پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

در ایام محرم در کیاسر اطعام دهی انجام نمی‌شود/ هزینه ها صرف حمایت از نیازمندان می شود

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  در برخی مناطق استان که از نظر شرعی محدودیت و ممنوعیت تغییر موضوع وقف وجود نداشت تصمیم‌های نیکوکارانه‌ای هم گرفته شده است. برای مثال کیاسری‌ها که هر سال پذیرای هزاران نفر در آیین سنتی «محرم‌پِلاخوار» هستند امسال تصمیم گرفته‌اند که اعتبار این مراسم را صرف امور خیریه و حمایت از نیازمندان کنند.

محرم‌پلاخوار رسمی قدیمی در کیاسر است که طبق آن کیاسری‌ها در دهه نخست محرم هر شب در یکی از محله‌های کیاسر صدها کیلوگرم غذای نذری را به سبکی خاص و به شیوه کاملا سنتی تهیه کرده و در تکیه همان محل نیز از عزاداران پذیرایی می‌کنند. این رسم نیز سال گذشته در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد. طی این ۱۰ شب هزاران نفر از شهرها و روستاهای اطراف به کیاسر می‌روند و در این آیین اطعام‌دهی شرکت می‌کنند. ولی امسال قرار است هزینه برگزاری این مراسم بزرگ مذهبی صرف تأمین سبد کالا برای نیازمندان شود.

شهردار کیاسر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: طی روزهای اخیر با افرادی که در این زمینه موقوفه داشتند جلساتی برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که امسال با توجه به شرایط موجود مسیر اطعام‌دهی به سمت حمایت ویژه از خانواده‌های نیازمندی که شناسایی کرده‌ایم تغییر کند.

مسلم رجبی می‌افزاید: امسال مانند سال‌های گذشته پخت غذا در محله‌های کیاسر انجام نمی‌شود و توان و هزینه و انرژی قرار است صرف حمایت از نیازمندان شود. با توجه به این که موضوع وقف اطعام‌دهی بود، این هزینه‌ها به نیت واقفان صرف خرید و تهیه بسته‌های معیشتی مواد غذایی می‌شود.

وی درباره نذورات مرمی که هر سال به آیین مذهبی محرم‌پلاخوار اختصاص می‌یافت نیز می‌گوید: معمولا هر سال در کنار این آیین‌ها سایر مردم نیز به اندازه توان خود مبالغی را برای سهیم شدن در اطعام‌دهی به عنوان نذورات اهدا می‌کردند. تصمیم گرفته شد که این نذورات با اعلام یک شماره حساب به صورت متمرکز جمع‌آوری شود و با اولویت مصرف در حوزه بهداشت و درمان منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.