اما با بارش کافی باران بخشی از مشکلات این قشر زحمت‌کش رفع شد.

افزایش میزان برداشت برنج نسبت به سال‌های قبل با بارش‌های مناسب خبر خوشایندی برای حوزه کشاورزی است اما مدیریت فروش در این بخش کشاورزان را دلگرم‌تر می‌کند تا سود برداشت مناسب به جای رفتن به جیب دلالان عاید کشاورزان شود،تا همچنان طلای سفید رونق کسب و کار مردم شمال باشد.

اما امسال کشاورزان با افزایش برخی هزینه‌ها همچون افزایش قیمت کود روبرو شدند. کاهش رونق کشاورزی در بلندمدت منجر به تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مازندران خواهد شد که ساخت ویلاهای حاصل از آن آسیب جدی به محیط زیست و اکوسیستم طبیعت مازندران خواهد زد.

علی‌اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تاکید بر اطلاع او از مشکلات و معضلات کشاورزان برنج گفت: در راستای توسعه بخش کشاورزی کشور چند ماه قبل از برداشت محصولات کشاورزی تا چند ماه پس از برداشت محصول، واردات نباید صورت بگیرد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس درباره اقدامات خود برای حمایت از کشاورزان گفت: مجمع نمایندگان استان طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی خواهان اقدامات لازم جهت خرید تضمینی برنج کشاورزان شده است که امیدواریم توجه لازم شود.

حمیدرضا رحمانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر نیز در خصوص وضعیت برنج گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته و با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و ادوات شالیکوبی‌ها، قیمت تبدیل شالی به برنج نیز ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: قیمت تبدیل شالی به برنج برای شالیکوبی‌های مدرن به ازای هر کیلوگرم شالی ۶۰۰ تومان و به ازای هر کیلوگرم برنج سفید ۱۰۹۰ تومان است که برای شالیکوبی‌های سنتی به ازای هر کیلوگرم ۲۵ تومان از این قیمت کم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر در خصوص فعالیت شالیکوبی‌های این شهرستان گفت: ۵۲ شالیکوبی مجاز در بابلسر فعالیت می‌کنند که فعالیت آنها توسط بازرسان رصد می‌شود و تمام آنها بر اساس نرخ مصوب شورای اقتصاد فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شغل عمده مردم این شهرستان ساحلی کشاورزی است، گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان شالیزاری است و حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر در بابلسر شالیکار هستند.

رحمانی افزود: به‌دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و رعایت موارد فنی در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد افزایش محصول داشتیم.

رحمانی افزود: به‌دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و رعایت موارد فنی در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد افزایش محصول داشتیم.
 

حجت‌الاسلام محمداسماعیل قلی‌پور امام جمعه شهرستان بابلسر نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی کشاورزان و تغییر کاربری بی‌رویه اراضی کشاورزی مازندران و ویلاسازی انتقاد کرده و از نمایندگان و مسؤولان ارشد استان‌ خواستار ورود به این موضوع شد.

 /۳۱۴۱/ج/خ


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.