پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمه سورت در راه ثبت جهانی شدن

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، سیف‌الله فرزانه طی گفت‌وگویی با بیان اینکه منطقه چهاردانگه و شهر کیاسر مسیر و مقصد مهمی در گردشگری مازندران محسوب می‌شود، اظهار کرد: جاذبه‌های مهم تاریخی و‌ طبیعی در این منطقه، آن‌را به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و‌ خارجی تبدیل کرده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اهمیت رونق گردشگری در این منطقه، اضافه کرد: ایجاد انگیزه در بین جوامع شهری و روستایی منطقه و توسعه بوم‌گردی، برنامه‌ای مهم در تحقق این موضوع خواهد شد.

این مسؤول بیان کرد: فعالیت سرمایه‌گذار در محوطه میراث طبیعی چشمه سورت این منطقه ادامه دارد و قطعا یکی از گزینه‌های جدی ثبت‌جهانی برای استان خواهد‌بود.

فرزانه با اشاره به بافت تاریخی شهر کیاسر، تصریح کرد: این اداره کل آمادگی دارد تا بعد از مراحل کارشناسی در این بافت، خانه‌های واجد شرایط آن‌ را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برساند.

وی با اشاره به ابعاد تاریخی این منطقه افزود: طرح سایت موزه وستمین تهیه شده است و پس از تامین اعتبار لازم مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش فارس، گورستان وستمین کیاسر یکی از مهم ترین محوطه‌های باستانی کشور است که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به ساری کشف شد.

این محوطه که در سال ۱۳۹۴به شماره ۳۱۳۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد، قدمتی پنج هزار ساله دارد و تاریخ آن به دوره اشکانیان بر می‌گردد.

نخستین فصل کاوش در وستمین سال ۹۴ آغاز انجام شد و در پی آن ۶۰ گور دخمه در محوطه که ۴۸ گورِ آن باز شده بود، از دل خاک بیرون آورده شد. باستان شناسان در دومین فصل کاوش هم که سال ۹۶ انجام شده است./فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.